Announcement

Collapse
No announcement yet.

84jr0 - 84:ans Coupe 20vT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Freddan72
    Om bilen skakar under inbromsning är det knappast beläggens fel. Snarare skev bromsskiva eller kass fram/bakvagn.

    edit: Om belägget är skevt så kan det orsaka vibrationer men jag har aldrig varit med om det eller hört talas om det.
    Nej, skivorna var inte skeva. Det berodde på beläggen. A-B-A testat. Nog om detta, ingen spam i 84:ans tråd. Stoptech funkar bra, och lycka till med kamremsbytet. Ser ut att vara på god väg i alla fall.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • Nice att Coupen får luftas lite i år!
      Kamhjulen borta, ska du byta packboxar eller nåt?

      Har samma erfarenheter av Yellowstuff; blev läskiga som varma och höll inte länge.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Originally posted by Ante
        Nej, skivorna var inte skeva. Det berodde på beläggen. A-B-A testat. Nog om detta, ingen spam i 84:ans tråd. Stoptech funkar bra, och lycka till med kamremsbytet. Ser ut att vara på god väg i alla fall.
        Vad är ett A-B-A test?
        Jag spammar vidare . Jag kan bara prata av egen erfarenhet och mina Yellow stuff har fungerat bra på bana. I början var de lite läbbiga men när jag väl fick upp värmen så funka de bra. Kanske berodde mitt resultat på kombinationen nya skivor och belägg.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Originally posted by per
          Nice att Coupen får luftas lite i år!
          Kamhjulen borta, ska du byta packboxar eller nåt?

          Har samma erfarenheter av Yellowstuff; blev läskiga som varma och höll inte länge.
          Vet inte varför han plockade av kamhjulen, kanske för att få mer plats inte vet jag. Jag hade sagt att det är OK att byta alla packningar och spännhjul och annat som är rätt billigt att byta när man ändå har allt isär.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Originally posted by Freddan72
            Vad är ett A-B-A test?
            Jag spammar vidare . Jag kan bara prata av egen erfarenhet och mina Yellow stuff har fungerat bra på bana. I början var de lite läbbiga men när jag väl fick upp värmen så funka de bra. Kanske berodde mitt resultat på kombinationen nya skivor och belägg.
            ABA, objekt A, sen objekt B, sen objekt A igen. Före, efter, före test. Problemet fanns bara med Yellow stuff. Har ingen aning vad det berodde på. Blev som vanligt med andra (originalbelägg) igen. Per verkar ha haft samma erfarenhet. Jag bytte inte skivor, om det nu spelar någon roll.

            Kamhjulen skall väl lossas för att synka kammarna?
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • Jag lossade aldrig hjulen, men så hade Tony låsverktygen iofs. Men annars är de nog lättare att låsa med hjulen kvar, han måste behövt extra plats för nåt speciellt här.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Lyckades få till en besiktningstid idag och den gick nästan igenom, i år tyckte besiktningsgubben att vänstra strålkastaren lyser för svagt. Ska se om man kan polera upp den och byta lampa för att få de nöjda eller om man ska köpa ny strålkastare. Någon som har en fräsch liggandes? I övrigt inga problem med coupen!

                Upptäckte att motortempmätaren ligger i botten när man kör motorväg så termostaten ska bytas i dagarna så är man redo för en ny säsong.

                Kan tillägga att efter ca 30 mil med StopTech belägg är jag nöjd. De gnisslar inte och biter rätt bra.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Originally posted by 84jr0
                  Kan tillägga att efter ca 30 mil med StopTech belägg är jag nöjd. De gnisslar inte och biter rätt bra.
                  De har säkert inte kommit i form än!
                  Vänta bara
                  Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                  S/y Mascot
                  S/y Rebell
                  20vT
                  Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                  Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                  Comment


                  • Originally posted by 84jr0
                    Lyckades få till en besiktningstid idag och den gick nästan igenom, i år tyckte besiktningsgubben att vänstra strålkastaren lyser för svagt. Ska se om man kan polera upp den och byta lampa för att få de nöjda eller om man ska köpa ny strålkastare. Någon som har en fräsch liggandes? I övrigt inga problem med coupen!

