Announcement
Collapse
No announcement yet.
Tröstbilen - Fiat Coupe 16VT
Collapse
X
-
Lite uppgraderingar, ny turbo (https://www.maxpeedingrods.co.uk/pro...bocharger.html) och en 38mm Wastegate WG38SV från H2MRacing.
Blev lite svetsning, nya olja/vattenslangar med AN kopplingar, tillfällig downpipe från 3" till 2,5", blir 3" hela vägen nästa år.
Får varva lite mer för att få snurr på turbon men oj vad det går!! Tyvärr ryker det fortfarande när jag ger "fullt" spjäll, ingen olja i varken insugsrör eller vevhusventilation så troligtvis kolvringarna som är otäta, några ideer??
Blir troligtvis urlyftning av motorn i vinter och genomgång/renovering av bottendelen. Läcker olja även från bakre packboxen så också en sak att fixa.
Comment
-
Tippar oxå på kolvringar...
Comment
-
Oj, oj, oj, vilket tjusigt bygge.
Bra driv med. Lycka till med öppnandet av motorn och hoppas där inte lurar andra problem.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Bilen har inte rullat i år, vi blev uppsagda från vår klubblokal i Helsingborg så blev att leta ny lokal. Fann nya lokaler i Bjuv på 1800 kvm, vi hade 544 kvm i Helsingborg så lite större plats och det blev fler medlemmar som fick plats
Fått mer eller mindre ordning på mina platser så har börjat riva ner motorn igen, får kolla kolvringar m.m.
Köpt en liten Fiat 500 1.3 D Multijet 75 hk som blir min pendlarbil,hade 5 minuter till garaget innan, nu har jag ca 25 minuter.
Comment
-
Schysst place, rent & ljust!
Comment
-
Riktigt schysst, grattis
Comment
-
Eftersom jag inte kunde lösa problemet med den höga HC-halten och att läckage testet av cylinder 1 var undermåligt beslutade jag mig för att byta kolvringarna.
Så av med toppen igen, rengöring av kolvar, cylinderhoning i 2 steg av cylindrarna följde därefter!! uppmätning av kolvringar, som låg inom gränsvärdena så det behövdes inte någon justering.
Veven såg bra ut, bara lite rengöring innan montering av stakar med de nya kolvringarna och nya vevlager.
Sedan på med oljetråg och topp igen med alla attiraljer, detta arbete gjordes i slutet på januari, början februari sedan har bilen stått i klubbens kallager.Last edited by johnny; 19 July 2022, 19:38.
Comment
Comment