Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Inte för att märka ord men den turbon du suktar efter och som sitter i volvo s60r heter kkk k24. Det finns en som heter kkk 24 också men det är en stenålders som sitter i gamla audibilar. Det är nog ingen som har någon av dem i en coupe. kkk k24 borde väl klara de effekter du vill ha eftersom volvon har 300 hk original. Däremot har jag hört att de kan vara ganska känsliga mot höga laddtryck och inte alltid håller så bra. Som nämnts ovan måste du bygga någon slags adapter eller byta grenrör om du ska ha en sån.

    Comment


    • Jag kör med en k24 i min 20vT. Du behöver en adapter till grenröret och en ny anslutning till downpipen alternativt en helt ny downpipe. Nya anslutningar till olja och vattnen. Nytt fäste för wastegaten, större anslutning för luft in, och helst ny anslutning till trycksidan på turbon oxå.
      Sedan måste du ha någonting som sköter laddtrycksregleringen, jag kör med en Apexi avc-r.
      Min koppling gav upp relativt snabbt, och sedan så har det blivit hus och barn som har kommit imellan, så bilen har fått stå några år nu.
      Jag skulle nog inte köpa någon annan koppling än Helix om man kommer upp i över 300 hk.
      SDE Racing
      Coupe 20VT-97 under konstruktion
      Marea Weekend HLX-97 påställd
      Punto 75 SX-98 påställd
      Tipo 1,4ei-94 såld

      Comment


      • Originally posted by Tony
        Jag kör med en k24 i min 20vT. Du behöver en adapter till grenröret och en ny anslutning till downpipen alternativt en helt ny downpipe. Nya anslutningar till olja och vattnen. Nytt fäste för wastegaten, större anslutning för luft in, och helst ny anslutning till trycksidan på turbon oxå.
        Sedan måste du ha någonting som sköter laddtrycksregleringen, jag kör med en Apexi avc-r.
        Min koppling gav upp relativt snabbt, och sedan så har det blivit hus och barn som har kommit imellan, så bilen har fått stå några år nu.
        Jag skulle nog inte köpa någon annan koppling än Helix om man kommer upp i över 300 hk.
        Vilket chip kör du med?
        Har du ställbar BTR?
        Vilket laddtryck kan du ligga på vid 6000 rpm utan att turbon blir ineffektiv?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Novitec chip och en malpassi 1:1,4 btr.
          Har inget kompressor diagram på turbon, så jag vet inte hur effektiv den är vid 6000 varv, men jag har för mig att jag kunde hålla 1,3bar till 6000-6500 varv utan problem.
          SDE Racing
          Coupe 20VT-97 under konstruktion
          Marea Weekend HLX-97 påställd
          Punto 75 SX-98 påställd
          Tipo 1,4ei-94 såld

          Comment


          • Du bänkade aldrig eller?
            Hur såg avgasröret ut? Mycket svart?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • Nej den bilen har jag inte bänkat, så effekt har jag ingen aning om.
              Ja lite svart i avgasröret var det väl. Jag kör med smalbandslambda så man ser ju att den fetar på lite grand under gaspådrag.
              Sotar din mycket eller?
              SDE Racing
              Coupe 20VT-97 under konstruktion
              Marea Weekend HLX-97 påställd
              Punto 75 SX-98 påställd
              Tipo 1,4ei-94 såld

              Comment


              • Mitt avgasrör blir svart efter ett tag (efter biltvätten förstås ). Bänkade min för ett tag sedan och den går lite fett. Kör med Gtec2.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Seppos bil (GTEC2) gick fett på vissa varvtal och tunt på andra.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Kul att nån kör KKK i alla fall..
                    För min del lutar det trots allt åt att det blir en GT28R då den är betydligt mer beprövad på 20vT än vad KKK'n är. Nu väntar jag ivrigt på att få besked om jag får det garage jag vill ha i vinter, får reda på det här om någon dag..
                    Tidigare bilar:
                    Volvo 480ES 2006-2007
                    BMW 320i E30 2007-2008
                    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                    + nån volvo 740 samt volvo 240

                    Comment


                    • Ja det är ju världens bästa aggregat, skämt åsidå så har det funkat på min bil, men det är lite mer jobb och det var det billigaste alternativet för mig.
                      Bänkning ska ske någon gång i framtiden när tid och pengar finns.
                      SDE Racing
                      Coupe 20VT-97 under konstruktion
                      Marea Weekend HLX-97 påställd
                      Punto 75 SX-98 påställd
                      Tipo 1,4ei-94 såld

                      Comment


                      • Ojoj vad inaktivt det är här..
                        Har en anledning till det i och för sig. Många av mina planer jag har haft under sommaren gick i kras på grund av två eller tre små anledningar i höstas. För att göra en lång historia kort; jag träffade en tjej och förlovade mig, jag blev av med mitt jobb och kopplingen på bilen har gett upp.

