Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbobyte m.m.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja, det är .

    - Jari -

    PS. Min vän Eero ska vara där också med sin GT3071R och storventil topp. Det ska vara mycket interessant, vad er ska ha...

    Comment


    • Oopss! Imponerande!
      Vad har han gjort förutom bytt turbo..?
      Vad händer upp till 2000rpm? Lite olustiga kurvor där..
      Tack Jari.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Originally posted by per
        Oopss! Imponerande!
        Vad har han gjort förutom bytt turbo..?
        Vad händer upp till 2000rpm? Lite olustiga kurvor där..
        Tack Jari.

        Växlar väl bara upp till 4ans växel? Ser ut så för mig i alla fall.


        ....och varför svarar man på sådant man inte riktigt vet? Hmmm.... dumt egentligen.....
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • Ja, effekt har man mätat med 5te växel, därför "up and down".

          Per; Turbo, Chip, Walbro 255, 3.8 bar bensintryck, 3" avgassystem, 3" insugsystem, OE laddluftkylare (nu har han min gamla kylare).

          - Jari -

          Comment


          • Det var ju det jag visste :-) att i finland så kan som ju det där med att trimma ;-)
            Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
            Fiat Coupe 20v turbo +
            Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

            Comment


            • Hej Jari!

              Du får berätta vilket laddtryck din kompis körde med och vilken koppling han har.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Hej Fredrik,

                Jyrki körde med max. 1.6 - 1.7 bar laddtryck, men normalt på gatan laddtryck är nån 1.4 - 1.5 bar.

                Nu har han Helix HD cover plate med sinter kopplingsskiva.
                Nya CPS kolvar + CrMo vevstaker + svänghjul (5.4 kg).

                I morgon ska han försökä först med nån 1.4 bar laddtryck och sen ska han höja till nån 1.7 bar för att se hur hög ska vridmoment gå.

                - Jari -

                Comment


                • Körde lite rullar idag med Flea's mapp 1.0...

                  Ville ha avgas utan minsta läckage först (för korrekt lambdavärde) så jag fick det lilla läcket fixat (svetsat) i måndags hos Alt-Avgas. Gratis såklart! Garantijobb.

                  Hur det gick idag?

                  # fortfarande lite fett under boost
                  # jämna fina kurvor
                  # 258.1hk på hjulen (ca 285 på motorn)
                  # 65 grader som mest efter ic.

                  Alltså blir det FMIC nu, har en rätt bra variant på g.

                  Nu kördes bilen med original luftfilter, ca 400mil gammalt. Testade att köra en vända med luftrenarlocket öppet, alltså helt utan filter. Resultat: mindre ladd + effekt! Originalfilter kan alltså inte vara så himla restriktivt, iaf inte sålänge det är hyfsat fräscht.
                  Attached Files
                  Last edited by per; 18 June 2009, 21:38.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • kurvorna

                    Tyvärr glömde jag fråga efter kurvorna med/utan luftfilter, de var ju rätt kul.

                    Syns tydligt att laddtrycket sjunker samtidigt som tempen börjar gå upp.. Skumt! Varm luft borde ge högre tryck..?
                    Kanske är det ECU'n som reglerar ner trycket pga värmen?

                    Vi upptäckte även att Pace-IC:n är rätt sliten nu med mkt skadade fenor i fronten, gör sitt till det med.
                    Attached Files
                    Last edited by per; 18 June 2009, 01:14.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Hur mätte ni tempen?

                      Har du en bättre bild? Fasen det är ju svårt att läsa rutan till höger
                      Speciellt det som står i cyan.... Ovanför grafen står det att cyan är grön efter kyl och blå Insugstemp är den röda kurvan.
                      Last edited by Freddan72; 18 June 2009, 10:11.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Tempen är mätt direkt efter IC:n, ljusblå kurva. 149grader F som max..
                        Givaren sitter på en tunn kabel som man lätt sticker in under en av slangklämmorna.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Aha så insugstemp (den röda kurvan) är temperatur mätt vid luftfiltret?

                          Vad gäller FMIC så har ju Viksson en schysst paket för lite pengar.

                          P.S 149 gr Fahrenheit är 65 gr Celsius.
                          Last edited by Freddan72; 18 June 2009, 10:52.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Prexis, röda är innan filtret.
                            Hur många hk brukar man räkna per sänkt grad..?

                            Vikssons IC blir det nog inte, har kollat in en annan lite lägre/bredare..
                            Last edited by per; 18 June 2009, 21:36.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Jag snappade upp en tumregel på fccuk då jag köpte min PA IC:

                              "for every 10 degree drop in temperature, you gain 3% more power"

                              Under bänkningen så har du en tempökning på 65-29 = 36 °C. När Highwayman testade Pro Alloy IC och original IC så var tempökningen med original IC 55-11,5 = 43,5 °C. Så Pace IC är bättre än original, om man tar dessa siffror rakt av och inte grunnar för mkt på övriga omständigheter.

                              Här är lite fakta från Highwayman när han testade:

                              Before (Standard WMIC)
                              Ambient temperature – 11.5 degrees
                              Boost Pressure before I/C – 0.85 bar @ 6000rpm
                              Outlet temperature – 55 degrees
                              Boost Pressure after I/C – 0.7 bar

                              After (Pro Alloy FMIC)
                              Ambient temperature – 15.3 degrees
                              Boost Pressure before I/C – 0.85 bar @ 6000rpm
                              Outlet temperature – 29 degrees
                              Boost Pressure after I/C – 0.8 bar
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Lite offtopic !

                                Men vad gör det för en hyfsat orginal bil med FMIC av Pro Alloy typ.

                                1,Påverkar det körningen något ?

                                2,lägre insugs tempratur är ett + men annars ?
                                Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                                Fiat Coupe 20v turbo +
                                Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                                Comment

                                Working...
                                X