If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ja då var ny turbo inhandlad. En Garret T22 hybrid snurra. Istället för att sälja bilen för peanuts så uppgraderar jag istället och på så sätt får mig en "ny" snabbare och roligare bil.
Ska försöka nå 190hk om det går. Håll tummarna!
Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk
Originally posted by Black_GT Helt rätt. Allas favorit syssla på onsdags kvällarna här nere.
Jag har förstått det men vi brukar vara där på helgerna, det är så långt att åka från gbg för att köra bara en kväll =) Men jag kör med med en jänke motor då. På gott och ont
Spridare = (Max hk x B.U.L.)/(Antalet spridare x 80 % ) = Spridarens statiska flöde i ccm/min
B.U.L. Bränsleförbrukning under last. Att använda 5,1 är ett ganska säkert värde till att börja med.
80% = duty cycle för spridarna
Så för att få 200 hk:
(200 x 5.1) / (4 x 0.8) = 319 ccm/min
Dina 240cc spridare klarar av 151 hk (80% duty cycle). Pressa dom till 90% duty cycle och du kan få ut 169 hk. Det enklaste vore nog att byta spridare. Funkar 20vt spridarna på GTn?
Ja 20vt ska passa på GT. Men frågan är om man måste ta spridarbilden i beräkning då den är 5 cylindrig? Kanske inte funkar så bra med annan spridarbild. Jag vet inte.
Jag undrar dock varför 16vt spridare "större" än 20 vt?
Kanske vore bättre att ta spridare från någon 8v TC turbo motor, då spridarna där rimligtvis inte ska spruta i två ventiler och därmed ha annan sprutbild?
Comment