If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Jag har legat på latsidan länge nu, men det ser ut som det börjar dra ihop sig till turbobyte, samma som Pers. En fråga bara är inte så vass på detta med chip.
Måste inte chippet vara mappat för den nya turbon eller kan jag stoppa i ett getch1/2 (2 an bli det nog för FMIC ska också på), är inte dessa gjorda för orginal turbon? Antar mappat är bäst men vad gör dem då, bränner ett helt nytt, unikt chip till just min bil med rätt bränsle luft blanding etc? Låter dyrt? Någon, hjälp
Seppo har provat GTEC2 men Novitec funkade bäst. GTEC2 gav farligt tunn blandning i mellanregistret men för mycket soppa på tomgång och maxvarv... Novitec var däremot nästan perfekt hela registret.
Edit 080214: AFR-mätning gjordes hos GIK Turboteknik. Även tomgången var sämre med GTEC2. Novitec var inte heller perfekt (lite fett på toppen) men iaf inte farligt. Grafer fattas tyvärr!
Han har GT28RS men det känns ändå som att Novitecchippet är bästa att starta med, sen får jag se om det behövs mer soppa eller inte..
Min enda update i tråden f.ö. är nyinköpt oljebult + bricka från Nissan. 175kr tror jag det var.
Det kan ju bero på att pumpen ev. inte räcker till, då får man väl skaffa en Warlbro eller nåt.. Annars får man väl höfta till via en tryckregulator.
Eller så måste man ha regulator i båda fallen, om nya pumpen ger mer flöde...?
Börja med en BTR. Antingen en 1:1.2 eller 1:1.4. Den senare ger mer soppa. Sen är det nog inte fel att kolla så att du har rätt volt vid soppapumpen. Det finns en guide på fccuk, som visar hur man drar en direktkabel från batteriet till pumpen. Rätt volt gör så att pumpen ger rätt mängd soppa
Eller byt pump och lägg till en piggyback eller bränsledator och mät upp med bredlambda.
Hehe.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Comment