Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag har hört att EVO6 IC är en mycket bra IC för dess storlek och är väldigt poppis bland folk som trimmar. Den ska gå att montera på coupen men då måste någon "svetsa" om fästen på IC. Därefter ska du dra rör och slangar. Rör och slangar kostar i princip lika mycket som en IC.

    Angående koppling så beror det på hur körbar bilen ska vara. Jag har tittat mycket på koppling innan jag bytte min och du har:

    Dessa alternativ finns, taget från FCCUK:

    Clutches
    - Standard Valeo 3 piece clutch kit (later models uprated, also fits 16vt): £135 (£250 fitting)
    - Alfa GTA friction disc: £150 (£250 fitting)
    - Walkers Cover Plate & Release bearing: £150 (£250 fitting)
    - Helix Organic clutch kit: £525 (£250 fitting)
    - Helix Organic paddle clutch kit: £575 (£250 fitting)
    - Helix Twin plate cerametalic clutch kit: £800 (£250 fitting)


    Hade jag haft pengar till en Helix koppling hade jag satt i den, kostar ca 8500kr om jag minns rätt. Den ska klara av upp till 450Nm om jag minns rätt.

    Sen tycker jag att 30 000kr låter lite för det du räknat upp
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Turbobyte (GT28RS är väll ett säkert kort? Nån som har länk? Fått tips om KKK också,

      Bli inte sur nu men....

      Bilen är inte bullet proof.

      Var rädd om den. Har du inte perfekt service - historik som du kan lita på så skulle jag inte röra bilen mer än du gjort.
      Piaggio Purejet -06
      Fiat Coupe 20VT-98

      Comment


      • Originally posted by FloRic
        Nu har jag PM'at en scnöbbe på FCCUK angående köp av 3G Bromsskivor fram då jag vill ha det så fort som möjligt. Har även fått tag på en bättre beggad EVO 6 IC via en på jobbet som jag förmodligen ska köpa. Vi skulle disskutera pris på Måndag.
        NU är frågan; Hur mycket kan en beggad EVO 6 IC tänkas vara värd? Bra skick ska den vara och han har stabilt kört 350Hk enda tills turbotrycket skenande iväg lite för mycket och hans EVO 6a gav upp .
        Återanvända en IC från en bil som blåst turbon skulle jag avråda starkt ifrån. Finns ingen garanti att det inte finns metallspån som din motor kommer suga i sig. Det finns billiga IC att köpa. Kolla KL-racing t.ex.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Originally posted by 84jr0
          Angående koppling så beror det på hur körbar bilen ska vara. Jag har tittat mycket på koppling innan jag bytte min och du har:
          Eller också kan köpa ett komplett kit från OMP så slipper man fundera och får nåt som garanterat håller i alla väder.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • Originally posted by TurboB
            Eller också kan köpa ett komplett kit från OMP så slipper man fundera och får nåt som garanterat håller i alla väder.
            Vad jag såg så fanns det inte OMP koppling till 20vt eller så såg jag kanske fel?
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • Tack för alla svar, lika trevligt som alltid.

              Kung: Jag är väll medveten om att min bil inte har "perfekt" historik, att den gått mer än 16000 mil och bör ha rasat för 5 år sedan. Men nu är det ju så att hade jag varit riktigt klok så hade jag inte ens stoppat i ett chip från början. Nu är ju Coupén (i mina ögon) en riktigt sportbil. Min älskling, min undanflykt från vardagen typ. Och då förtjänar den lite mer pulver. Det är klart att grejerna tar mer stryk om man trimmar men varför måste man ha en perfekt histork för att kunna mecka? Det är ju inte så att grejerna sliter mindre då.. Nu har jag köprt min bil snart 1300mil och ingenting har felat samt att jag har skött den väldigt fint så nog ska den klara av lite mer pölver.

              - - - - -

              Nu har jag två små frågor som jag hoppas på att få utredade.

              1. Hur mycket kan det tänkas på ett ungefär att ett avgasrörsbyte (hela vägen utan katt/med racekatt) samt byte av IC ger, men att jag behåller orginalturbon? Idag har jag 265Hk med endast chip och filter. Kan jag räkna med 300Hk i alla fall? Och isåfall är det värt att betala de extra pengar som det kostar att få bilen mappad eller räcker det med Gtech2? Tänker så att det är ju ett billigare sätt att få ut åtminstonde hyffsat lika effekt som om jag skulle ge mig på att byta turbo som skulle kosta betydligt mer.
              2. Tack för tipset TurboB, vilken IC är det man bör titta på till min bil? Finns ju lika många olika varianter som det finns lösgodis...
              Last edited by FloRic; 2 September 2007, 12:16.
              Tidigare bilar:
              Volvo 480ES 2006-2007
              BMW 320i E30 2007-2008
              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
              + nån volvo 740 samt volvo 240

              Comment


              • Du får inte 300hk i din bil med orginal turbon. Kolla Alex och Freddans tråd om bänkning och där har du ett bra exempel.

