Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • På min brava var jag med om att packningen från det gamla filtret satt kvar så att det blev dubbla packningar.Som tur var blev det läckage redan vid varmkörningen.Numera kollar jag noga att packningen är borta innan jag monterar det nya fitret.

    Comment


    • På min Coupé satt oljefilterfästet (gängan man skruvar fast filtret i) löst och fick spännas fast för att oljefiltret skulle täta.
      Lycka till.
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • Tack för alla svar/teorier =)

        Jag bytte olja och filter för ca 3 veckor sedan, kommer ihåg att det var en riktigt bra "meck dag". Hade gott om tid på mig, gjorde allting i lugn och ro, jämförde filtret med det gamla (exakt samma, mahle), oljade in o-ringen fint, rengjorde överallt, etc etc.
        Har sedan dess kört "inspirerat" många gånger utan några problem.
        Den tappade inte så extremt mycket olja, när jag kollade oljestickan så kunde man fortfarande se olja, det "känns" som att det rörde sig om ca en halvliter.


        Jag har själv ett par teorier (möjligt att det är en blandning av samtliga)

        1. Oljan var inte 100% ordentligt uppvärmd när jag började gasa på lite (ibland gör man dumma saker), vilket bör ha gjort att trycket i systemet blev väldigt högt. Möjligt att filtret gav sig pga det.

        2. Igentäppt/dålig vevhusventilation.

        3. Fabrikationsfel på filtret/problem med åtdragningen av filtret.

        Jag har ännu inte hunnit starta upp bilen för att se hur den mår (får inte ett nytt oljefilter förrän imorgon), jag hoppas att inget tagit skada, är mest orolig för turbon, som är väldigt känslig.
        Tänkte också lossa vevhusventilationen/oil catch can:en och rengöra och även kolla så att t.ex. backventilen från insuget inte är trasig.

        Fortsättning följer...
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • Bytte oljefilter och fyllde upp med olja.
          Startade bilen och som tur är verkar allting vara helt.
          Värmde motorn och tog en tur med några fullgasrepor, allt fungerar som det ska.

          Hittade en ganska stor avgasläcka mellan turbo och dp, blir att sätta på det nya grenröret och samtidigt åtgärda läckan.
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • På min bil passade turbon och dp flänsen inte alls. Fick plocka fram Dremeln och öka hålet på "honan" med minst en mm i diameter för att få in "hanflänsen".
            Prova med lite åverkan så kanske du slipper ny dp.
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • Fan va skönt att motorn klarade sig!
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • Hela mitt avgassystem är ett custom 3" bygge, gjort ny fläns och allt Problemet är att det var anpassat för när jag hade extractorgrenrör vilket flyttade turbons position en aning.
                Bytte tillbaka till orginalgrenrör nyligen, tror det är därför det läcker, turbon har flyttats en aning.

                - - - Updated - - -

                Originally posted by 84jr0 View Post
                Fan va skönt att motorn klarade sig!
                Ja, du anar inte min lättnad.. Trodde det var kört, hade redan börjat kolla efter ny turbo, kolvar och stakar
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • Sommaren är över och hösten/vintern är här.
                  Blev många trevliga mil denna säsong! Bilade lite på västkusten bland annat!

                  Ställde av bilen för ca en månad sen, nytvättad och fin :-)

                  Motivationen är inte direkt på topp, funderar på att sälja bilen
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • Vänta till våren för vintern är en deppig tid och man hinner hitta på något som kanske inte är så genomtänkt ��
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Jahopp, inte hänt så mycket med bilen..
                      Tog en liten provtur för ett par veckor sedan och den kan fortfarande få en att le

                      Tyvärr så har bilen inte blivit så prioriterad, dels för att jag bor i stan där det är helt onödigt att äga bil och dels för att jag spenderat mestadels av mina lediga dagar med att att köra hoj på mantorp och gelleråsen :-)
                      Tyvärr så känns allt i bilväg larvigt (prestandamässigt) sen man skaffat hoj.
                      Om någon är intresserad av att köpa bilen så är det bara att skicka pm med ett bud, annars blir det nog lite mer åka av senare mot hösten.

                      Bjuder på en bild från gelleråsen
                      Click image for larger version

Name:	20150608224757-7b433cd8.jpg
Views:	1
Size:	112.2 KB
ID:	251462
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • Tog en tur med bilen idag, mys..

                        Click image for larger version

Name:	2016-05-22 16.55.52.jpg
Views:	1
Size:	118.0 KB
ID:	252336
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • Ska själv iväg och kika på en hoj I helgen. Jag är rädd för just detta. Att Coupén kommer att kännas "långsam". Nu ska jag förvisso börja övningsköra, så kan ju inte välja att ta mc:n själv än.
                          Men visst, Coupén är ju inte bara muskler - den är ju vacker också
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • Bjuder på 2 hojbilder till
                            Click image for larger version

Name:	13413102_10154372982763777_3386219507857031081_n.jpg
Views:	1
Size:	29.7 KB
ID:	252505Click image for larger version

Name:	_DSC2685.jpg
Views:	1
Size:	75.2 KB
ID:	252506
                            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                            Comment


                            • Jahopp, en liten update.

                              Har flyttat till ett ställe där jag har garaget i samma hus, så nu blir det lite mer fix med bilen.

                              Inför besiktningen så bytte jag fälgar, däck, olja, oljefilter, luftfilter och tändstift.

                              Tyvärr så gick inte bilen igenom besiktningen pga dåliga avgasvärden och dålig bromsverkan på höger broms bak.

                              Bilade 3300 km upp till lofoten. Inte ett enda problem med bilen i övrigt, går som en klocka, bilen känns stabilare med de nya däcken och fälgarna.

                              Coupen är en skön bil att åka långt i, kul ändå när man har en bil från 94a och kör ifrån folk med nyare BMW och andra bilar.

                              Några bilder:
                              Click image for larger version

Name:	2016-07-24 17.05.02.jpg
Views:	2
Size:	73.3 KB
ID:	252507Click image for larger version

Name:	2016-07-24 21.24.20.jpg
Views:	2
Size:	141.2 KB
ID:	252508Click image for larger version

Name:	2016-08-02 18.29.16.jpg
Views:	1
Size:	68.0 KB
ID:	252509Click image for larger version

Name:	2016-08-02 18.58.30.jpg
Views:	1
Size:	52.3 KB
ID:	252510Click image for larger version

Name:	2016-08-03 13.38.13.jpg
Views:	1
Size:	72.2 KB
ID:	252511
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Vad gäller de dåliga avgasvärdena (hög hc) så är jag ganska säker på att de har att göra med att jag har läckor i avgasröret (innan lambdasonden) och eventuellt en dålig lambdasond, har inte bytt den en enda gång under mina 10 år som ägare.

                                Har funderat lite på hur jag ska "slutföra" bilen.

                                ALT 1.
                                Få ditt guy croft genröret
                                Mappa bilen, troligtvis själv eftersom jag inte vill lägga så extremt mycket pengar på detta.

                                ALT 2.
                                Ta bort alla modifikationer och ha bilen orginal.


                                Kan inte riktigt bestämma mig, har inte riktigt samma mål med bilen som förut och det känns som att all form av modifiering bara leder till mer modifiering.
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X