Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renovering/Uppgradering av min 20VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Här är den på plats.
    Attached Files
    Äger just nu...
    Coupé 20VT LE -99
    Mustang HT -70
    Saab 9-5 2.3t -03

    Coupé renovering -07

    Comment


    • Även kompressorn på plats. Ett vältränat Fiatöga ser att vattenröret är något böjt mot original.
      Attached Files
      Äger just nu...
      Coupé 20VT LE -99
      Mustang HT -70
      Saab 9-5 2.3t -03

      Coupé renovering -07

      Comment


      • Och en bild underifrån.
        Attached Files
        Äger just nu...
        Coupé 20VT LE -99
        Mustang HT -70
        Saab 9-5 2.3t -03

        Coupé renovering -07

        Comment


        • Snygg installation!
          Har du gjort något separat ytterligare fäste mellan turbo - grenrör/motor?
          Coupé 20VT LE -99 Svart
          Camaro V8 1LE -14 Röd
          Huracan V10 610-4 -14 Grå
          Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

          Comment


          • Originally posted by alx
            Snygg installation!
            Har du gjort något separat ytterligare fäste mellan turbo - grenrör/motor?
            Man tackar!

            Nej inte ännu, finns inte mycket att fästa i på denna turbomodell...
            skall kolla lite ikväll, jag måste ändå göra ett nytt fäste till värmeskölden.
            Äger just nu...
            Coupé 20VT LE -99
            Mustang HT -70
            Saab 9-5 2.3t -03

            Coupé renovering -07

            Comment


            • Ser bra ut!

              Jag hade min klocka med röret uppåt som på din, men grenröret har bränt sönder min slang 2 ggr, även om jag har haft silikonslang, så jag har gjort om min så den pekar så lite upp som möjligt, pekar åt sidan nu med en slangbit som det är ett kopparrör på så nu verkar de tåla mycket bättre

              så då tänkte man att satan vad coupen går idag ser man på klockan att laddtrycket steg upp i 1.8 så hade jag haft otur så kunde de gått riktigt illa, grenröret hade nästan bränt av slangen!

              Så kolla om du kan göra någon liten värmesköld över den!

              Ang. Pulverlacken, kolla så du inte har fått någon pulverlack inuti där oljan befinner sig, för oljan löser upp pulverlacken med tiden och då sätter de sig i oljepumpen till slut och då är de kört!

              sa min kompis till mig att en på fordklubben hade råkat ut för, för hela min insida var lackat! så de blev en dags slipande med stålborste :/ men tur att man märkte de!

              Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

              Comment


              • Re: Ser bra ut!

                Originally posted by EmiliO
                Jag hade min klocka med röret uppåt som på din, men grenröret har bränt sönder min slang 2 ggr, även om jag har haft silikonslang, så jag har gjort om min så den pekar så lite upp som möjligt, pekar åt sidan nu med en slangbit som det är ett kopparrör på så nu verkar de tåla mycket bättre

                så då tänkte man att satan vad coupen går idag ser man på klockan att laddtrycket steg upp i 1.8 så hade jag haft otur så kunde de gått riktigt illa, grenröret hade nästan bränt av slangen!

                Så kolla om du kan göra någon liten värmesköld över den!

                Ang. Pulverlacken, kolla så du inte har fått någon pulverlack inuti där oljan befinner sig, för oljan löser upp pulverlacken med tiden och då sätter de sig i oljepumpen till slut och då är de kört!

                sa min kompis till mig att en på fordklubben hade råkat ut för, för hela min insida var lackat! så de blev en dags slipande med stålborste :/ men tur att man märkte de!
                Å fan, skall kolla om jag inte kan vända runt klockan och köra slangen neråt istället (tur att jag inte drog dom nya slangarna idag)... annars får det bli att knacka lite aluminium.

                Fråga! Hur nära grenröret ligger din slang?

                Tack för tipset ang. lacken. Det är ganska rent under men man kan ju vara lite extra noga då.
                Äger just nu...
                Coupé 20VT LE -99
                Mustang HT -70
                Saab 9-5 2.3t -03

                Coupé renovering -07

                Comment


                • Re: Re: Ser bra ut!

                  Originally posted by RayZor_187
                  Fråga! Hur nära grenröret ligger din slang?
                  Pratar ni om luftslangen till wastegaten?
                  Isåfall, jag återanvände originalslangarna.
                  Coupé 20VT LE -99 Svart
                  Camaro V8 1LE -14 Röd
                  Huracan V10 610-4 -14 Grå
                  Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                  Comment


                  • Ja kolla lite på de för de e inget kul om den bränner sönder slangen!

                    jag tror de e ca 10cm, men de blir ju ganska mycket strålningsvärme från grenröret så bästa är att försöka göra någon avskärmningsplåt eller dylikt!

                    MVh/Emil

                    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                    Comment


                    • Originally posted by EmiliO
                      Ja kolla lite på de för de e inget kul om den bränner sönder slangen!

                      jag tror de e ca 10cm, men de blir ju ganska mycket strålningsvärme från grenröret så bästa är att försöka göra någon avskärmningsplåt eller dylikt!

                      MVh/Emil
                      Å fan 10cm... min är nog närmare än så. hmmm får nog bli nån liten aluminiumplåt där då. TACK!
                      Äger just nu...
                      Coupé 20VT LE -99
                      Mustang HT -70
                      Saab 9-5 2.3t -03

                      Coupé renovering -07

                      Comment


                      • Lördag kväll och finns det nåt roligare än att vara i garaget... ja förmodligen.

                        Lite slangar och annat pyssel på plats, imorgon blir det downpipe och förhoppningsvis första uppstarten!
                        Attached Files
                        Äger just nu...
                        Coupé 20VT LE -99
                        Mustang HT -70
                        Saab 9-5 2.3t -03

                        Coupé renovering -07

                        Comment


                        • Originally posted by EmiliO
                          Ja kolla lite på de för de e inget kul om den bränner sönder slangen!

                          jag tror de e ca 10cm, men de blir ju ganska mycket strålningsvärme från grenröret så bästa är att försöka göra någon avskärmningsplåt eller dylikt!

                          MVh/Emil
                          Låter ju snarare som du använt en slang som inte tål värme!
                          Är ju ett krav på att alla slangar skall tåla min 100 men gärna uppåt 200grader.
                          Livet börjar vid 1,5bar
                          Alfa Saabaero 9000 R

                          Comment


                          • Nu börjar det likna nåt... typ en motor.

                            Bitarna börjar falla på plats äntligen och jag trodde att jag skulle kunna starta upp den idag men verkligheten kom ikapp. Det är dock inte mycket kvar nu.

                            Efter ha läst EmiliO's inlägg tänkte jag att det är bättre att ta det säkra före det osäkra så jag gjorde en lite värmesköld av 2mm aluminium och satte i WG fästet så nu skall nog slangarna klara sig.

                            Här är en bild på fästet...
                            Attached Files
                            Äger just nu...
                            Coupé 20VT LE -99
                            Mustang HT -70
                            Saab 9-5 2.3t -03

                            Coupé renovering -07

                            Comment


                            • Och här en bild på fästet när det sitter på plats.
                              Attached Files
                              Äger just nu...
                              Coupé 20VT LE -99
                              Mustang HT -70
                              Saab 9-5 2.3t -03

                              Coupé renovering -07

                              Comment


                              • Och här är pappa värmesköld på plats åxå... den fick bli svart.
                                Attached Files
                                Äger just nu...
                                Coupé 20VT LE -99
                                Mustang HT -70
                                Saab 9-5 2.3t -03

                                Coupé renovering -07

                                Comment

                                Working...
                                X