Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Update:

    Bilen gick igenom besiktningen U.A !

    Besiktningsmannen var riktigt schysst och visade vissa saker som som han tyckte jag skulle byta ut. (han höll tydligen på en hel del med italienska bilar, fiat och alfa)

    bussningarna till länkarmarna tyckte han att jag skulle byta ut mot polyuretan bussningar.

    Har kört totalt sett 36 mil med bilen nu och vågat provgasa lite.
    Tror mina laddtrycksproblem försvunnit, då jag fick laddtryckspeakar på 1.5-1.6 bar.. detta med ett grundtryck på 0.45 bar (!) heh.. (fick aldrig peakar förut)
    Vet inte om det är nya turbon eller om det är fmicen men bilen går som ett jävla monster när man trycker på!
    Har fått tid hos uppsala avgasteknik för montering av bredbandslambda i början av november och tänker ta det lungt med gasandet tills dess.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • Originally posted by Fuel
      Update:

      Bilen gick igenom besiktningen U.A !

      Besiktningsmannen var riktigt schysst och visade vissa saker som som han tyckte jag skulle byta ut. (han höll tydligen på en hel del med italienska bilar, fiat och alfa)

      bussningarna till länkarmarna tyckte han att jag skulle byta ut mot polyuretan bussningar.

      Har kört totalt sett 36 mil med bilen nu och vågat provgasa lite.
      Tror mina laddtrycksproblem försvunnit, då jag fick laddtryckspeakar på 1.6 bar.. detta med ett grundtryck på 0.45 bar (!) heh.. (fick aldrig peakar förut)
      Vet inte om det är nya turbon eller om det är fmicen men bilen går som ett jävla monster när man trycker på!
      Har fått tid hos uppsala avgasteknik för montering av bredbandslambda i början av november och tänker ta det lungt med gasandet tills dess.
      Grymt att den gick igenom besiktningen bara att köra nu! Jag ville byta till polyuretan bussningar på min men de är sjukt dyra till coupen. Dessutom finns det bara för länkarmar fram.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • Sa besiktningen inget om ditt extraktorgrenrör?

        Hur styr du laddtrycket?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Originally posted by Freddan72
          Sa besiktningen inget om ditt extraktorgrenrör?

          Hur styr du laddtrycket?

          Hehe.. han log lite och sa "Helt orginal va?"..

          Styr laddtrycket med EBV och evocars chip. (Ska ge ca 1.2 bar)
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • Hur reglerar du bränsle/luft blandningen?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • Originally posted by Freddan72
              Hur reglerar du bränsle/luft blandningen?
              Det är sånt ECU:n i bilen gör. Jag har fetat på lite mer genom att använda en 3 bars btr, men tanken är ju som sagt att mappa bilen snart och få det perfekt.
              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

              Comment


              • Jo jag vet att chip reglerar blandningen . Jag ville mer veta om du körde med ställbar BTR.
                Har du kollat lambda på den? Tänkte bara så att du inte pinkar in onödigt mycket soppa.
                Last edited by Freddan72; 19 October 2008, 09:47.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Originally posted by Freddan72
                  Jo jag vet att chip reglerar blandningen . Jag ville mer veta om du körde med ställbar BTR.
                  Har du kollat lambda på den? Tänkte bara så att du inte pinkar in onödigt mycket soppa.
                  Kommer ha en permanent bredbandslambda monterad i bilen om ett par veckor.
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • Lite saker som ska på bilen under vintern, vore fint med lite polyuretanbussningar på länkarmarna.

                    Tänkte även fixa nya bromsskivor/klossar
                    Attached Files
                    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                    Comment


                    • http://www.youtube.com/watch?v=617jVMosixI

                      filmklipp på 100-150. Ska försöka fixa fler filmer i större intervall.. (svårt när man filmar själv)
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • Var har du köpt länkarmarna.. Pris ?

                        Polyuretanbussninger, är de mycket bättre ??
                        Fiat Coupe 16VT Plus -95 Blitz Blue metallic

                        Comment


                        • köpte länkarmarna på widik.se Ca 800 per länkarm.



                          Polyuretanbussningar är hårdare än gummibussningarna och ger en "tightare" framvagn. Möjligtvis att man förlorar komfort på det
                          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                          Comment


                          • Jag har polyurethanbussningar från powerflex på coupen och till min bravo, och jag tycker bilen blev en helt annan bil! mycket styvare och inte så jätte mycket sämre komfort! riktigt distinkt i styrningen, inget som kränger i kurvorna längre

                            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                            Comment


                            • Originally posted by EmiliO
                              Jag har polyurethanbussningar från powerflex på coupen och till min bravo, och jag tycker bilen blev en helt annan bil! mycket styvare och inte så jätte mycket sämre komfort! riktigt distinkt i styrningen, inget som kränger i kurvorna längre
                              Vilka bussningar är det du har bytt på coupen ?
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Bilen går bra, underbart att köra. Men snart dags för avställning.

                                Kopplingen verkar inte klara av vridmomentet, och slirar så fort boostpeaken kommer på 3ans växel.

                                Så planen är att under vintern:
                                - montera fjäderbensstag
                                - montera bredbandslambda
                                - montera länkarmar med powerflex bussningar
                                - montera nya bromsskivor/klossar och byta bromsvätska
                                - byta koppling till något som klarar av effekten/vridet. Här finns även en fundering att byta till lättare svänghjul.
                                - mappa bilen (innebär även byte av pump och spridare)
                                - få på kjolar och front

                                Vissa av dessa saker är rätt tidsödande/dyra och jag kommer att prioritera prestanda/körbarhet.
                                Last edited by Fuel; 7 November 2008, 00:53.
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X