If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Originally posted by per Har du inte råd med en Alfa 156GTA koppling då? Kan inte vara mkt dyrare än Fiatens?
Fick med hela kopplingssatsen, dvs. tryckplatta, lamell och urtrampningslager så att kosta på en ny tryckplatta då ligger jag i samma prisklass som valeo sport koppling. Nu innan semestern har jag inte ens råd med Valeo sport och måste ha med mig bilen på semestern.
Tror inte att GTA tryckplattan säljs separat eller? Var det inte den som måste moddas lite för att passa eller passar den rakt på?
Naaajs! Behövde du lossa något mer för att få ner lådan?
Synd att jag inte kunde stanna längre, men det känns ändå som att jag har fått en god överblick över tillvägagångssättet idag.
Jag instämmer med Almir, tror nog att de flesta som har meckat lite klarar av att byta kopplingen. Det är inte särskillt svårt utan det jobbiga är att det tar tid. Nu har vi ju inte satt ihop allt igen än, så min uppfattning kan hinna ändras. Sen underlättar det mycket om man är minst 2 vid vissa moment.
Du får höra av dig när du ska fortsätta Almir. Jag kommer på en gång.
Originally posted by Aloha Naaajs! Behövde du lossa något mer för att få ner lådan?
Synd att jag inte kunde stanna längre, men det känns ändå som att jag har fått en god överblick över tillvägagångssättet idag.
Jag instämmer med Almir, tror nog att de flesta som har meckat lite klarar av att byta kopplingen. Det är inte särskillt svårt utan det jobbiga är att det tar tid. Nu har vi ju inte satt ihop allt igen än, så min uppfattning kan hinna ändras. Sen underlättar det mycket om man är minst 2 vid vissa moment.
Du får höra av dig när du ska fortsätta Almir. Jag kommer på en gång.
Vi glömde lossa 2 bultar på vardera sida till framvagnen, de satt nära fjäderbenet. Sen sjönk framvagnen en bit. Du får komma när allt ska ihop igen, tror att det blir på söndag
Woah, imponerande Almir! Du verkar vass på det där med att mecka!
Hoppas det flyter på fint när imonteringen sker.
Var försiktig när du sätter tebaks o-ringen runt drivaxeln. Har själv råkat ut för växellådeoljeläckage där alldeles i början av mitt Coupé-ägande.
Auto alfa hjälpte mig fixa det. Fick själv se o-ringen. Den var lite skadad/vriden och det läckte igenom olja där. Upptäckte det när det luktade konstigt av att olja droppade på downpipen.
Originally posted by 84jr0 Vi glömde lossa 2 bultar på vardera sida till framvagnen, de satt nära fjäderbenet. Sen sjönk framvagnen en bit. Du får komma när allt ska ihop igen, tror att det blir på söndag
Söndag blir perfekt, är helt ledig den dagen (som det ser ut nu iaf) så då borde vi hinna få ihop bilen.
Idag fick jag en pinne svarvad för centrering av lamellen men då upptäckte polaren till mig annat problem! Nya urtrampningslagret och tryckplattan stämmer inte Nu blandar jag ihop allt med tryckande och dragande men jag har fått fel.
På den gamla tryckplattan sitter urtrampningslagret fast fast på den nya är den lös och ser annorlunda ut också. Sen ser utformningen annorlunda på gamla och nya tryckplattan där dessa metall "armar" sticker ut mot mitten vad de nu heter.
Ska åka till Autoexperten imorgon och se om de har en annan till coupen för den jag har verkar inte stämma
Här kommer en bild och lite spec för er som ska köpa ny koppling, kan vara bra att känna till!
20v verkar ha en dragande koppling och 20vt har en tryckande det är värt att veta.
Skillnaden kan man på lådan när man frikopplar, på en tryckande koppling åker en kolv ut när man frikopplar och på en dragande sitter det en vajer. Det är därmed olika urtrampningslager och tryckplattor.
Jag hoppas nu att jag inte blandat ihop tryckande och dragande koppling i så fall rätta mig fort
20v har en diameter på lamellen på 230 mm och 20 kuggar.
20vt har en diameter på 235 mm och 20 kuggar.
Var inne på Fiat beställde en "shield" som det heter på fiat språket... den sitter alltså på högra drivaxeln där den delas. Kan ta lång tid att få hem den från Italien så frågan är om man vågar köra bilen utan den ett tag? Vad har den för funktion?
Då var lådan upphängd i motorn igen! Stort tack till min polare Adde och Aloha som kom med momentnyckeln och hjälpte till att lyfta. Vem behöver lift när man är 3 starka killar?
Aloha du får gärna slänga upp bilderna du tog.
Bilen är dock inte klar än men man kan frikoppla nu
Det som är kvar är:
* Växellådsfästen
* Dra åt framvagnen
* Startmotorn
* Drivaxlarna
* Påfyllning av växellådsolja
* Vajrar till växelspaken
* Samt lite småskruva som batteri fäste och IC-slangar.
Synd att jag inte har tid denna vecka så hon blir stående en stund till.
Snackade med AutoAlfa idag och Castrol har tydligen ändrat i sina listor så att de listar korrekt olja till Coupen, helsyntet och GL5 klassad.
Dessutom är det en sprillans ny olja, SAF-X ska den heta (gamla hette TAF-X).
Åker o köper ett par liter imorrn o kollar..
Comment