Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto GT - det lilla projeket som förblir litet :P

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kul med lite projekt minsann Jo dumpventilerna verkar ryka på löpande band, ska kika till min senare i år också, men den dumpar iaf med ett helt ljud, inte flera små ps ps ps ljud. Den är förstärkt.
    Täckbrickan var ett bra alternativ, har inte tänkt tanken än, tycker det samlas en del smuts där bakom trots allt.
    Fiat Punto GT - Turbo for fun

    Comment


    • #17
      Lite off topic, men eftersom det är en Punto tråd tänkte jag fråga...
      Är GT motorn en stötstångsmotor? Eller är det en turboladdad Fire?

      Panda 169

      Comment


      • #18
        Motorn satt också i Uno Turbon, då var den på 1,3 liter, men i samband med ansiktslyftet blev den 1,4 liter. De svenskasålda Uno:narna fick dock ha kvar 1,3 l-motorn.

        1,4:an som satt i specialmodellen Uno Turbo Racing var tydligen identisk med den som sitter i GT:n
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #19
          Med anledning av ovanstående fråga: vilken fiat var den sista med stötstångsmotor?

          Förresten har jag hört att volvo numera har överliggande kamaxel i sina vagnar...
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment


          • #20
            Originally posted by Ante
            Nej, inget av dom alternativen. Det är en "Lampredi-SOHC", en Fiat-128 motor.
            Tack!

            Panda 169

            Comment


            • #21
              Originally posted by rallymange
              Verkar vara ett utmärkt val, plus att det är suveränt pris =). Den är återcirkulerande va?? så man upplever inte pysssh-ljudet, eller?
              Jeg kjører med TT-resirkventilen på Integralen, fungerer utmerket. Mener å huske at jeg gav 326 NOK hos den lokale VAG-forhandleren. Dog har jeg ikke fått koblet til resirkuleringen ennå, så den låter som en buss
              Coupé Fiat 20V Turbo Plus | Fiat Punto 75SX | Citroën CX 25 TRI | X: Lancia Delta HF Integrale 16V

              Comment


              • #22
                Tack så mycket för tipsen om dumpventilerna.

                Igår konstaterades att vänster dämpare fram var kass + att höger hjullager bak också behövdes bytas. Så ett av var beställdes från Autoexperten i Lund igår. Det blir inga BILSTEIN eller något liknande då ekonomin för en studerande inte är den bästa =(

                men men, det är ju inte kattpiss heller att ha ny fräsh dämpare heller för den delen

                EDIT: detta var Post: 69,001 :P
                Fiat Punto GT -95
                OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

                Comment


                • #23
                  Byt inte bara en dämpare, byt dem i par.... och glöm inte kolla lagren i toppfästena när sakerna är nere. Mina var inte de bästa, ett totalrostat fast och det andra krunschade rätt bra när man svängde med fullt rattutslag.
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by novisen
                    Byt inte bara en dämpare, byt dem i par.... och glöm inte kolla lagren i toppfästena när sakerna är nere. Mina var inte de bästa, ett totalrostat fast och det andra krunschade rätt bra när man svängde med fullt rattutslag.
                    Dämparna är bara 2 år gamla så jag tror inte att båda behövs bytas (ska fösökas att få på reklamation). Men tack för tipset det med lagren i toppfästena, skall kollas
                    Fiat Punto GT -95
                    OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

                    Comment


                    • #25
                      Nu är både dämparen o hjullagret bytt. Sen går mycket tystare nu och gungar inte lika mycket när man kör över gupp. Som förväntat :P

                      Nu ska bara lönen komma (fattigt att vara studerande), så kan man tanka kärran och ut och plåga den lite i den slingriga skånska landsbyggden
                      Fiat Punto GT -95
                      OZ Racing | EBC Greenstuff | Sparco carpets |

                      Comment


                      • #26
                        Tjena mange...kul att det går frammåt. Jag kan intyga att Manges bil går riktigt bra. Det är ingen skillnad mellan hans standard bil och min chippade bil. Vi jämförde med varandra accelerationen i olika farter och det visade sig sammanlagt att dom få metrarna jag får i mellanregistret tar han i gen på det högre registret ??

                        Nu är det bevisat att ett Superchip inte ger nån namnvärd skillnad. Skillnaden mellan en standard Gt1 (136 hk) med färre mil och en chippad GT1 (150hk )med fler mil är minimal. Jag undrar hur det hade sett ut med andra chip..typ seb eller novitec?
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #27
                          kom upp till stockholm och pröva !
                          Hur känns det mot förra gt:n då, den hade du seb i menar jag.
                          Fiat Punto GT - Turbo for fun

                          Comment


                          • #28
                            Något nytt på Punto-fronten?
                            Fiatlös

                            ___________________

                            Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                            Comment

                            Working...
                            X