Announcement

Collapse
No announcement yet.

smOOth's Ljudbygge!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Okaj, men köpte du inte nyss dom två eagle stegen :P..men de e sant - smartare me ett 4-kanals + ett mono för basen ^^
    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

    Comment


    • #47
      ah lr så kan man ju bygga me alla stegen, skulle va coolt o försöka få plats =) jajja, får drömma lite till o se va som blir sanning i vår =)
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #48
        Då är äntligen de efterlängtade fronthögtalarna på plats och ljudbygget i stort fullbordat , det som återstår är finjustering Ljudet är sååå himla fint å rent, och basen är underbar

        Klart värt varenda spänn!
        Attached Files
        Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
        Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

        Comment


        • #49
          Delningsfiltret placerades här ..

          Attached Files
          Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
          Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

          Comment


          • #50
            vackert

            Var tror du man kan få plats med en 4''?? kanske går bygga något där vid diskanterna?? hmm *funderar*
            Last edited by TurboNimitz; 6 December 2005, 16:05.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #51
              Såg din guide inkl. främre diskanter nu... Då behöver man ju inte göra nån ny guide för detta!

              Bytte mitt frontsystem förra året (GAS, 6.5" + tweeters + delningsfilter, kablar), blev ju ca 100% förbättring...
              Limmade diskanterna exakt likadant som Turbonimitz. Blev kanon.
              Last edited by per; 28 May 2007, 14:26.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #52
                härligt men var det inte du som var jättenöjd med orginalhögtalarna och det var det bästa ljudet du hört i en bil? ..
                Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                Comment


                • #53
                  Originally posted by smOOth
                  härligt men var det inte du som var jättenöjd med orginalhögtalarna och det var det bästa ljudet du hört i en bil? ..
                  Nix, bara diskanterna var original. Det var moddade alu-koner från Biltema (faktiskt helt ok) fram och Philips 6.5" (skumkoner=fet bas) bak, med feta kablar.
                  Grejen i den diskussionen var om man behövde extra steg, vilket jag inte tyckte. Jag hade bara en Sonyenhet med 4x50W Mosfet.

                  Med ljud menar jag inte ljudTRYCK utan mer stereobild och hur väl ljudbilden på skivan återges.
                  Jävligt knepigt i bilar, men i Coupen har ingenjörerna lyckats. Det var även det jag pratade om.

                  Jag gillar mest att LYSSNA på musik, inte spela den för folk UTANFÖR bilen.
                  Last edited by per; 28 May 2007, 15:38.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #54
                    hehe på så vis jag hade utbytta högtalare till pioneer samt en pioneer huvudstereo av hyffsat kvalitet inna ja bytte. För så fort man höjde (det jag menar med höja) så burkade det som fan och lät rent ut sagt förj**ligt. Och ägaren innan hade bytt till det här för HAN tyckte orginalsystemet gick inte lyssna på Vill man höja och det ska fortsätta låta lika bra så måste man ha slutsteg, det går inte komma undan. Kraften räcker helt enkelt inte till i huvudenheten för att det ska låta bra i bilens alla högtalare :]

                    Men du som har ett rockband å grejer, gillar du inte att skruvva upp volymen?
                    Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                    Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                    Comment


                    • #55
                      Jodå, vet inte vad du hade för grejer (antar t.ex. att de Pioneer du hade i fram hade inbyggda diskanter..?) men i min låter det tokbra. Speciellt på motorväg får man höja volymen så att alla frekvenser hörs.
                      Hade en baslåda+steg ett tag förra sommaren men det gjorde inte mycket extra. Lite mer bas i de absolut lägsta frekvenserna bara men det kan ju kvitta i de flesta fall.

                      Du får väl komma o provlyssna!

                      Last edited by per; 29 May 2007, 11:40.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #56
                        ja får väl göra det nja det var lösa diskanter (orginal diskanter) men med pioneer 6.5er.

                        Högtalare med inbyggd diskant har man bara i vinterbilen
                        Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
                        Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!

                        Comment

                        Working...
                        X