Announcement

Collapse
No announcement yet.

FloRic - Coupé 20vT refinement

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Du skrev just att du får med en RS-wastegate? Den krävs. Plus 5-bultsfläns, rördragningen, mappningen osv. Beroende på vilken koppling du har kanske du får byta den, bromsarna fick iaf jag uppgradera osv.. Läs min tråd, det blir ett digert utvecklingsjobb. Om man klarar sig med typ 270hk skulle jag lätt stanna där. Speciellt om du har tänkt att sälja bilen. (blir jobbigt om du inte fått allt att lira helt perfekt..)
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Originally posted by per
      Du skrev just att du får med en RS-wastegate? Den krävs. Plus 5-bultsfläns, rördragningen, mappningen osv. Beroende på vilken koppling du har kanske du får byta den, bromsarna fick iaf jag uppgradera osv.. Läs min tråd, det blir ett digert utvecklingsjobb. Om man klarar sig med typ 270hk skulle jag lätt stanna där. Speciellt om du har tänkt att sälja bilen. (blir jobbigt om du inte fått allt att lira helt perfekt..)
      Tack för svaret Per!
      5-bults fläns får jag med i turbo-kittet. Kopplingen jag har nu är en Alfa GTA, ska väll klara runt 420-450nm. Får väll se hur det går. Anledningen till att jag börjat spåna på det här igen är att, trots jag satt ut bilen så billigt, knappt fått någon som visat intresse.. Sen underlättar det inte att jag tog ut den ur garaget igår och provkörde för första gången på nästan 2 år (efter olje/filter-byte), och nu är jag kär igen...

      Får väll se hur det slutar, i slutändan vill jag ha ut cirka 300+ hk men antar att jag får klara mig med lite under det så länge jag hör med GTECh2 chippet bara..

      MVH
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • Vet inte hur det är med GTA-kopplingen.. Min originalkoppling hann rasa innan den börja slira, över 20000mil och med nuvarande effekt/vrid. Inte ens då slirade den. GTA-kopplingen började slira efter ett år.. Min slutsats av detta är att original håller för mer vrid (vilket den borde göra då en original 20VT har mer vrid än Alfa GTA). Blev misstänksam redan från början då pedaltrycket var mkt lättare med GTA-kopplingen, tydde på klenare fjädrar helt klart..
        Last edited by per; 15 May 2011, 22:11.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Det är väl GTA tryckplattan som man är ute efter inte själva lamellen om jag förstått det rätt eftersom tryckplattan är hårdare, eller?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Bytte båda, de kommer i ett komplett paket. Och som sagt så verkar fjädrarna mjukare.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Originally posted by per
              Bytte båda, de kommer i ett komplett paket. Och som sagt så verkar fjädrarna mjukare.
              Intressant då man läser på fccuk att det ska vara hårdare tryckplatta.
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • Precis, man läser mkt på det forumet.. T.ex. tipset om GTA-kopplingen. Det blir nån sorts djungelrykte som går runt utan att nån riktigt vet vad han pratar om. Nu är det många där som insett samma sak som mig - GTA är det ingen vits med.

                Senaste citatet (från Hyperlink, en av de äldre rävarna på forumet): "As above, its not really any better than a standard clutch unless paired with a walkers cover plate which make it quite a bit more expensive. If your going to go that route, you may as well get a Helix and be done with it."
                Last edited by per; 15 May 2011, 23:23.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Intressant läsning.
                  Köpte min GTA koppling ifrån raceitaly och hade då fått höra att den skulle palla för betydligt mer än orginal. Får se hur länge den håller vid ev. trimmning. Just nu har bilen orginal-chip och har inget att klaga på kopplingen, detsamma när jag körde chippat. Nu när jag siktar på ny turbo så får jag se om kopplingen klarar av det ökade vridet.

                  Per: Påtal om vrid så undrar jag om du har någon ungefärlig uppskattning hur mycket vrid man får ut ur en 20vT med GT28r?
                  Tidigare bilar:
                  Volvo 480ES 2006-2007
                  BMW 320i E30 2007-2008
                  Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                  Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                  + nån volvo 740 samt volvo 240

                  Comment


                  • Jag har bara mätt på hjulen och aldrig med fullt ladd så jag är osäker på det.. Men det är en bit över 400Nm på motorn iaf.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Någon som har erfarenhet eller vet något om GT25R turbo? (Garrett)

                      Ska tydligen ha mycket snabbare spool-up tid än original T25 turbo, och börja ladda betydligt tidigare. Plus ge någon extra hästkraft.
                      Är lite sugen..

                      http://www.turbo-parts.de/product_in...plug-play.html
                      Tidigare bilar:
                      Volvo 480ES 2006-2007
                      BMW 320i E30 2007-2008
                      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                      + nån volvo 740 samt volvo 240

                      Comment


                      • Originally posted by FloRic
                        Någon som har erfarenhet eller vet något om GT25R turbo? (Garrett)

                        Ska tydligen ha mycket snabbare spool-up tid än original T25 turbo, och börja ladda betydligt tidigare. Plus ge någon extra hästkraft.
                        Är lite sugen..

                        http://www.turbo-parts.de/product_in...plug-play.html
                        Rätt beteckning för turbon är GT2554R.
                        Någon som har en susning om den här turbon på något sätt är bättre än orginal-turbon?

                        En annan fråga jag har är om någon har koll dcperformance.co.uk och om dom är seriösa?
                        Tänkt att beställa Blueflame ifrån dem. 524 pund + 150 pund (!?!) frakt, så hamnar på cirka 6000kr allt som allt.
                        Last edited by FloRic; 17 May 2011, 22:59.
                        Tidigare bilar:
                        Volvo 480ES 2006-2007
                        BMW 320i E30 2007-2008
                        Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                        Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                        + nån volvo 740 samt volvo 240

                        Comment


                        • Då har bilen fått en ny ägare och rullar numera i Örebro!
                          Önskar honom lycka till och därmed är denna projekttråd avslutad!

                          Jag har inte övergett Italienskt dock..
                          Tidigare bilar:
                          Volvo 480ES 2006-2007
                          BMW 320i E30 2007-2008
                          Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                          Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                          + nån volvo 740 samt volvo 240

                          Comment


                          • Originally posted by FloRic
                            Då har bilen fått en ny ägare och rullar numera i Örebro!
                            Önskar honom lycka till och därmed är denna projekttråd avslutad!

                            Jag har inte övergett Italienskt dock..
                            Tråkigt att höra! Har det blivit en annan Fiat eller kanske Alfa?
                            Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                            Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                            Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                            Folka Vento VR6 -93 såld!
                            Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                            Comment


                            • Originally posted by Erajack
                              Tråkigt att höra! Har det blivit en annan Fiat eller kanske Alfa?
                              Självklart!
                              Vill inte säga för mycket men mer info kommer till helgen, ska titta på en bil då!
                              Tidigare bilar:
                              Volvo 480ES 2006-2007
                              BMW 320i E30 2007-2008
                              Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
                              Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
                              + nån volvo 740 samt volvo 240

                              Comment


                              • Nu behöver jag bara 15mm spacers till framdäcken, funderar på en tillfällig "nöd"-lösning a'la 3st 5mm Biltema-spacers på varje framdäck. Sedan blir det riktiga grejer från Manton Racing om nån månad.
                                MECA bilverkstad

                                Comment

                                Working...
                                X