Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Fuel
    0.8 bar laddtryck gav 100-150km/h på 5.3 sekunder. 2 pers i bilen.

    Dessvärre har jag råkat ut för det ökända laddtrycksproblemet.
    Turbon laddar för lite :-( Provade dra ut slangen till wastegateklockan.. 1.2 bar max..
    Vettefan riktigt vad det är.. tryckslangarna har jag koll på, har skruvat isär och ihop dom många gånger. Blir o ringa GIK, anar att något inte är rätt med wastegaten. För övrigt går bilen som fan utan slang till wastegaten.. släpper på 1an och 2an och lite på 3an
    Härligt!
    Hur mycket effekt räknar du med att bilen har nu? Har hängt med ganska dåligt i tråden, men runt 280 - 300 hk bör det väll vara i alla fall?
    Last edited by FloRic; 23 July 2007, 18:19.
    Tidigare bilar:
    Volvo 480ES 2006-2007
    BMW 320i E30 2007-2008
    Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
    Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
    + nån volvo 740 samt volvo 240

    Comment


    • Någonstans runt 260-270hk vid 0.8 bar. vid 1.1-1.2 bar som jag tänkt köra nu, bör jag ha strax över 300hk.
      När jag mappar bilen och förhoppningsvis laddar 1.4-1.5 är det runt 350 häst, och där får äventyret sluta för detta steg :-)

      Men som sagt, har lite laddtrycksstrul nu, och det är inte alltid världens lättaste o fixa..
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • Snackat lite med GIK, ska kolla wastegaten, troligtvis den som inte orkar hålla emot.

        Så än finns det hopp ! :-)
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • 1.0-0.9 bar (fortfarande strul med laddtryck) 100-150km/h på 4.9 sekunder :-)
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • Originally posted by Fuel
            1.0-0.9 bar (fortfarande strul med laddtryck) 100-150km/h på 4.9 sekunder :-)
            Vilken växel har du i?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • 3an !
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • Okej, jag måste testa med min kärra
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Gör så! Om du inte har gps osv så är det enklast att filma mätaren och sedan gå hem och ta tid på filmen :-)
                  Ge fullgas från 80-90 och ta tid från och med 100 till 150.
                  Vore kul o veta tiden på din kärra! Möjligt att du har bättre tid än mig
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • Lite update:

                    Har inte hänt så mycket med bilen på sista tiden. Har varit tvungen att resa mycket i jobbet.
                    Har nu iaf beställt nya däck!
                    Bridgestone potenza föll valet på.
                    215/40-r17

                    Tanken sen är att först lösa laddtrycksproblemet.
                    Sen få på evo6 fmicen.
                    Och sen fixa på större soppa pump och spridare och mappa bilen hos turbocenter mot etanol.
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • Bilen besiktad utan anmärkning !

                      Nya däcken på, känns bra men tycker de verkar greppa lite sämre än de förra. (som iofs såg ut som slicks)
                      Fått ner 0-100 tiderna under 6 sekunder, men riktigt svårt att få grepp ändå behövs bra teknik.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • Låter som att den går bra din kärra. Vad kör du med för avgassystem? Står kanske någonstans i tråden men jag såg inget när jag skummade lite snabbt.

                        Comment


                        • 3" system från turbo med 100 cellers fullflödeskat, därefter 2.5" från kat. Novitec slutdämpare
                          specialbyggt av uppsala avgasteknik

                          Jodå den går bra, men just 0-100 är ett svårt intervall, mycket mer teknik än vad jag trott förut.. är säker på att jag kan få ner den till låga 5or men har inte riktigt lyckats få rätt läge där däcken inte spinner. Tappar en hel del tid när hjulen spinner upp till 60km/h

                          Bilen ska som sagt gå bättre.. laddar 0.4 bar för lite, vilket jag tänkt att åtgärda snart.. (gynnar nog inte 0-100 tiderna.. men 100-200 tiderna :-) )
                          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                          Comment


                          • Har länge tyckt att min bil misstänt lite sporadiskt. Från början trodde jag att det hade o göra med den dåliga kompen, efter att jag fixat toppen och kompen så försvann det dock ändå inte.
                            För ett par dagar sen så började bilen gå på 3 cylindrar. Nojjig som man är så kollade jag kompen direkt, 11.0 bar i alla cylindrar så den var O.K!
                            Hursomhelst efter felsökande hit och dit så hittade jag orsaken.
                            En av tändspolarna tänder bara på ena utgången.
                            Så nu är 2 nya tändspolar beställda, när jag ändå höll på så beställde jag magnecor kv85 tändkablar :-)
                            Blir även en ny dump!

                            För övrigt har jag suttit och kikat på schemat till barnacles microwidget, vet inte vad han haft för sig, men han har gjort en del rätt idiotiska kopplingar där. (Stor sannolikhet att bränna pc:n)
                            Så jag tänkte skapa en ny krets med optokopplare istället.
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • Engelsmän..
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Originally posted by Fuel
                                3" system från turbo med 100 cellers fullflödeskat, därefter 2.5" från kat. Novitec slutdämpare
                                specialbyggt av uppsala avgasteknik

                                Jodå den går bra, men just 0-100 är ett svårt intervall, mycket mer teknik än vad jag trott förut.. är säker på att jag kan få ner den till låga 5or men har inte riktigt lyckats få rätt läge där däcken inte spinner. Tappar en hel del tid när hjulen spinner upp till 60km/h

                                Bilen ska som sagt gå bättre.. laddar 0.4 bar för lite, vilket jag tänkt att åtgärda snart.. (gynnar nog inte 0-100 tiderna.. men 100-200 tiderna :-) )
                                Hur mycket fick du hosta upp för systemet. Har själv varit lite inne på om man skulle försöka svetsa ihop ett själv. Risken är dock överhängande att det blir en sån där grej som aldrig blir av.

                                Comment

                                Working...
                                X