Ett litet projekt: krängningshämmarbyte på Coupen..
Jag bytte till en Whiteline 22mm, original har 19mm. Det ger en 80% hårdare krängare, förutsatt att ämnet har samma fjäderkonstant som original.
Resultatet blev mer neutrala kurvegenskaper och en känsla av att bakvagnen hjälper till att styra igenom.. Trevligt!
Har nu lite tips:
1. Ha extremt lite soppa i tanken, typ 5 liter.
2. Hissa upp bilen, helst med riktig billyft för att få plats. Annars så högt som möjligt inkl. pallbockar. Låt bakhjulen hänga utfjädrade.
3. Om bilen har original avgassysystem - demontera de 2 sista dämparna.
4. Lossa de 2 yttre fästena för handbromsvajrarna och de 2 inre clipsen på tanken.
5. Demontera skyddskåpan för soppapump och filter.
6. Demontera värmeplåten för avgassystemet, kan lirkas ut om avgassystemet saknar dämpare där.
7. Lossa bromsledningarna från tanken (clipfästen)
8. Lossa tanken i framkant samtidigt som den vilar på en domkraft med en bräda som mellanlägg.
9. Sänk försiktigt tanken ca 5-10cm
10. Lossa fjädern till bromskraftfördelaren från kränghämmaren.
11. Lossa ventilationsslangen på tanken, i tankens högra främre hörn.
12. Lossa alla bultar till krängningshämmaren och lirka ut den, som jag minns det vrid den framåt och sen "snurra" ut den..
13. Slipa till fästet för bromskraftregulatorns fjäder så att den passar den större diametern. OBS! Kom ihåg läget/vinkeln som den satt på originalkrängaren.
14. Whiteline-krängaren har inte exakt samma bredd som original så personligen tyckte jag det var lättast att göra nya fästen. De gamla fästena är dessutom punktsvetsade/pressade på originalkrängaren... Plus att de hade fått deformerats rejält för att gå på den större diametern. Men vissa har bevisligen klarat det.
Mina fästen är gjorda av plattjärn, skurna med vinkelslip och bockade i skruvstäd med borrade bulthål. Ganska enkelt när man väl kommer igång..
15. Ihopsättningen är som man säger allt i omvänd ordning.. Kolla bara att fästet för fjädern till bromskraftsregulatorn inte gnager mot tanken när bilen är nedhissad på marken! Lätt hänt om den hamnat lite för långt in. Hände mig..
Bild på fästet:
(hö sida som fick en aluminiumvariant)
Jag bytte till en Whiteline 22mm, original har 19mm. Det ger en 80% hårdare krängare, förutsatt att ämnet har samma fjäderkonstant som original.
Resultatet blev mer neutrala kurvegenskaper och en känsla av att bakvagnen hjälper till att styra igenom.. Trevligt!
Har nu lite tips:
1. Ha extremt lite soppa i tanken, typ 5 liter.
2. Hissa upp bilen, helst med riktig billyft för att få plats. Annars så högt som möjligt inkl. pallbockar. Låt bakhjulen hänga utfjädrade.
3. Om bilen har original avgassysystem - demontera de 2 sista dämparna.
4. Lossa de 2 yttre fästena för handbromsvajrarna och de 2 inre clipsen på tanken.
5. Demontera skyddskåpan för soppapump och filter.
6. Demontera värmeplåten för avgassystemet, kan lirkas ut om avgassystemet saknar dämpare där.
7. Lossa bromsledningarna från tanken (clipfästen)
8. Lossa tanken i framkant samtidigt som den vilar på en domkraft med en bräda som mellanlägg.
9. Sänk försiktigt tanken ca 5-10cm
10. Lossa fjädern till bromskraftfördelaren från kränghämmaren.
11. Lossa ventilationsslangen på tanken, i tankens högra främre hörn.
12. Lossa alla bultar till krängningshämmaren och lirka ut den, som jag minns det vrid den framåt och sen "snurra" ut den..
13. Slipa till fästet för bromskraftregulatorns fjäder så att den passar den större diametern. OBS! Kom ihåg läget/vinkeln som den satt på originalkrängaren.
14. Whiteline-krängaren har inte exakt samma bredd som original så personligen tyckte jag det var lättast att göra nya fästen. De gamla fästena är dessutom punktsvetsade/pressade på originalkrängaren... Plus att de hade fått deformerats rejält för att gå på den större diametern. Men vissa har bevisligen klarat det.
Mina fästen är gjorda av plattjärn, skurna med vinkelslip och bockade i skruvstäd med borrade bulthål. Ganska enkelt när man väl kommer igång..
15. Ihopsättningen är som man säger allt i omvänd ordning.. Kolla bara att fästet för fjädern till bromskraftsregulatorn inte gnager mot tanken när bilen är nedhissad på marken! Lätt hänt om den hamnat lite för långt in. Hände mig..
Bild på fästet:
(hö sida som fick en aluminiumvariant)
Comment