Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det var inte igår du skrev här... båge måste vara roligare än bil skulle jag tro.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • Nu händer det saker!

      Toppen vart inskickad på broms&topp i segeltorp. Och kom tillbaka lika fräsch och fin som förra gången. (Tyvärr så tog jag inga bilder den här gången)

      Efter en helgs meckande med min goda vän så har bilen fått:
      Ny kamrem/spännrulle
      Ny generatorrem
      Ny ac/servo rem
      Ny topplockspackning/topplocksbultar etc..
      Alla packningar som har med toppen att göra = bytta.

      Hittade även att uppsala avgasteknik som gjorde om avgasröret till 3" hela vägen och fixade ny fläns hade svetsat fast en bult i turbon.. och den bulten har gått av och dessutom hade de inte ens skruvat åt dom andra bultarna..
      Kul när man betalar såpass mycket pengar..
      Skruvade iallafall in nya bultar där det gick. Den 3e bulten behöver borras ut.

      Hur som helst!
      Bilen startade direkt, går rent och fint (förutom något högre avgasljud pga DP skruven)
      Tog en tur, och kan bara säga herrejävlar vad jag saknat känslan av att köra den här bilen.. Den går som ett!"#"#¤"# skott!

      Nu ska kopplingen bytas till den sinterkoppling som jag införskaffat. Någon som har något bra tips på en firma i stockholmstrakten eller närheten som gör detta bra?

      Mvh

      Ivan
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • I övrigt letar jag även efter ett nytt grenrör.

        Är inte helt nöjd med scara73 röret och skulle helst vilja ha ett supersprint.
        Så om någon har ett sådan till salu får dom gärna PM:a mig.

        Om inte jag hittar ett annat grenrör funderar jag nästan på att köra orginalröret istället. Tror det är bättre.

        Mvh

        Ivan
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • Hej igen!

          Ska du köra med Marelli systemet? Om så är fallet så kan FC Performance hjälpa dig med en bra mapp.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Update:
            Jag har den senaste tiden velat lite fram och tillbaka med vad jag ska göra med bilen. T.o.m gått så långt att jag funderat på att sälja den, då jag bor i stan och knappt har användning för bil.
            Dessutom är det inte helt lätt att försvara alla utgifter som en sånhär bil har när den kanske är värd 1/10 av allt man bekostat..
            Hur som helst så har jag nu verkligen bestämt mig för att slutföra arbetet med bilen. Det blir dock inga stora trimplaner som jag hade från början, då jag helt enkelt kommit till insikten att en FWD bil som coupén inte behöver mer effekt. Visst det går att konvertera den till AWD, men känner mig inte motiverad till det. (Jag har ju dessutom en hoj som går rätt bra och som jag gör all bankörning med)

            Så det jag kommer att göra nu är:
            Byta koppling
            Byta grenrör (till orginal, cerveza här på forumet har ju trots allt fått ut 400hk+ med det grenröret)
            Fixa alla små skavanker.
            Mappa bilen.
            Och efter det bara köra med bilen och njuta av den som den är.

