Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt TOGGEX!

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • inatt tror jag det blir vägning...
    min v8:a
    min Fiat motor
    samt en 13b wankel...... forts. följer....
    ¤TOGGEX¤

    Comment


    • jaha.. då har man vägt lite då!!!

      Motorpaket/fiat. Där tryckplatta o lamell saknas(ca.6kg) maxlättat svänghjul---orginal +5kg,grenrör ca. 5kg, turbo ca 6kg,ac/pump ca.5kg =27kg!
      paketet vägde..gissa.... jo , utan allt ovan 231kg.... vilket sammanlagt för motorpaket blir uppskattat till 258kg!!

      Till detta tillkommer det drivaxlar samt spindlar på 35kg!

      Alltså utan motorbryggan i stål, bärarmar väger paketet över framhjulet i runda slängar 293kg!!!!!!




      Motorpaket bmw 4,4l v8.
      inkl.enormt svänghjul och koppling, grenrör, kabelhärva (ej med på fiatens vikt) med box, tändspolar... 205kg!
      utöver detta följde en generator på 7kg och en startm. på 4,5kg med (alldeles för tunga att sätta på igen) vilket ger ytterliggare 11kg. alltså komplett motor med allt blir 216kg!!!!!

      Sen tillkommer vxl lådan på 52kg inkl. brygga och hardydisk!

      Så nya vikten (utan kompressorer) blir över framhjulen 268kg!!! + tilltänkt framvagn i alu


      Kardanet vägde 11kg i okortat skick och bakvagnen komplett med allt t.o.m handbromsvajrar utom bromskivor och bromsok... 110kg!


      Vad fiatens bakvagn väger kommer jag snart få reda på.. men minst 20kg i alla fall...( tar i underkant ordentligt)

      Så med alla + och - borde den totala viktändringen (snabbt räknat) bli....
      fiatprylar ca 315kg
      beemers ca 389kg

      Det ger en ungefärlig +vikt på 74kg... med 120 av dem över bakhjulen.. alltså lättare fram med v8:an än femman...
      ¤TOGGEX¤

      Comment


      • liten bild
        Attached Files
        ¤TOGGEX¤

        Comment


        • 4,4 liters v8 -97
          Attached Files
          ¤TOGGEX¤

          Comment


          • mmm...
            Attached Files
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • jo.. lite info...
              Motorn är 60cm hög från tråg till ovankant motor!
              72cm bred och 55cm lång....
              ut och mät fiatmotorn så kommer ni märka att denna 8:a är bredare men bet. kortare och lägre....
              ¤TOGGEX¤

              Comment


              • Schysst Togge

                Ja då vet man varför Coupén är så j-vla framtung. Motoraset väger en del
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • det e helt sjukt detta =0) på ett bra sätt
                  http://www.garaget.org/?car=34508

                  Comment


                  • Vad tror du att viktfördelningen kommer bli på coupen med nya motorn?
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Originally posted by 84jr0
                      Vad tror du att viktfördelningen kommer bli på coupen med nya motorn?

                      Jag tar och väger den på stcc-inställningsvågarna när sakerna sitter på plats... kanske kan man väga en std coupe oxå om ngn vill komma på besök... kan ju vara rolig info!
                      ¤TOGGEX¤

                      Comment


                      • Beemer har ju elektriskt spjällhus. Så jag har ordnat ett annat !
                        Attached Files
                        ¤TOGGEX¤

                        Comment


                        • bör nog räcka......
                          Attached Files
                          ¤TOGGEX¤

                          Comment


                          • Lusläst din projekttråd Togge - verkar som om du vet vad du håller på med, minst sagt. Själv planerar man minutiöst jobbet inför montering av fjäderbensstag och luftfilter... vilket i slutändan trots allt blir fel och kräver tre helgers slit i vrede ist. för en timmes lugnt mekande. Ska bli grymt intressant att se vad det blir av det här projektet, ser än så länge smått vansinnigt ut (vilket är bra, naturligtvis). Keep it up!



                            På väg hitåt?

                            Comment


                            • Yeah gutt gutt togge. härligt se att de rör på sig.
                              Aapan, den e sjukt snygg den modden
                              With great power comes the bitches
                              Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                              Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                              Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                              Comment


                              • haha.. så fett! farsan har en likadan motor i sin calibra dock! lite trimmad med lycka till!


                                Attached Files
                                Fiat Coupé Turbo 20VT 1999

                                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=186

                                http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=271

                                Comment

                                Working...
                                X