                Jag skulle tro att det inte går att få ut mycket mer än det som Freddan fått med orginal turbo 274hk och 381Nm.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Originally posted by 84jr0
                  Du får inte 300hk i din bil med orginal turbon. Kolla Alex och Freddans tråd om bänkning och där har du ett bra exempel.

                  Jag skulle tro att det inte går att få ut mycket mer än det som Freddan fått med orginal turbo 274hk och 381Nm.
                  Hmm.. Jag får ju ut 262.6Hk idag med endast chip och filter så över 275 bör ju gå utan problem. Visserligen har jag "bara" 348Nm just nu och Freddan har 381 men jag tror att 290-300Hk / 380Nm inte är några problem. Var det inte Aloha som bänkade sin till 290Hk-nånting med org.turbo? Tror att kylare + avgas + mappning ger mer än 13Hk... :P
                  Tidigare bilar:
                  Volvo 480ES 2006-2007
                  BMW 320i E30 2007-2008
                  Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                  Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                  + nån volvo 740 samt volvo 240

                  Comment


                  • Originally posted by FloRic
                    Hmm.. Jag får ju ut 262.6Hk idag med endast chip och filter så över 275 bör ju gå utan problem. Visserligen har jag "bara" 348Nm just nu och Freddan har 381 men jag tror att 290-300Hk / 380Nm inte är några problem. Var det inte Aloha som bänkade sin till 290Hk-nånting med org.turbo? Tror att kylare + avgas + mappning ger mer än 13Hk... :P
                    Tänk på vad Freddan har i sin bil...

                    Pro-Alloy FMIC
                    Gtec2 chip
                    Rakt insugsrör och Apexi filter
                    Blueflame avgas med 100-cellers race kat.

                    Kanske glömt något där... så nej jag tror inte att du kommer upp till 290hk ens med orginal turbo.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Floric, försök komma ner på jorden nu och inse att några 300 hk går inte att få med originalturbon . Enda sättet att nå 300 driftsäkra hk, är med en ny turbo (16T/GT28R) eller moddad originalturbo, som klarar av att hålla uppe trycket på högre varvtal. TB28:an klarar inte det
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Okok, jag tror på er..
                        Efter mycket funderande fram och tillbaks angående hur jag vill göra med min bil i vinter så börjar det nog bli allt klarare i mitt huvud nu..
                        Då jag känner att jag bara vill ha mer och mer, att även om jag trycker ut en 30hk extra nu så kommer jag vilja ha 30 till i mitten av nästa sommar, och att jag blir en sämre och sämre förare i trafiken med min bil (kör om för mycket, har svårt att köra lugnt med mera) så lutar det för tillfället åt att jag kommer sälja bilen och satsa på något bakhjulsdrivet som man inte behöver ha en massa mos för att ha kul när man kör rakt fram utan även i kurvorna. Jag vet inte varför jag känner såhär då jag alltid älskat min bil.
                        Kan säkert ha en del att göra med att skivorna är jätteskeva så att jag nästan undvikit att köra bilen på ett tag, att jag blivit för van med kraften rakt fram och att det är för mycket pengar jag vill lägga ut på den. Så jag tänker just nu så ser det ut så att jag fixar bromsarna för det är jättedrygt problem, ställer in bilen över vintern och sen säljer den i vår.. Suck..
                        Kan ju också nämna att jag var ute och körde idag och gjorde några små sedvanliga omkörningar. Sedan hamnade jag bakom en bilkö på 4-5 bilar och bestämmde mig för att ta det lungt och ligga bakom den. Då kommer en av de bilar jag körde om innan upp bakom mig och börjar flasha med helljusen och peka finger (körde inte alls fel, det var inga mötande bilar, raksträcka och godkänt att köra om där jag gjorde det) så jag blev självklart lite brysk själv. Beslöt mig för att jag inte ville ha den idioten bakom mig så jag växlade ner och gav fullt för att köra om de 4-5 bilarna. Får en mötande bil som får väja men jag är helt uppe i att vara skitarg på föraren i bilen bakom så jag bara kör rakt på till sista sekund då jag kommer på att jag kommer köra in i bilen om jag inte svänger undan. Vevar allt vad jag kan åt sidan och ser hur alla bilar bakom mig får bromsa. Får ruskigt stora ångestkänslor så jag laddar på fullt för att komma hem så fort som möjligt så att ingen skulle komma ifatt mig och veta vart jag tog vägen eller nått sånt.. Känner mig jättedeprimerad nu, vet inte varför.. det var inte världens grej direkt men nu kunde det varit så att jag gjort samma sak och inte väjt undan, då hade min bil varit färs nu.. Och det är det jag är rädd för, att något sådant ska hända..

