Mitt andra projekt från 2004 kommer här:
Med tanke på..
# PACE-intercooler på original sidoplats
# ökade krav på IC-kylning
# Stundande omlackering av huv/front
# Klåfingrig design-iver
...tänkte jag att man skulle fixa till fronten lite.
Tyckte även att just luftintagen är det enda som daterats på Coupe'n under åren. Känns inte helt fräscht med den där gamla Sony-loggan i fram! (samma grafiska ide typ)
Satt länge och skissade på otaliga utskrifter, tills jag (med hjälp från kompisen Jakob Pettersson) valde ut den snyggaste varianten.
(Jakob Pettersson var stjärndesigner på SAAB (han har bl.a. nyaste Saab 9-5 och kommande Cadillac BLS på sitt samvete!))
1. Kollade lite med maskeringstape så att det skulle funka i verkligheten oxå..
2. Av med stötfångarn och IC-tunneln.
3. Färdigsågat! De bitar som blev över syns liggande framför. I detta skick var hela bumpern totalt lealös och sladdrig - man började undra vad man gett sig in på..!
4. ...lyckligtvis blev det stabilare efter detta. Mitthålets flänsar är tillsågade plastskivor som limmats. Sidointagens väggar består av en sorts aluminium-bikaka med glasfiberändar, otroligt starkt och lätt material. Och lättjobbat. Tur att det fanns lite spill på jobbet... Dessa limmades fast längs de sågade kanterna.
5. Sedd framifrån...
6. Påbörjad slipning inför spackling.
7. Spackling klar. Som tur var gick det inte åt så mycket, så vikten hölls nere.
Nu är klockan 5 på morgonen (började kl15) och det smakar lite blod i munnen.. Kl. 8.30 ska bilen vara hos lackeraren!
Bara att åka hem, käka frukost o åka iväg igen...
8. Tillbaka från lackning. Från Stiggans Billack i Göteborg, som gjorde ett helt ok jobb (fick även huven, bakre skärmkant och bakre stötfångaren lackad).
Han lackade dock precis allt (lika bra det), så jag fick lacka nedre läppen m.m. svart själv.
Även nedre förstärkningskanten på bakre bumpern målades svart (tror inte Chris Bangle någonsin menade att den skulle vara karossfärgad, även om Fiat gjorde detta efter han slutat..)
9. Monterat o klart! Reg.plåten i reflextejp är från regskylt.nu (tror inte de finns längre) och polisen har stoppat mig 2 ggr. 400kr kostar det.. Men det är det ju värt?
Gallren är ett "kompostnät" från Hornbach, svartlackat. Nästan på pricken likt intagsnäten på BMW M3 och Ferrari 430! Inte mycket motstånd där.
Ännu en bild.
10. Här syns den nya PACE-intercoolern + den nya lufttunneln jag fick bygga. (oljekylarens kanal fick också förstoras/modifieras, likaså fick det karvas en del i skumplasten bakom stötfångaren för att luftintagen skulle få plats, som synes)
Otur att PACE inte tillverkar den längre.
Tur att jag hittade en begagnad på fccuk.org!
Se jämförelsebild.
Med tanke på..
# PACE-intercooler på original sidoplats
# ökade krav på IC-kylning
# Stundande omlackering av huv/front
# Klåfingrig design-iver
...tänkte jag att man skulle fixa till fronten lite.
Tyckte även att just luftintagen är det enda som daterats på Coupe'n under åren. Känns inte helt fräscht med den där gamla Sony-loggan i fram! (samma grafiska ide typ)
Satt länge och skissade på otaliga utskrifter, tills jag (med hjälp från kompisen Jakob Pettersson) valde ut den snyggaste varianten.
(Jakob Pettersson var stjärndesigner på SAAB (han har bl.a. nyaste Saab 9-5 och kommande Cadillac BLS på sitt samvete!))
1. Kollade lite med maskeringstape så att det skulle funka i verkligheten oxå..
2. Av med stötfångarn och IC-tunneln.
3. Färdigsågat! De bitar som blev över syns liggande framför. I detta skick var hela bumpern totalt lealös och sladdrig - man började undra vad man gett sig in på..!
4. ...lyckligtvis blev det stabilare efter detta. Mitthålets flänsar är tillsågade plastskivor som limmats. Sidointagens väggar består av en sorts aluminium-bikaka med glasfiberändar, otroligt starkt och lätt material. Och lättjobbat. Tur att det fanns lite spill på jobbet... Dessa limmades fast längs de sågade kanterna.
5. Sedd framifrån...
6. Påbörjad slipning inför spackling.
7. Spackling klar. Som tur var gick det inte åt så mycket, så vikten hölls nere.
Nu är klockan 5 på morgonen (började kl15) och det smakar lite blod i munnen.. Kl. 8.30 ska bilen vara hos lackeraren!
Bara att åka hem, käka frukost o åka iväg igen...
8. Tillbaka från lackning. Från Stiggans Billack i Göteborg, som gjorde ett helt ok jobb (fick även huven, bakre skärmkant och bakre stötfångaren lackad).
Han lackade dock precis allt (lika bra det), så jag fick lacka nedre läppen m.m. svart själv.
Även nedre förstärkningskanten på bakre bumpern målades svart (tror inte Chris Bangle någonsin menade att den skulle vara karossfärgad, även om Fiat gjorde detta efter han slutat..)
9. Monterat o klart! Reg.plåten i reflextejp är från regskylt.nu (tror inte de finns längre) och polisen har stoppat mig 2 ggr. 400kr kostar det.. Men det är det ju värt?
Gallren är ett "kompostnät" från Hornbach, svartlackat. Nästan på pricken likt intagsnäten på BMW M3 och Ferrari 430! Inte mycket motstånd där.
Ännu en bild.
10. Här syns den nya PACE-intercoolern + den nya lufttunneln jag fick bygga. (oljekylarens kanal fick också förstoras/modifieras, likaså fick det karvas en del i skumplasten bakom stötfångaren för att luftintagen skulle få plats, som synes)
Otur att PACE inte tillverkar den längre.
Tur att jag hittade en begagnad på fccuk.org!
Se jämförelsebild.
Comment