Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel - 16vt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by cubase
    VET DU VAD FÄLGARNA HETER PÅ DEN??
    Ace dino
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • Originally posted by Freddan72
      Vilken laddtrycksmätare har du köpt?
      http://www.speedparts.se/shop/prod/s...ep_black.shtml
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • Såååådär ja.

        Toppen är blästrad.
        Planad
        Alla avgasstyrningar bytta.
        Ventiltätningar bytta.
        Nya ventilsäten.
        Ventilerna inslipade mot både styrningar och säten.
        Ventilspel satt till orginal spec.
        Imorgon ska den in i bilen igen.
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • In sweden we call this - "porr"
          :-)
          Attached Files
          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

          Comment


          • Måste ju bjuda på en "före" bild också :-)
            Attached Files
            3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

            Comment


            • TJUSIGT!! Fan så nice. Inte illa med lite "bling bling" ;P

              Comment


              • Vackert!!
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Polerade bort all sot från kolvarna. Riktigt fina nu.

                  Toppen är på.
                  Det mesta är nu på förutom turbo och grenrör.
                  Har provsnurrat motorn och den snurrar fint!

                  Turbon är lite försenad och ska komma denna vecka!

                  Nu är man väl lite nojjig för vilket laddtryck man ska köra. Är inte omöjligt att jag ligger en bit över 300hk på 1.2bar med denna turbo, vilket orginalspridarna inte pallar. Men att begränsa sig till 0.8bar känns heller inte så kul :-(
                  Antar att avgastempen får tala för vad som blir O.K!
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • 1.2 bar ger ca 228 hk vid 5750 varv i 16vt motorn.
                    Spridarna är IAW 158 och ger 384 cc vilket ligger på gränsen för 300 hk. Man vill undvika att köra 100% duty cycle på spridarna.
                    Vilken motorstyrning har du valt?
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • Originally posted by TurboB
                      1.2 bar ger ca 228 hk vid 5750 varv i 16vt motorn.
                      Spridarna är IAW 158 och ger 384 cc vilket ligger på gränsen för 300 hk. Man vill undvika att köra 100% duty cycle på spridarna.
                      Vilken motorstyrning har du valt?
                      Jo, men med vilken förtändning,volymetrisk effektivitet och effektivitet vid det angivna trycket på kompressorn då ?
                      Det där låter mer som korrekta värden på en orginalmotor med orginalturbo.
                      Jag ska tills vidare köra orginalstyrningen - mappad (när jag väl mappar byter jag spridare). I framtiden blir det nog nira.
                      Föressten, dessa 300hk med 384cc spridarna, är det med orginal 2.5bars btr det är beräknat på? eller med 3 bars btr?
                      Last edited by Fuel; 9 July 2007, 13:51.
                      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                      Comment


                      • I väntan på turbon så lossades drivknuten, den var inte i ett bra skick. Glappade som fan, och när man kollade närmare så var det fullt med grus i och en bit i den hade flygit av.
                        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                        Comment


                        • Turbon har kommit!

                          Den ska monteras idag! Med lite tur så blir det uppstart imorgon!
                          3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                          Comment


                          • 3 bar och då ligger man nog ändå på eller nära gränsen. Nackdelen med jättespridare är att dom har sämre sprutbild och lågvarvsegenskaper. Med 800cc spridare har man noll-precision eftersom öppningstiderna måste vara så korta vid låga varv. Bättre att klara sig med mindre munstycken och vid behov öka bränsletrycket istället.

                            Antecknade eller kommer du ihåg produktkoden/beteckningen på orginal kompressordelen på turbon som du skickade in eller har GIK byggt en helt ny komplett turbo?
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • Originally posted by TurboB
                              3 bar och då ligger man nog ändå på eller nära gränsen. Nackdelen med jättespridare är att dom har sämre sprutbild och lågvarvsegenskaper. Med 800cc spridare har man noll-precision eftersom öppningstiderna måste vara så korta vid låga varv. Bättre att klara sig med mindre munstycken och vid behov öka bränsletrycket istället.

                              Antecknade eller kommer du ihåg produktkoden/beteckningen på orginal kompressordelen på turbon som du skickade in eller har GIK byggt en helt ny komplett turbo?

                              Helt rätt, därför kommer jag nog lägga mig på spridare i 500cc klassen senare.
                              Helt ny turbo, men jag har informationen om du behöver veta ?
                              3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                              Comment


                              • Ok Ok!

                                Efter en lång helg med i princip 24h dygnet-runt mekande är bilen nu igång!

                                Vi kollade kompen först. 11.5 bar i alla cylindrar. Ett problem löst.

                                Drivknuten, fixad.. inga ljud, inga vibrationer bilen är helt klart mycket trevligare att köra nu !

                                Elektronisk laddtrycksmätare från speedparts: riktigt bra mätare, piper och har sig om man laddar för mycket.

                                Ljudet på bilen!!!!!!
                                Med större turbinhus på turbo och extractorgrenrör så låter bilen HELT KLART annorlunda. Förut hörde man ljud, nu hör man kraft. Bilen låter verkligen underbart. Låter verkligen som att man kör runt en riktig rallybil.
                                Insugsljudet är också annorlunda, man hör verkligen hur turbon suger in luften. Blir ett litet vinande ljud, något i stil med hur det låter på trimmade turbobilar på forza motorsport :-)

                                Nu till det tråkiga :-(
                                Jag råkade ha sönder avgastempgivaren, och vågar därför för tillfället inte ladda mer än grundladd. En ny är beställd.
                                MEN
                                På grundladd 0.45-0.5 bar (enligt mätaren dessutom) så går bilen GRYMT BRA. Den går minst lika bra som den gjorde förut om inte bättre. Förut segade det ner efter 180-190km/h. nu fortsätter den bara.
                                För övrigt känns den starkare i hela registret. Jag uppskattade min gamla effekt till ca 210-220 hästar. (efter att i princip ligga lika strax bättre med bilar i liknande klassen)
                                Alltså, troligtvis strax över 200 kusar på 0.5 bar ladd! Kan inte ens tänka mig vad som händer vid 1-1.2 bar ladd som det är tänkt att jag ska köra nu i början.

                                Det som är kul är att tack vare extractorgrenröret så kommer mitt ladd ungefär vid samma tillfälle som förut, trots att jag har ett större turbinhus!


                                Måste passa på att tacka min goda vän och mekhjälpare Milos. Utan honom hade detta aldrig gått så bra, han har offrat i princip all sin lediga tid för att hjälpa mig med bilen och varit med i detta projekt i princip hela tiden. Utan honom hade nog varken grenrör eller turbo varit på just nu! (Vi fick kapa och gänga pinbultar, och även göra en egen fläns för downpipe mot turbo som milos fixade till bra!. )
                                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                                Comment

                                Working...
                                X