                        Nu, däremot, så börjar suget komma tillbaks för att pilla på bilen igen. Saken är dock den att jag är kluven.. Eftersom kopplingen (har felsökt och det ÄR kopplingen som är så söndersliten att den inte vill greppa alls) har gett upp så är ett byte av den mer eller mindre ett krav, och när jag endå ska börja plocka isär delar av motor och växellåda så tänkte jag ta tag och börja göra det som jag så länge drömt om. Den drömen ser ut ungefär såhär om man listar ihop det:

                        - Nytt grenrör med bättre flöde (org. är lite sprucket så det knackar vid låga varv - inte kul. Vad kostar ett bra grenrör ca?)
                        - Ny koppling (Helix? Ingen aning vad man ska ha, behöver hjälp här. Ska palla åtminstonde 450Nm även om jag inte kommer få ut så mycket, men det är skönt att ha lite marginal)
                        - Turbo! (GT28R.. Vad annars?)
                        - FMIC (...)
                        - 2.75'' - 3'' avgassystem från turbon (Blueflame? )
                        - 3G Slitzade bromsskivor (...)
                        - Nya fälgar+däck (17'' förmodligen, men med 7.5tum bred profil på fälgarna och 225/40 däck)
                        - Nya säten (...)
                        - Omlackning av vissa delar av bilen då lack är lite sliten/matt (...)

                        Allt som allt så räknar jag med att lägga ut ca 40 - 50 kkr på bilen.
                        Tankarna som har gått runt i mitt huvud har varit något i stil med, varför lägga ut så mycket pengar på min gammla Coupé 20vT när jag kan köpa något annat kul (har varit lite sugen på en Barchetta.. ) men jag har funderat och funderat.. Och jag tror faktiskt det är värt det. Bara tanken på att ha en bil som inte många andra har, och sen ha effekt för att mäta upp kaxigheten, och det faktum att det är JAG som har "byggt" min bil efter egna krav och så vidare känns väldigt tilltallande. Sen säger nästan alla mina vänner att jag är dum i huvudet som inte säljer Fiaten och köper en M3 e36 eller något liknande och leker av mig med nått bakhjulsdrivet istället. Och visst, det är kul. Men jag har någon slags konstig dragning till min ovanliga, turboladdade, italienska 20vT.... Ni vet vad jag pratar om va?

                        Är det något mer än det jag rabblat upp som måste/behöver bytas i sammband med allt detta? Nått som förmodligen inte kommer klara av den ökade effekten och behöver bytas. Vad i så fall?

                        Sen så är saken så att Fiaten förmodligen kommer få stå i garage nu under sommaren då jag ska spara pengar till att göra allt detta under vintern 08/09, trist, visst, men jag tror endå det blir värt det..

                        Har en mkt fräsh Fiat Uno Turbo på G som bruksbil oxå !
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • Jobba hårt nu Floric.
                          Låter kul det där.
                          Click here to visit Raceitaly
                          ______________
                          Fiat Coupe 20VT Plus -99
                          Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                          Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                          Acura Legend 3,2l V6 -91
                          SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                          "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                          Murphy´s law.

                          Comment


                          • Lägg några kronor på SIP och även en annan dumpventil

                            Comment


                            • Skokloster??

                              //PP
                              Porsche 996 C2 -00
                              Volvo V60 D3 -12

                              Comment


                              • Letar du efter Max Power borde det vara en GT28RS (0.84) du vill ha?
                                Grenrör.. Original är ju rätt bra (karvat) men du kan oxå skippa AC:n och köpa ett ännu bättre. Ger inte så mkt extra effekt verkar det som dock.
                                GTA-koppling verkar vara ett prisvärt alternativ som håller, om man använder kopplingen korrekt iaf. Men kanske inte för 400hk..?
                                225/40-17 däck finns inte tyvärr, hade ju varit perfekt.


                                Förstår tankarna på bilbyte... De slipper man väl aldrig undan..
                                (hmmm sälja alla bilar o köpa 1st BMW 130...? )
                                Last edited by per; 1 April 2008, 10:08.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X