Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av tomgångsventil på 16V/16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rengöring av tomgångsventil på 16V/16VT

    -Förord-
    Kom på efteråt att det inte fanns någon guide för 16V så alla delar är redan
    renagjorda vid isärplockandet...eg var allt rätt skitigt
    Om din motor går dåligt på tomgång lr allmänt orolig även efter längre körning så råder dette troligtvis bot.


    Att göra rent tomgångsventilen på 16V motorerna är inte svårare än
    på 20V. Själva enheten sitter på höger sida mellan där tändkablarna
    kommer ut från ventilkåpan och batteriet.
    Attached Files
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

  • #2
    Lossa på slangen nr1, kontakt "A" och kabelhållaren till en svart
    kabel "B"

    Lossa muttern med en 10nyckel för att frigöra jordkabeln. Går bra att binda upp de tre
    slangar/kablarna så är dom inte ivägen senare.
    Attached Files
    With great power comes the bitches
    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

    Comment


    • #3
      bild på nr2 o jordkontakt.
      Attached Files
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #4
        Innan enheten lossas helt koppla bort slang nr2.

        Lossa de två muttrarna (storlek 10).

        Lossa slang nr3 som kommer underifrån till enheten.
        Attached Files
        With great power comes the bitches
        Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
        Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
        Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

        Comment


        • #5
          Och vips ut kommer den, men för att komma åt innanmätet så måste tre skruvar håller fast den svarta plastdelen mot ventilen/givaren skruvas loss.

          Försiktigt sätt fast den och knacka lätt bort plastdelen.
          Innuti ser du en fjäder som hålls på plats med en 4mm mutter, mät skruvdjupet på
          muttern innan du lossar. Min var på 3.3mm från toppen på gängan till muttern.
          Attached Files
          With great power comes the bitches
          Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
          Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
          Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

          Comment


          • #6
            ut kommer en kolv, två fjädrar (håll reda på vilken som går var), mutter och en kolv.
            Rengör i en spritvätska och olja väldigt lätt in delarna efteråt. Rengör även "huset" som
            delarna suttit i. Min var riktigt skitig men en tandborste, tops och lite
            tålamod så ger de sig. glöm inte innuti den svarta plastdelen...
            Därefter montera ihop i omvänd ordning.
            Med lite olja olja på insidan slangarna ska dom glidapå uta problem.
            Attached Files
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              färdig för återmontering...

              Lycka till!
              Attached Files
              With great power comes the bitches
              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

              Comment


              • #8
                En rolig och illustrativ information. Ett stort tack samt att det skulle vara trevligt med fler liknande inlägg.
                F.d Fiat-ägare

                Comment


                • #9
                  ...ARGHHHHH!

                  ...igår plockade jag bort tg.ventilen för rengöring. Fick bort ventilen, skruvade bort den lilla muttern och plockade bit för bit bort de olika delarna för rengöring.

                  Så var det då dags för att sätta ihop delarna igen. Med lite irritation över OM man verkligen gjort rätt, sattes så ventilen tillbaks på dess rätta ställe. Dags för test! Starar upp med lätt gaspådrag.....och vad händer...? Jo, putter putter för att sedan lägga av. Startar upp igen och denna gång ger jag mer gas. Samma sak händer fast denna gång lägger den av fortare.

                  Ja ha! Bara att plocka isär åbäket för andra gången för att se om jag placerat delarna fel nånstans. (VARFÖR hade jag inte bättre koll då jag tog itu dem?????) Öppnar så upp ventilen och plockar ur delarna igen. Denna gång börjar jag att placera del "ollon"-liknande metall delen längst ner, fjäder 1 och fjäder 2 ovanpå varandra och skruvar igen.

                  Test nr2. Denna gång känns det riktigt bra MEN, vid testkörning så känns det som att köra en automatväxlad bil!!!!! Motorn ger automatiskt runt 1500varv utan gaspådrag. Vid tomgång likaså. Den varvar alltså inte ner.

                  VAD har jag gjort för fel? Skall muttern skruvars åt hårdare/lösare....?

                  Snälla hjälp!!!!

                  MvH.
                  Plant

                  Pm:a mig GÄRNA med svar samt beskrivning.
                  /Giallo Ginestra

                  Comment


                  • #10
                    Plantan...you got pm
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #11
                      Jag har rengjort den, men tomgången är inte speciellt bra och så tickar den ganska kraftigt...
                      men när jag rengjorde den så glömde jag mäta var den lilla muttern satt...sen chansade jag bara ....hmm....
                      ska den sitta 3.3mm som Turbos även på en 16vt...nån som har ett mått som fungerar bra?
                      Fiat Coupe 16vt -95
                      Depå - Projekt tråd - Garaget.org

                      Comment

                      Working...
                      X