Announcement

Collapse
No announcement yet.

84jr0 - 84:ans Coupe 20vT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack för idag. Det var trevligt och kul att vi fick ihop det.
    Kanske att jag är med vid nästa tillfälle också. Du får höra av dig.

    Här kommer bilderna:
    Den första är på urtrampningslagret. Man böra sätta fast "spaken" som hydrauliken trycker på innan man monterar fast allt på växellådan. Annars finns det risk för att armen åker ur läge.
    Attached Files
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • Nr2, torxskruvarna som man ser runt om är de som ska dras med moment. 25Nm ska det vara.
      Attached Files
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • Nr3, men innan är det viktigt att man centrerar lamellen. Staven som man använder för att centrera sätter man i hålet i mitten.
        Sen är det "bara" att sätta ihop allt.
        Attached Files
        http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
        http://www.garaget.org/?car=38250

        Comment


        • Glöm inte att urtrampningslagret ska tryckas dit "forcefully" som det står i manualen när lådan är upphängd.

          Att lyfta tillbaka lådan är enklast om man vrider på den så att diffen pekar mot motorhuven och sen snurra på den. Akta bara AC-slangarna så de inte stryker med. Då står inte framvagnen i vägen.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Downpipen: ersatte rörkitet även gjutjärnsböjen, de första 90 graderna? Eller har inte 20vt den lösningen? Ansluter den nya downpipen direkt på turbon?

            PS! Får du färdigt pråmen så du kommer ut på bana nån gång? Nästa Alfaträff efter Skåne är Sviestad Motorstadiumi Linköping i mitten på juli och sen Kinnekulle 4 augusti.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • 20VT har ett helt rör från turbon till katalysatorn, alltså inte som 16VT.

              Panda 169

              Comment


              • Originally posted by TurboB

                PS! Får du färdigt pråmen så du kommer ut på bana nån gång? Nästa Alfaträff efter Skåne är Sviestad Motorstadiumi Linköping i mitten på juli och sen Kinnekulle 4 augusti.
                Då är jag inte i Svearike
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Sista mötet i år är Mantorp park 15 septeber. Kom igen nu Almir!
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • Originally posted by TurboB
                    Sista mötet i år är Mantorp park 15 septeber. Kom igen nu Almir!
                    Jag måste få köra även om jag inte är riktigt nöjd med bilens väghållning... 15 september kan vara något helt klart! Vill köra Mantorp alltid velat göra det.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Originally posted by 84jr0
                      Då var lådan upphängd i motorn igen! Stort tack till min polare Adde och Aloha som kom med momentnyckeln och hjälpte till att lyfta. Vem behöver lift när man är 3 starka killar?

                      Aloha du får gärna slänga upp bilderna du tog.

                      Bilen är dock inte klar än men man kan frikoppla nu

                      Det som är kvar är:

                      * Växellådsfästen
                      * Dra åt framvagnen
                      * Startmotorn
                      * Drivaxlarna
                      * Påfyllning av växellådsolja
                      * Vajrar till växelspaken
                      * Samt lite småskruva som batteri fäste och IC-slangar.

                      Synd att jag inte har tid denna vecka så hon blir stående en stund till.
                      Någon mer som meckar bil när man ska fira midsommar? Vädret är piss så lika bra att låsa in sig i garaget.

                      Efter idag har jag följande kvar:

                      * Vänster drivaxel
                      * Påfyllning av växellådsolja
                      * Downpipe
                      * Återställa batteriet och alla plast detaljer dvs småpyssel.

                      Imorrn blir det provkörning om inget skiter sig när hon startas.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Jag meckar inte, men håller mig inne och följer ditt projekt... jobbade idag och hade inte tid att följa med polaren ut i skärgården. Han var övertygad om att det skulle vara bra väder... några skulle t.om sova i tält. Kul
                        Fiatlös

                        ___________________

                        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                        Comment


                        • Originally posted by Putt
                          Jag meckar inte, men håller mig inne och följer ditt projekt... jobbade idag och hade inte tid att följa med polaren ut i skärgården. Han var övertygad om att det skulle vara bra väder... några skulle t.om sova i tält. Kul
                          Ingen ide att planera något i midsommar eftersom vädret är det samma varje år - Regn! Imorrn blir det bättre däremot
                          Kör tyskt, drömmer om italienskt

                          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                          Comment


                          • Då så har man kört hem coupen för egen drivlina! Känns riktigt bra nu! Blev en provstart innan allt sattes ihop men jag la inte märke till att den inte laddade batteriet. Så när allt sitter ihop och man vill köra upptäcker man att batteri lampan lyser.

                            Glömde bara en plus kabel som sitter över startmotorn och som tur är gick det bra att sätta dit den utan att plocka ner mycket.

                            Allt som allt tog mig väl ca 30 timmar att byta. Då jag fick hjälp flöt det på snabbare var jag själv gick det åt tid.

                            Med facit i hand kan jag kanske tänka mig att byta koppling igen, lite jobbigt lite svåråtkommligt men inte svårt. Startmotorn var verkligen pain in the ass men nu har man fått klämm på den oxå, krävs 2 personer på sista bulten - en på ovansidan som siktar in hylsan och en på undersidan som får skruva av den

                            Motorlyft är guld när man byter för då kan man justera höjden mycket bättre.

                            Vem ska byta härnäst - Aloha?

                            Vad blir nästa projekt för mig då? Wastegate kanske?
                            Kör tyskt, drömmer om italienskt

                            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                            Comment


                            • Då har jag hämtat ut coupen från IDH Wheels efter valsning av bakre skärmar. 6mm rullades skärmen in så nu är allt frid och fröjd.

                              Måste tillägga att IDH Wheels har gjort väldigt bra intryck på mig och jag kan rekomendera de starkt. Jag är nog inte ensam om det eftersom där stod det mycket exklusivare bilar än coupen.

                              Pratade med en del verkstäder och ingen visste om coupen men IDH Wheels visste direkt hur skärmarna såg ut även på baksidan

                              Renare däckverkstad har jag inte sett i hela mitt liv!

                              http://www.idhwheels.se/
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • KUL almir!
                                Bara säga grattis då !

                                Själv är jag i full gång med att hjälpa polarn byta vevlager, ramlager osv =)


                                //PP
                                Porsche 996 C2 -00
                                Volvo V60 D3 -12

                                Comment

                                Working...
                                X