If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Originally posted by Micke C Per,
Jag tror inte att säkra av batteriet kommer att göra någon nytta. Säkringen du måste sätta för att klara startströmmen i alla lägen kommer att bli så stor att den knappast kommer att lösa ens vid en stum kortslutning nära batteripolerna.
Viktigt att tänka på är dock att skydda polerna ordentligt. En slang/VP-rör över pluskabeln är också bra ur säkerhetssynpunkt (dubbelisolering)
Stämmer nog. Det var mer en teori ska jag erkänna!
Om man drar ledningen under stolarna (mest logiskt) är det, som jag skrev, väldigt viktigt med en PVC-slang el.dyl. runt kabeln där pga. plåtbalkens kanter.
Går de inte att dra kabeln från motorrummet in i hålet som är vid framskärmen, om man lossar framskärmen så finns det ett hål med en gummipropp i som går in i coupen och kommer ner vid vänstersidan av pedalerna! Går de inte dra där ifrån istället för att borra ett hål till i karossen? o sen bara fortsätta leda bakåt till bagaget?
Ok vad bra. de e skitbra! hmm det är säkert 4-6cm i diameter så de går ner ganska mycket kablar så de skulle ju vara skitsmidigt! Sedan drog du kabeln under golvet då, alltså lossa på mattan o la under?
Jodå, Audi, BMW, Volvo m.fl. har denna konstruktion, kanske för att de har mer pengar än Fiat..?
Annars har jag haft batteriet bak i Argentan i 11 år, så jag visste att det kan funka bra.
Som jag skriver i guiden är det nog på gränsen till för tunn kabel, har haft överladdande generator ett par gånger. Om det beror på att generatorns regulator är slut eller överbelastad vet jag ej. Den var även sprucken sedan innan.
Har iaf extra jordning på min nya generator nu, får se om det hjälper.
Men det märks att startmotorn går lite lite långsammare med batteriet bak = högre motstånd i pluskabeln.
Så därför skrev jag som jag skrev; gärna lite grov kabel.
EDIT: Min överladdande generator berodde på kass generator, inget annat. Med ny generator (+ extra jordkabel) funkar allt fint! :-)
50 kvadrat bör man nog ha om batteriet ska vara bak.
Enklaste sättet att få tag på så grov kabel är i båtbutiker typ Watski, Gerdmans, Erlandsson brygga e.t.c..
Med 17 milliohm per kvadratmillimeter och meter, ger 4 meter kabel 1.36 milliohm vilket ger ett spänningsfall på drygt 0.5 volt vid 400 ampere startström. Det är 200 watt effekt som brinner upp i kabeln ! Detta bara som en liten påminnelse om vad det handlar om. Den som kablat igång en bil med riktigt trött batteri vet att både kabeln och klämmorna kan bli grisvarma. Jag har sett startkablar brinna när motorn inte går runt. Extra isolering mot chassit kan vara värt att tänka på.
Den grova kabeln går till startmotorn och det är den som drar all ström, i princip korsluter batteriet vid aktivering. Kan alltså vara en idé att dra kabeln direkt till startmotorn och därifrån plinta upp övriga plusanslutningar eller avleda på vägen. Varje metallövergång ger också en tröskel- eller övergångsresistans på mellan 1-4 millliohm vilket ger spänningsfall till startmotorn. Så få metallövergångar som möjligt till stora strömförbrukare alltså. Den föreslagna extra jordkabeln är inte heller en dum idé eftersom det är en sluten strömkrets.
//TurboB
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Comment