            Bilen är just nu inlämnad till VIA bilservice för kopplingsbyte.
            Last edited by Fuel; 25 August 2013, 23:38.
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • Trevlig läsning!
              Välkommen tillbaka igen..
              Last edited by per; 26 August 2013, 10:20.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Update:
                Då har jag fått tillbaka bilen från via bilservice. Riktigt nöjd med deras jobb. Dom fick även äran att montera tillbaka original grenröret.
                Körbarheten med den nya kopplingen är väl lite sämre när man krypkör eftersom den tar i princip direkt, dock inget man stör sig på (om man nu inte ska ligga och krypköra i köer i timmar)
                Vridet vid 6500 - > 7000 rpm har mattats av lite grann nu när jag bytt till original grenrör, dock svårt att jämföra eftersom kopplingen slirade med det förra grenröret
                Hursom, bilen går som fan.
                Imorgon ringer jag och diskuterar mappning med turbocenter, får se vad dom tror om att kanske köra bilen på etanol.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • Originally posted by Fuel View Post
                  Update:
                  Då har jag fått tillbaka bilen från via bilservice. Riktigt nöjd med deras jobb. Dom fick även äran att montera tillbaka original grenröret.
                  Körbarheten med den nya kopplingen är väl lite sämre när man krypkör eftersom den tar i princip direkt, dock inget man stör sig på (om man nu inte ska ligga och krypköra i köer i timmar)
                  Vridet vid 6500 - > 7000 rpm har mattats av lite grann nu när jag bytt till original grenrör, dock svårt att jämföra eftersom kopplingen slirade med det förra grenröret
                  Hursom, bilen går som fan.
                  Imorgon ringer jag och diskuterar mappning med turbocenter, får se vad dom tror om att kanske köra bilen på etanol.
                  Kan också passa på att berätta att kopplingen och tryckplattan jag köpte var till en 20vt och passar alltså även på en 16vt
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • Kul!
                    Vad var problemet m grenröret egentligen?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Per:
                      Inget problem egentligen, saken är den att det troligtvis inte flödar särskillt mycket bättre än orginal. De flesta eftermarknadsgrenrör till 16VT är byggda för att passa i integrale utrymmet, vilket är mindre.
                      Svårt/nästan omöjligt att få det bra om man inte flyttar turbon. (Cyl 4 blir inte särskillt bra, sitter för nära flänsen, se bild)
                      Click image for larger version

Name:	91033cd7-a191-41b6-9ff4-f620e5b18e03.jpg
Views:	1
Size:	37.3 KB
ID:	248701



                      Såhär i efterhand tror jag att grenröret jag hade säkert är bättre än orginal på grund av att rören är avstämda, men jag är ändå ute efter något annat.

                      - - - Updated - - -

                      Snälla, kan någon övertala mig att INTE köpa detta grenrör?
                      http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=7&t=2787
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • Flödestest, Tig-Art (se bild) vs stock integrale
                        Click image for larger version

Name:	146834ImageFile5.jpg
Views:	1
Size:	69.6 KB
ID:	248702
                        Click image for larger version

Name:	integrale 16v Ex manifold test 1.jpg
Views:	1
Size:	55.2 KB
ID:	248703
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • Originally posted by Fuel View Post
                          Snälla, kan någon övertala mig att INTE köpa detta grenrör?
                          http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=7&t=2787
                          Du måste INTE köpa detta grenrör NOT!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by per View Post
                            Du måste INTE köpa detta grenrör NOT!
                            Förlåt mig Per =) Grenröret är på väg till mig =)

                            I och med att jag mailat lite med guy croft så fick jag även tag i en kille som jag kanske ska köpa en ny race-klar topp utav med matchande kolvar/stakar.
                            Funderar dock fortfarande, men måste säga att jag är rejält sugen. Dock så blir 4wd konvertering oundvikligt då.
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • Bilen besiktigad!

                              Snackat med Claus på Turbocenter, vi kommer först att göra en mapp för bensin. Om/när detta visar sig fungera bra, så ändrar vi mappen till etanol.
                              När Turbocenter kan mappa bilen vet jag inte riktigt ännu, de har satt mig på en kölista.

                              Bilen har just nu en hel del torque steer när man drar på lite, känner att jag skulle behöva få bort detta, någon som har några tips?
                              Det jag tänkte börja med:
                              Fjäderbensstag
                              Hårdare bussningar
                              22mm krägningshämmare bak
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Jag har monterat ett främre nedre stag på min. Finns bilder på sidan 18 i min projekttråd.
                                Det ska bli kul att se hur mycket mer effekt du får med E85. Har du skaffat extra stora spridare och kraftigare pump till etanolen?
                                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                                Min projekttråd - 19T
                                Min Youtube kanal
                                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                                Comment

                                Working...
                                X