Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Prova dra ur tryckslangen till WG helt och köra försiktigt och se om du kan komma över 1.2 bar.
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • Att dra loss slangen helt verkar vara en onödig risk =)

      Jag tycker iaf att du ska spänna wastegaten-stången och se vad som händer, om du nu kan komma åt den på något bra sätt
      /Peter

      Comment


      • Jag förstår inte hur ni resonerar riktigt..

        Är inte det värt mer att betala 10k för en mappning istället för att lägga ner 1 år på att renovera motorn pga att man experimenterat med laddtryck hejvilt och inte har koll på förbränningen. En mappning kommer med många mods dessutom att ge en hel del effektökning. Så det är många hk per tusenlapp
        3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

        Comment


        • Fuel> Mja, 10k räcker sannolikt inte för en vettig mappning. Speciellt inte med tanke på att man behöver 5 nya spridare

          Självklart är det viktigt att man har koll på blandningen dock. Jag har mätt min bil med bredbandslambda. Den får lite väl mycket soppa ibland, så den hade säkerligen blivit snabbare med en riktig mapp, men å andra sidan är jag nöjd med att veta att den inte kommer spika.
          /Peter

          Comment


          • Originally posted by Fuel
            experimenterat med laddtryck hejvilt
            Det är väl det jag inte gör, har t.ex. hela tiden systemets inbyggda säkerhet kvar. Problemet är att få upp trycket med bibehållen säkerhet. Jag har inte ens varvat över 5000rpm ännu! Säg mig den som klarat det!

            Svar på frågan: wastegaten håller emot, har lyckats få peakar på 1.5bar. Så jag behöver inte koppla loss den.

            Har väl 2 alternativ nu till bänkningen:
            1. köra på befintligt system, ger ändå 1.2bar. Helt ok...
            2. beställa omprogrammerbart chip med färdig mapp från liknande bil av Flea i UK. Han kan justera mappningen efteråt. Lockande!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • per> chippet som emilo har kanske kan vara något annars? mappat för just gt28r

              tjata lite på honom så kanske vi kan få kopiera det, jag vill också ha
              /Peter

              Comment


              • Originally posted by Chorus
                Fuel> Mja, 10k räcker sannolikt inte för en vettig mappning. Speciellt inte med tanke på att man behöver 5 nya spridare

                Självklart är det viktigt att man har koll på blandningen dock. Jag har mätt min bil med bredbandslambda. Den får lite väl mycket soppa ibland, så den hade säkerligen blivit snabbare med en riktig mapp, men å andra sidan är jag nöjd med att veta att den inte kommer spika.
                Ja, 10-20k fortfarande värt det

                Dock så är det inte bara soppa du ändrar på när du mappar en bil utan även något som ger den största effektvinsten = förtändning.
                Förtändningen är även något som kommer få din bil att spika om den är fel, även om man har tillräckligt med soppa.
                3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                Comment


                • Originally posted by per
                  Det är väl det jag inte gör, har t.ex. hela tiden systemets inbyggda säkerhet kvar. Problemet är att få upp trycket med bibehållen säkerhet. Jag har inte ens varvat över 5000rpm ännu! Säg mig den som klarat det!

                  Svar på frågan: wastegaten håller emot, har lyckats få peakar på 1.5bar. Så jag behöver inte koppla loss den.

                  Har väl 2 alternativ nu till bänkningen:
                  1. köra på befintligt system, ger ändå 1.2bar. Helt ok...
                  2. beställa omprogrammerbart chip med färdig mapp från liknande bil av Flea i UK. Han kan justera mappningen efteråt. Lockande!
                  Dina peakar på 1.5 bar säger ingenting om att wastegaten håller emot. Då den säkert får det vid lägre varvtal, och då är flödet genom turbon mindre.

                  Att du lyckas ha 0.8bar grundtryck säger även det inget om läckor i trycksystemet.

