Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt :Fler pållar under locket

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Eventuellt blir det en tur till Skokloster men det är inte bestämt ännu.

    Pär
    Coupé 20VT -LE -99
    Maserati Merak -73

    Comment


    • Vore rätt skoj att se den i Skokloster, ser ju himla seriöst ut bygget ditt.

      Originally posted by per
      Fint med bilder på precis det jag eftersuktar.. nya krängare och Bilstein's!
      OT:
      Kanske börjar bli dags att ordna ett svenskt gruppköp av krängningshämmare? Jag skulle inte banga på ett set i alla fall, speciellt inte när det verkar så svåra att få tag på för tiden.

      Panda 169

      Comment


      • Tyvärr inget Skokloster för min del det får bli nästa år när allt är färdigt på min bil.

        Räknar att den skall bli färdig om c:a 1 månad om allt flyter som det var tänkt. Skulle varit färdig nu i April men för mycket att göra på jobbet störde tidplanen.

        Ha det gott på Skokloster,
        Pär
        Coupé 20VT -LE -99
        Maserati Merak -73

        Comment


        • Koppling & IC

          Hej,

          Nu har jag fått dit min nya koppling (Helix cerametallic) och den funkar kanon. Hade fått info att den kunde vara lite besvärlig att använda till vardags men det är inga som helst problem. Det enda är att den ”hugger” lite från stillastående men är det race så är det race ;-)

          Har också lärt mig att läsa instruktioner väldigt noga! När vi hade monterat ihop bilen med nya kopplingen och IC:n och det var dags att köra ut bilen ur garaget och jag skall trycka ner kopplingen. Vad händer då, ja just det INGENTING, kopplingspedalen är helt stum! Paniken sprider sig eftersom att i värsta fall måste lådan rivas igen. Nu står vi två man och river oss i huvudet och funderar på varför det inte händer något. Fel koppling, fel hopmonterat osv. Tjaa, det var bara att börja skruva bort batteriet & batterihyllan så att vi kom åt kopplingscylindern. Det verkade märkligt men kopplingsarmen gick väldigt lätt, inget motstånd, hmm funderingar igen, lösning = riva allt igen? NEJ, då tittade jag lite noggrannare på instruktionerna. Där på sista två raderna stod det att efter byte och ihopmontering så måste kopplingsarmen föras bakåt så långt som möjligt så att urtrampninglagret ”fastnar” med tryckplattan. Vi var lite tveksamma till detta men sagt & gjort vi följde instruktionerna & då klickade det till & vi hade koppling! YES det var bara att skruva tillbaka allt & köra ut bilen ur garaget.

          Hade lite problem att montera dit IC:n också pga att det saknades 2st fästbleck (övre + undre) för att fästa IC:n i bilen. Det blev till att rota i skrotlådorna efter lämpligt material att tillverka dessa fästen. Det gick till slut men det tog någon timme extra.

          Nu är det bara turbon kvar, skall montera den så fort jag får tid.

          /Pär
          Coupé 20VT -LE -99
          Maserati Merak -73

          Comment


          • Hemgjort övre fäste
            Attached Files
            Coupé 20VT -LE -99
            Maserati Merak -73

            Comment


            • Hemgjort nedre fäste
              Attached Files
              Coupé 20VT -LE -99
              Maserati Merak -73

              Comment


              • Snyggt. Inte utan att man blir lite avis.
                Porsche Boxster S 2002

                Comment


                • Tjaa, nedre fästet är inte världens snyggaste men det gör jobbet!

                  Är riktigt nöjd med funktionen av IC:n trots att jag åker med original turbon. Laddar betydligt jämnare än innan.

                  /Pär
                  Coupé 20VT -LE -99
                  Maserati Merak -73

                  Comment


                  • Fint! Men som fästena ser ut, kommer inte IC:n sjunka ner nån cm efterhand? Ingen katastrof kanske men ändå..

                    Bra fart på bygget nu!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Tror inte att den kommer sjunka pga av att övre fästet inte har stor möjlighet att flexa. Fästet är c:a 70mm brett & så är kanterna vikta i bakkant. Plåten är galvad & inte gjord i alu.

                      Undre är bara till för att hålla IC & rör på plats.

                      Pär
                      Coupé 20VT -LE -99
                      Maserati Merak -73

                      Comment


                      • Aha ok.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Något nytt på gång Pär?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Hej,

                            Bygget har legat lite nere för tillfället, har väldigt mycket på jobbet just nu. Jobbar med ett nytt projekt för Volvo & då blir fritiden lite lidande.
                            Förhoppningsvis kommer jag igång igen under nästa vecka.

                            Det som står närmast på schemat är byte av turbo, bränslepump & modifiera plenumet för MAP sensorn & nya rör när LMM plockas bort.

                            Återkommer med info så fort bygget startas igen.

                            Vi hörs,
                            Pär
                            Coupé 20VT -LE -99
                            Maserati Merak -73

                            Comment


                            • koppling

                              har precis monterat in ny koppling o fjädrande sinter lamell från omp kan höra av mig o berätta hur jobbigt det är o köra när jag fått snurr på grejjerna.. har lite strul me min hybrid turbo behöver en ny avgasböj.. hur går det med dina planer fått nån fart i kärran.. mvh thobias

                              Comment


                              • Hej,

                                Låter trevligt med ny OMP koppling!
                                Har kört en del med min Helix sinterkoppling & den funkar riktigt bra. Faktiskt mer lättrampad än original, trodde den skulle bli tyngre.
                                Lite jobbigt när man skall tex backa eller köra riktigt sakta men de är mest en vanesak.

                                Händer inte så mycket med bygget just nu, skulle ha skruvat på turbo, meckat med plenumet i veckan men måste till frankrike (jobbet, bestämdes i morse) så det blir inget meck!


                                Ha det gott,
                                Pär
                                Coupé 20VT -LE -99
                                Maserati Merak -73

                                Comment

                                Working...
                                X