                        Usch.. Jag vet inte alls nu...
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • Gaska upp dig lite Jag har länge varit sugen på en 944 turbo. Fast det känns lite för vanligt, en fiat är coolare.

                          ...fast jag kanske hade tänkt lite mer på vad som hade hänt med dig den andra föraren...
                          Last edited by Linus; 5 September 2007, 18:13.

                          Comment


                          • Originally posted by Linus
                            Gaska upp dig lite

                            ...fast jag kanske hade tänkt lite mer på vad som hade hänt med dig den andra föraren...
                            Det gjorde jag också.. Tänk om det hade hänt nått lixom, och det hade varit mitt fel. Och om den/dem personerna hade fått några skador.. Nej usch.. :/
                            Tidigare bilar:
                            Volvo 480ES 2006-2007
                            BMW 320i E30 2007-2008
                            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                            + nån volvo 740 samt volvo 240

                            Comment


                            • Det spelar nog ingen roll om du byter bil till bakhjulsdrivet, du kommer nog ändå att känna att du gärna vill ha 30hk till några gånger varje sommar. Det enda som jag tror hjälper mot det är att skaffa en vardagsbil med typ 40hk ocoh köra den under veckorna, lovar att du kommer att uppskatta Coupens kraft tillräckligt efter det Finns väl kanske inget som klarar av att stå emot vanans makt, men man kan ju göra så mycket som möjligt för att fördröja sakerna.

                              Och personligen är jag glad över framhjulsdriften, blir inte så jobbigt om man står på för mycket i kruvorna då. Och vill man ha ut bakvagnen får man antingen släppa på gasen eller rycka i spaken
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment


                              • Originally posted by novisen
                                Det spelar nog ingen roll om du byter bil till bakhjulsdrivet, du kommer nog ändå att känna att du gärna vill ha 30hk till några gånger varje sommar. Det enda som jag tror hjälper mot det är att skaffa en vardagsbil med typ 40hk ocoh köra den under veckorna, lovar att du kommer att uppskatta Coupens kraft tillräckligt efter det Finns väl kanske inget som klarar av att stå emot vanans makt, men man kan ju göra så mycket som möjligt för att fördröja sakerna.

                                Och personligen är jag glad över framhjulsdriften, blir inte så jobbigt om man står på för mycket i kruvorna då. Och vill man ha ut bakvagnen får man antingen släppa på gasen eller rycka i spaken
                                Det har du faktiskt rätt i. Har pratat lite med min plastfar nu under kvällen. De här tankarna jag har på att "Jag har tänkt att lägga ut en massa pengar, typ 30 000:- och det blir för dyrt" är ju lite feltänkt av mig igentligen. Det är ju en jättebra bil som det är, och jag behöver ju inte lägga ut en massa pengar om jag inte vill. Som det är nu är det en grymt snygg bil med enorm passion, väldigt bra motor och förhållandevis bra utrymmen och baksäten.
                                Jag ska testa att lägga om mina tankar så att jag faktiskt inte måste lägga ut en massa pengar bara för att och att jag har en jävligt bra bil redan som duger bra som den är (förrutom ett lite fetare avgasrör förstås... och andra fälgar... och kjolpaket.. och.... hahaha ). Men som sagt, jag har en hel vinter på mig att fundera då den ska in i garage om några veckor.

                                Den första helgen i Oktober så kommer jag få bilen omlackad i alla fall! Tak, baklucka och backspeglar. Sen ska jag försöka få skivorna översedda om det räcker att svarva dem eller om det är 3G-skivor som behövs.. Tror nog att jag kan ha kul med min bil utan att lägga ner hela min ekonomi också.

                                Om någon vecka så köper jag en Volvo 340/360 som vinterbil också! RWD-breställ 4 th3 wint3r

                                EDIT: Tack för att ni finns här.
                                Tidigare bilar:
                                Volvo 480ES 2006-2007
                                BMW 320i E30 2007-2008
                                Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                                Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                                + nån volvo 740 samt volvo 240

                                Comment

                                Working...
                                X