                  Det kan ju vara så att ECU:n backar tändningen såpass mkt att det påverkar laddtrycket.

                  Men med tanke på ditt grundtryck och att du verkar pysa ut rätt mkt styrtryck så tycker jag att du borde ha högre laddtryck, iaf med den turbon. Fast å andra sidan, varvar du inte över 5k så vet man inte heller.
                  Last edited by Fuel; 16 October 2008, 12:11.
                  3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

                  Comment


                  • Fuel> Självklart kommer bilen bli snabbare med en korrekt mapp, men för mig är det inte värt dom extra pengarna, bilen är så väldigt trevlig redan nu =)
                    /Peter

                    Comment


                    • Fuel; absolut jag ska kolla igenom snart om jag ser läckor.
                      Jo att man får 0.8bar i grundtryck (vilket det ska vara) säger ju iaf att vissa slangar är täta. 2 av de viktigaste iaf. Sen är det klart att det kan vara nåt efter turbon.

                      Jag får konstant 1.2bar från 3000rpm till knappt 5000. En bra fingervisning tycker jag. Den lär ju inte helt plötsligt börja ladda 1.5 vid 5500rpm, snarare mindre o mindre. Det är ingen RS detta..

                      ECU:n kan enl. uppgift bara backa tändningen två grader, sänkt laddtryck gör nog mer..?

                      Chorus; Ja vi får ta o kolla med Emilio...
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Hur mycket har du tänkt att ladda på som max ?
                        Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                        Fiat Coupe 20v turbo +
                        Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                        Comment


                        • Så mkt den klarar utan spik.. alltså med bibehållet originalsystem. Runt 1.4 max verkar det som men det får jag se!
                          Ska plocka isär nästa helg o kolla om klen förspänning på wastegaten är felet, verkar nästan så. Ska kolla läckage osv med. Ska byta olja+filter och montera nedre staget o lite sånt.
                          (förutom att designa nya fronten, göra ny luftkanal till IC:n, spackla Pluskittet och ordna med lackeringen.. Puh!)
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by per
                            Så mkt den klarar utan spik.. alltså med bibehållet originalsystem. Runt 1.4 max verkar det som men det får jag se!
                            Ska plocka isär nästa helg o kolla om klen förspänning på wastegaten är felet, verkar nästan så. Ska kolla läckage osv med. Ska byta olja+filter och montera nedre staget o lite sånt.
                            (förutom att designa nya fronten, göra ny luftkanal till IC:n, spackla Pluskittet och ordna med lackeringen.. Puh!)
                            Å ska den bli en plus nu ;-) välkomen in i klubben ...Kanske du ska fundera på att ta ur några fräcka lufthål i bakre stötfångaren och pryda med grillnät lika som mig fräckt ;-) deutsche style

                            När du stälde wg gjorde du det bara på känn ?
                            Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                            Fiat Coupe 20v turbo +
                            Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                            Comment


                            • Eller LE..? Eller Coupe 20VT Eldh.
                              Nä det finns ingen funktion för hål i bakre stötfångaren. Så det blir det inte.
                              Varför jag måste byta front är för att min egna nuvarande front sprack i en kollision med en katt i 120.. Sen var IC-intaget lite för stort och minskade kylningen. Det kommer rättas till på min nya design.

                              Wastegaten skruvades till ungefär samma förspänning som originalet hade, fast lite hårdare. Kanske sitter den för mjukt ändå, får se till helgen när jag spänner den ett varv.
                              Last edited by per; 30 October 2008, 08:39.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Originally posted by per
                                Eller LE..? Eller Coupe 20VT Eldh.
                                Varför jag måste byta front är för att min egna nuvarande front sprack i en kollision med en katt i 120
                                LE låter inte fel! 120 och katt? Blev inte så mycket kvar av katten och fronten va?
                                //Lars
                                Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                                Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                                Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                                Folka Vento VR6 -93 såld!
                                Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                                Comment

                                Working...
                                X