Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt Snåljåp I, R.I.P!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En ny tråd kommer i höst: Projekt Snåljåp II, aka "Blackie Lawless"...

    EDIT: rensade tråden från lite Saabar..
    Attached Files
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Oooh!Vilken läckerbit!
      Blev lite orolig när du nämde Blackie Lawless.
      Direkt tänkte jag på köttiga slamsor och annat....*haha*

      Hur är den att åka i jämfört med den förra?Andra skillnader?
      Köper jag inte nytt,så funderar jag på att köpa en nyare Punto.
      Allt styrs ju av dessa /&#/%"¤(( pengar.....

      Comment


      • EDIT: rensade tråden från lite Saabar.. [/B]
        Då får du allt rensa lite bättre...
        Fiat 132 2000 -79
        Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
        Land Rover Discovery Td5 HSE -04
        Land Rover Freelander 2 HSE -08

        Comment


        • Originally posted by callep
          Hur är den att åka i jämfört med den förra?Andra skillnader?
          Köper jag inte nytt,så funderar jag på att köpa en nyare Punto.
          Allt styrs ju av dessa /&#/%"¤(( pengar.....
          Lite större än Mk1 inuti, fulare inredning, nästan lika tyst som min ljudisolerade Mk1, mycket bättre fjädring utan struttighet! Mer stabil på vägen. Höj/sänkbar ratt och stol, uppskattas av mig som gärna sitter lite lägre.
          Annars verkar den mkt modernare rakt igenom förstås, från moderna små säkringar till snyggare detaljlösningar, bättre insprutning osv. Annars inga jätteskillnader..
          Denna har som tur är grå inredning mot de flesta andra som har skrikblå.

          Sen är det en jävla skillnad på en Punto I -98 som gått 14000mil (min gamla) och en MkII -01 som gått 5900mil (denna!).

          Känns som jag gjort ett riktigt kap faktiskt, 25000! Har ändå kollat på Blocket sen i våras och inte sett nån för samma pris/miltal.

          Största felen är att elvärmen i förarstolen är paj och att den inte är så välservad.. sista servicen var gjord 4300mil.. Och då tror jag det fuskades för stiften är aldrig bytta och jag fick fylla på 1.8liter olja..
          Sen står framhjulen tokigt (toe-out) m utslitna däck som följd.
          Mest lättfixade fel alltså.
          Last edited by per; 21 August 2008, 16:00.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Originally posted by per
            Lite större än Mk1 inuti, fulare inredning, nästan lika tyst som min ljudisolerade Mk1, mycket bättre fjädring utan struttighet! Mer stabil på vägen.
            Annars verkar den mkt modernare rakt igenom förstås, från moderna små säkringar till snyggare detaljlösningar, bättre insprutning osv. Annars inga jätteskillnader..
            Denna har som tur är grå inredning mot de flesta andra som har skrikblå.

            Sen är det en jävla skillnad på en Punto I -98 som gått 14000mil (min gamla) och en MkII -01 som gått 5900mil (denna!).

            Känns som jag gjort ett riktigt kap faktiskt, 25000! Har ändå kollat på Blocket sen i våras och inte sett nån för samma pris/miltal.

            Största felen är att elvärmen i förarstolen är paj och att den inte är så välservad.. sista servicen var gjord 4300mil.. Och då tror jag det fuskades för stiften är aldrig bytta och jag fick fylla på 1.8liter olja..
            Mkt tack för infon!Har liksom varken haft tid eller sett ngn lämplig bil än,så toppen med lite input.
            Struttigheten känner jag så väl igen från min,gudskelov verkar det blivit bättre då.

            Låter som du har gjort en bra affär med sådär låga mil,sen finns det alltid slarvisar med servicen men ser verkligen välskött ut.
            Och det är inte alltför vanligt på de jag kikat på.Mkt småbulor.lacksläpp m.m
            Synd att 80 kusaren inte finns med 3 dörrar bara!
            Men tror säkert jag skulle kunna leva med 60hk.
            Mer bilder! :-)
            //C

            Comment


            • Mer bilder coming up!

              Jomen Punto 80 fanns med 3 dörrar! Sett flera st. på blocket.
              Men Punto 60 är snålare.. Sen är den tyvärr (som Jepers gamla bil) en riktig snikis - inget centrallås eller ABS ens.. Trots att den har det enl. instr.boken.. Men som sagt, m.a.o den lättaste versionen = snålaste.
              Originally posted by callep
              Struttigheten känner jag så väl igen från min,gudskelov verkar det blivit bättre då.
              Jo bakvagnen är helt annan på denna, halvstel axel (Uno/Golf) istället för delad.
              Attached Files
              Last edited by per; 21 August 2008, 14:15.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Re: Mer bilder coming up!

                Originally posted by per
                Jomen Punto 80 fanns med 3 dörrar! Sett flera st. på blocket.
                Men Punto 60 är snålare.. Sen är den tyvärr (som Jepers gamla bil) en riktig snikis - inget centrallås eller ABS ens.. Trots att den har det enl. instr.boken.. Men som sagt, m.a.o den lättaste versionen = snålaste.

                Jo bakvagnen är helt annan på denna, halvstel axel (Uno/Golf) istället för delad.
                Aaaha...hade för mig att det inte såldes 3 dörrars med 80hk rovan här i Sverige,men kan ha fel...som vanligt!
                :-)
                Ska nog snoka lite och kanske provköra ngn längre fram,blir ju lite sugen nu!Tittade på en i Bålsta men för mkt bucklor och sånt.
                Varit ut och provkört lite nya småbilar men mest blivit besviken på antingen det ena eller andra,så känns inte längre motiverat att köpa nytt...som om det någonsin skulle vara det?*S*
                Och jag gillar ju min,förutom alla småfel.Så en välskött Mk2 kanske kan vara ngt.

                //C

                Comment


                • Jag tycker att denna är den snyggaste Punton som har byggts om man inte räknar med Grande Punto.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • Håller med helt!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Grattis, svart är läckert! (men jobbigt att hålla rent )...
                      à la London designmarknad - www.alalondon.se

                      Comment


                      • Grattis till en snygg Punto! Helrätt i svart

                        Comment


                        • Inte 100% sanning med att den är snålare än 80 dock.
                          Vi har haft båda modellerna hemma med ungefär samma miltal...
                          Och 80an drar inte mer än 60an. Och då har jag rätt ofta gjort mätningar på dessa bilar.

                          0.5-0.55 med mycket stadskörning

                          //PP
                          Porsche 996 C2 -00
                          Volvo V60 D3 -12

                          Comment


                          • Nej jag gick helt på utgivna data (136g CO2/km mot 142g för Punto 80) men de kan säkert funka olika bra för olika körsätt osv.

                            Sen är 60 (speciellt min) lättare så bara det borde ju betyda nåt.
                            Speciellt blir det nog stor förbättring mot Punto 55S -98...
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Hittade just några bilder från i våras, strax innan krocken.
                              Inredningen på Snåljåp I; Coupestolar, armstöd, GT-mittkonsol, textilmattor (originaltillbehör).
                              Här satt man fint!
                              Attached Files
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • En till..
                                Attached Files
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X