Announcement

Collapse
No announcement yet.

84jr0 - 84:ans Coupe 20vT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammal regel

    Egentligen ska man även koppla loss batteriet innan man rör styrenheter.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Jag håller med Per. Dumt att chansa med elektronik.
      Koppla ur batteriet. Var försiktig när du hanterar chippet.
      Ladda gärna ur dig, ta tex i ett element eller nåt annat "jordplan" innan du tar i chippet.
      ESD-skador är lätt att skapa om man gör på fel sätt.
      Onödigt. Chippet kan gå sönder. Får du ESD-urladdning inne i styrboxen kan den paja. Inte skoj.
      Så enkelt att undvika om man bara tar det lugnt och fint.
      Bilden där styrboxen ligger på ett metallbord med vinkelslip och annat skojs känns inte helt ideal...
      Coupé 20VT LE -99 Svart
      Camaro V8 1LE -14 Röd
      Huracan V10 610-4 -14 Grå
      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

      Comment


      • Originally posted by Jim
        Nu är det visserligen rätt bra länge sen jag öppnade en Coupe ECU, men om mitt minne inte sviker mig helt behöver man böja upp clipsen för att få isär den. Minns att jag skruvade bort skruvar, men senare kom fram till att det var rätt onödigt.
        Förutom de 5 st som håller den i själva bilen förstås.
        Jepp. Boxen ser exakt ut om boxarna i min GTV. Behövs inte lossa några skruvar förutom dom boxen sitter fast i så klart. Annars är det bara böja de 7 eller 8 "hakarna" som sitter och plocka loss skalet/locket.


        //PP
        Porsche 996 C2 -00
        Volvo V60 D3 -12

        Comment


        • Originally posted by Jim
          Nu är det visserligen rätt bra länge sen jag öppnade en Coupe ECU, men om mitt minne inte sviker mig helt behöver man böja upp clipsen för att få isär den. Minns att jag skruvade bort skruvar, men senare kom fram till att det var rätt onödigt.
          Förutom de 5 st som håller den i själva bilen förstås.
          Du har helt rätt Jim, jag kom oxå på att dessa skruvar inte behöver röras bara att böja upp clipsen

          För att klargöra lite:

          - Jag hade haft minus polen borta över en halv timme innan jag rörde styrboxen

          - Bordet har en gummi matta och gummit är inte strömledare vad jag vet.

          - Jag hade tagit på elementen innan jag pillade på styrboxen.

          Egentligen räcker det att man tar i metallen på styrboxen för att ladda ur sig. Har jobbat en del med hårdvara i framförallt datorer både i jobb och privat och har har aldrig lyckats "döda" en komponent. Visst ibland märker man inte det direkt men jag tror inte att det är någon risk med mitt styrbox!

          Handen på hjärtat - ni som har bytt chip har ni använt antistat mattan? Har ni stått på antistat golv när ni gjorde det? Tror inte ens att GrahamL är så försiktig med tanke på hur chipet levererades.

          FloRic > har inte kört min bil än blir först till våren, men har kört Jannes med samma chip.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Att ta i ett element spelar ingen roll, kan till och med vara det som förstör. Att elementet sitter ner i marken innebär ju inte att jordpotentialen för bilen/chippet är samma som för elementet, kan väl skilja ett par kV där skulle jag tro. Så du skall jorda dig i bilens chassi, eftersom det är jordpotential för chippet.... och håller du bara i PCBt när du rör dig så laddar du upp det också samtidigt som dig själv, då är det inga problem. För övrigt är ESD-mattor elektriskt ledande och inte gummimattor, fick det klart för mig när jag la en 240V transformator på ett sådant bord med fel sida ner och sedan satte handen på mattan lite framför..... 3ggr i rad .... (varför lär man sig int eförsta gången???) *suck*


            edit : kopplade nog ihop det där med ESD och gummimattor lite fel, men men.....
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • Originally posted by pazzo
              Var far man tag i marke Freddan?
              Kolla ebay
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Mer godis beställt äntligen!

                Carbotech XP8 fram
                Goodridge stålomspunna slangar
                PowerFlex Bussningar beställs när lönen finns på kontot.

                Ska börja montera loss länkarmarna och pressa ut gamla bussningar. Krävs några ton där

                Jag vill har vår snart!
                Attached Files
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Du fick de nya stålslangarna som inte går av va..?
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Originally posted by per
                    Du fick de nya stålslangarna som inte går av va..?
                    Det är livstidsgaranti på dessa så jag hoppas att de håller bra och är bra gjorda. Vet att det var vissa som hade problem men vem tillverkade dessa slangar?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Originally posted by 84jr0
                      Vet att det var vissa som hade problem men vem tillverkade dessa slangar?
                      Goodridge
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Originally posted by 84jr0
                        Jag vill har vår snart!
                        Med tanke på hur mycket prylar du köpt är det väl rätt ok att våren är en bit bort...
                        Eller lägger du allt i en pappkartong, åker till närmsta fiatverkstad. Pekar på pappkartongen, pekar på bilen, pekar på kreditkortet.
                        Coupé 20VT LE -99 Svart
                        Camaro V8 1LE -14 Röd
                        Huracan V10 610-4 -14 Grå
                        Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                        Comment


                        • Originally posted by alx
                          Med tanke på hur mycket prylar du köpt är det väl rätt ok att våren är en bit bort...
                          Eller lägger du allt i en pappkartong, åker till närmsta fiatverkstad. Pekar på pappkartongen, pekar på bilen, pekar på kreditkortet.
                          Det mesta är redan monterat på bilen då det blir bara att rulla ut och köra

                          Ang. Goodridge slangar så hoppas jag att de har "uppgraderat" de då. Hur många på FCCUK hade problem? Någon som hittar tråden? Har för mig att det var bara en kille om jag minns rätt.
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Näpp, det var väldigt många. Den tråden ligger som sticky längs upp så att alla ska se den!

                            http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...oard=14&page=1
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Originally posted by per
                              Näpp, det var väldigt många. Den tråden ligger som sticky längs upp så att alla ska se den!

                              http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...oard=14&page=1
                              Tråden är skapad december 2005 och där står det även:

                              The 3rd generation hose (which I have on my car) appears to be OK - I check them regularly, as you might expect.
                              Jag köper mina slangar från RiceRocketUK från FCCUK och har borde vara medveten om detta.
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • Originally posted by 84jr0
                                Jag köper mina slangar från RiceRocketUK från FCCUK och har borde vara medveten om detta.
                                Vad fick du ge för slangkittet?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X