Announcement

Collapse
No announcement yet.

The Revive Of Fiffi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    =)

    Ja! jag har varit lite dålig på att uppdatera men kan ju nämna lite som har hänt

    Var ju tvungen att passa på att köra bilen i oktober månad pga att man inte fick köra på hela sommaren pga problem med delar och så!
    Men iaf kan säga att nästa sommar ser väldigt mycket ljusare ut!

    Det som har hänt nu efter jag har ställt av bilen är att bytt koppling!
    Märkte nu när laddtrycket och allt vrid kom att det började slira på kopplingen!
    Så en förstärkt tryckplatta med 25% åkte på med en Alfa Romeo 156 GTA lamell. GTA lamellen har nästan 1cm större radie på anläggsningsytan emot vad fiat orginal lamellen har!
    Hade ju möjligheten att sätta på en 5puckars sinterlamell men känner att man vill ju kunna köra bilen utan att den ger ALLT eller INGET så den känns som orginalkopplingen fast känns att tryckplattan är hårdare. Riktigt skön!

    En av dom roligaste sakerna också med detta var att jag passade på att sätta på ett lättat svänghjul. Så hade kontakt med en kille i England som fixade ett nytt svänghjul som vägde 6kg emot orginalet som väger 8.5 kg!


    så reultatet blev att hennes Temperament blev allt lite hetsigare

    De som sker just nu är byte av bränslepump till en Walbro 255L pump.
    Gjorde ett väldigt intressant test igår. Kollade vad bägge pumparna klarade att pumpa 1 Liter bensin på.

    Walbro Orginal 140L pumpen pumpade 1Liter bensin på ca 27sek
    Och Walbro 255L pumpen pumpade 1Liter bensin på ca 17 sek
    Detta testet gjordes exakt av samma voltantal och bränsletryck

    Så nu förstår man verkligen varför folk byter bränlepumparna i fiaten! En väldigt mycket större trygghet att ha en större pump! Så är en varm rekomendation!



    Så händer lite saker nu under vintern! kommer rapportera vad som kommer att hända lite titt som tätt!

    Ha de bra

    Mvh/Emil

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

    Comment


    • #47
      Vart ska man börja

      Nu kanske man skulle uppdatera lite vad som har hänt!

      har hänt lite saker!

      De som var stora problemet var ju wastegatefjädern på den nya turbon! men inte konstigt, GIK turbo sa att den modellen på turbon har riktigt svag klocka orginal, så de hade 100 tals liggandes där!
      Fick tag på en starkare rak istället! grundtryck på 1bar, men skruvat på stången lite så nu bör den ligga på ca 1.2. men får ställa in de rätt när bilen är ute sen.
      och gjort en hårdare fäste till klockan som inte går att rubba =)

      kanske man för en gångs skull slipper rasande laddtryck nu!
      Attached Files

      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

      Comment


      • #48
        i samma veva

        Tänkte då att när man ändå var i farten så hjälpte min skickliga polare och svarvade ett nice insugsrör till turbon 3.25".

        Har bara ett hål med en legriskoppling till laddtrycksstyrningen och klockan!

        så sätter jag ett filter på slangen till vevhusgaserna istället, borde funka iom att 20vt.n har en oljefälla bakom orginal!

        så blir intressant snart och se hur detta kommer att bete sig!
        Attached Files

        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

        Comment


        • #49
          Ljus!

          Monterade och testade de nya Xenonljuset 8000k!. blev kanon!

          riktigt kass bild tagen från mobilen men bättre kommer senare.

          kommer lite mer saker om vad som har hänt ikväll!

          Mvh/Emil
          Attached Files

          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

          Comment


          • #50
            Najs med lite nya bilder på bygget. Berätta gärna hur du upplevde skillnaden med det nya insugsröret. Tror du är först i Sverige med rakt insugsrör. Jag och PärC köpte i höstas från Pro Alloy men ingen av oss har hunnit montera det ännu.

            Vart köpte du ditt Xenonkit?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #51
              Tackar

              Ja får tacka har hållt på med hjulupphängningen nu så har inte hunnit ut och testa än,
              haha de va de värsta, vilken ära att vara första testpilot ut

              Köpte xenonkittet av en bekant i Tyskland! funkar skitbra!

              Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

              Comment


              • #52
                Har du en annan styrbox nu eller kör du på chipet som du fick med turbon?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • #53
                  Yeah !

                  Fått ihop en liten härlig väghållningssats här hemma bestående av 2 nya länkarmar med nypåsatta powerflexbussningar. 20 slitsade skivor runt om från tarox med redstuffbelägg och en 24mm bakre krängningsstag från Whiteline
                  Attached Files

                  Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                  Comment


                  • #54
                    Gott med powerflex bussningar! Du får skriva lite hur bilen känns
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #55
                      Jag kör med chippet jag fick av snubben som är gjort efter mina modifieringar! så de ska nog fungera bra!


                      Originally posted by 84jr0
                      Har du en annan styrbox nu eller kör du på chipet som du fick med turbon?

                      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                      Comment


                      • #56
                        Nu så

                        Flesta av sakerna fick inte vänta länge innan dom åkte på

                        Länkarmarna med powerflexbussningarna är monterade samt Nya skivorna och beläggen!

                        löjlig skillnad på polyurethanbussningarna emot gummibussningarna. gummibussningarna kunde man leka fram och tillbaka med, dom här går knappt att rubba., så kan säga att de va inte de roligaste att montera heller blev en den härliga tag med kofoten!

                        Speciella med powerflexbussningarna är att den bakre gärna ville kränga fram och tillbaka när man kör. ser man på mina gamla länkarmar på gummit, ena hade hela vulkningen släppt så ena fästet ramla av bara när jag tog loss länkarmen! helt slut var dessa även spindeln så de va tur att man bytte nu!

                        Fungerar så att när man gasar på så glider bussningen bakåt, sedan när du bromsar åker den framåt. så den blir inte riktigt helt styv i framvagnen när den gör så

                        Men iaf för att inte detta ska hända på de nya, och kommer aldrig bli bra om man inte gör något ( erfarenheter av Barbz från torqueitalia i England ) så borrade vi hål i länkarmarna och svarvade till brickor och gjorde en pinnbult av en M10 och drog fast med locetite! så nu rör sig inte bussningarna mycket, men man ska inte dra för hårt heller, bara så att de ligger åt.
                        Ni ser brickorna och skruvarna på bilden!

                        så de ska bli intressant och se hur den blir i karossen nu!


                        Attached Files
                        Last edited by EmiliO; 9 April 2007, 19:15.

                        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                        Comment


                        • #57
                          Skivorna och beläggen!

                          Lika bra att sätta på i samma veva
                          Attached Files

                          Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                          Comment


                          • #58


                            Passade samtidigt på att festa till de lite med att riva isär halva bilen för att byta damasker till växelspaken och handbromsen usch vilken dag säger jag bara.

                            Men snyggt blev de!
                            Attached Files
                            Last edited by EmiliO; 9 April 2007, 17:30.

                            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                            Comment


                            • #59
                              Snyggt med nya damasker som passar färgen på stolarna.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • #60
                                Faan vad avis man blir då!

                                Funderar nästan på att sälja huset, fru och alla barn och flytta in i ett garage istället!!!


                                Hmm...

                                Fy vad nice.



                                /Jonas
                                Click here to visit Raceitaly
                                ______________
                                Fiat Coupe 20VT Plus -99
                                Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                                Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                                Acura Legend 3,2l V6 -91
                                SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                                "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                                Murphy´s law.

                                Comment

                                Working...
                                X