                    Upptäckte att motortempmätaren ligger i botten när man kör motorväg så termostaten ska bytas i dagarna så är man redo för en ny säsong.

                    Kan tillägga att efter ca 30 mil med StopTech belägg är jag nöjd. De gnisslar inte och biter rätt bra.
                    Tips!
                    Öppna strålkastarna och rengör insidan. Sen kan du lämna in dom till rekondfirma som tar hand om utsidan. Bäst resultat om de har tillgång till en speciell liten polermaskin för bla. strålkastarglas. Kostade en 1000 lapp för båda för mig. Jag våtslipade och polarade för hand + med bomullstrissa för borrmaskin innan jag lämnade in dom men resultatet blev inte tillräckligt bra tyckte jag. Inte värt den tiden det tar att polera själv så lämna det åt proffsen som har de rätta verktygen.
                    Angående termostaten prova Jons metod med ett avkalkningsbad först så slipper du kanske köpa en ny.
                    Last edited by Ankan; 2 May 2012, 20:35.

                    Comment


                    • Tack för tipset men en ny termostat är redan beställd. I och med att jag själv inte byter den så tror jag att det blir billigare i längden att sätta dit en ny. Ska kolla med en rekondkille om strålkastaren, tänkte ändå lämna in bilen för helrekond.

                      Dock är jag lite rädd för att ta loss glaset från strålkastare för att det sedan inte ska bildas kondens...
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • Originally posted by 84jr0
                        Tack för tipset men en ny termostat är redan beställd. I och med att jag själv inte byter den så tror jag att det blir billigare i längden att sätta dit en ny. Ska kolla med en rekondkille om strålkastaren, tänkte ändå lämna in bilen för helrekond.

                        Dock är jag lite rädd för att ta loss glaset från strålkastare för att det sedan inte ska bildas kondens...
                        Okej enkelt jobb annars!

                        Du får aldrig glaset helt klart om du inte rengör insidan tyvärr. Ös i med silicon så behöver du inte oroa dig för kondens. Jag tog rejält på insidan mellan glaset och lykthuset samt fyllde upp till kanten på utsidan. Jag skulle vilja se fukt ta sig in den vägen.

                        Comment


                        • Originally posted by Ante
                          ABA, objekt A, sen objekt B, sen objekt A igen. Före, efter, före test. Problemet fanns bara med Yellow stuff. Har ingen aning vad det berodde på. Blev som vanligt med andra (originalbelägg) igen. Per verkar ha haft samma erfarenhet. Jag bytte inte skivor, om det nu spelar någon roll.

                          Kamhjulen skall väl lossas för att synka kammarna?
                          Jag antar att B=Yellow stuff. Om du körde länge med A belägget så formar det sig efter skivan. Sen när du testar B belägget så kanske du inte körde tillräckligt länge och belägget kunde inte forma sig efter skivan och detta gav då vibrationer. Sen var det på med A belägget igen och detta är redan inkört och allt blir bra. Som grädde på moset så var kanske ditt belägg lite oplant och detta förvärrade resultatet.
                          Eller så monterade du beläggen fel.
                          Last edited by Freddan72; 2 May 2012, 21:46.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Yellowstuff

                            Mina slets in långsamt mot knappt använda skivor, men inte blev de bra belägg för det. Som sagt hade de sina förtjänster som lite sportigare gatbelägg (tysta och dammar mkt lite) men som banbelägg på min bil höll de inte måttet. Verkar vara en etablerad åsikt även på fccuk.org numera.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Originally posted by 84jr0
                              Dock är jag lite rädd för att ta loss glaset från strålkastare för att det sedan inte ska bildas kondens...
                              Klistra igen med sikaflex de håller garanterat tätt. har de till båten

                              :Sikaflex-295 UV
                              Elastiskt glaslim för plexi- och akrylglas. Lim som används vid limning av plastrutor/ventiler måste vara UV-beständigt samt kunna ta upp de termiska rörelserna i materialen.
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • Då var coupen hemma fixad och klar för säsongen eller nästan, bara att polera upp strålkastaren och visa upp den för besiktningen. Den fick en ny termostat eftersom tempen låg i botten när man körde motorväg.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X