Säger bara Remap om du inte vill pystrimma. Eftersom ecu pulsar EBV till ett i förväg uträknat tryck och inte i realtid känner av vilket tryck du faktiskt har.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Turbobyte m.m.
Collapse
X
-
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
-
Originally posted by novisen
Gör den det har du reglering av trycket och det har ni ju kommit fram till att coupen inte har (aktiv, closed loop reglering eller vad man vill kalla det).
Viksson - pystrimma o pystrimma.. Men tack för tipset, hade just tänkt kolla m dig om du hade nån bra kontakt på området.. Får googla på Remap.
Sen är systemet adaptivt och sänker maxladdet vid första antydan till knackning, fast det visste du säkert redan.
Edit: Remap är inget företag va.. Har du nåt tips du som är i branchen?Last edited by per; 9 October 2008, 12:46.
Comment
-
Dessutom temp efter turbon.
Comment
-
Originally posted by per
Fler förslag på ställen som mappar..?il giallino
Coupé 20V 1998 saknad efter trogen tjänst
bella rossa
Coupé 20VT LE nr1516 1999
white pearl
Mini Cooper D 2007
Comment
-
Micke, tack för tipset de har jag inte tänkt på.. De ska ju vara grymt bra.
Comment
-
Comment
-
Comment
-
Som det verkar spelar det ingen roll hur mkt jag pyser ut av wastegate-trycket.. 1.2bar iaf.
Alltså..??
Är förspänningen en sak och spänningen en annan på wastegaten? Isåfall är det felet kanske.
Skumt bara att jag lyckats få boostpeak på 1.5bar när jag kopplade pysen på kompressorsidan.
Trollspeed vill ha 6-10000 för mappning och ca 1400 för vanlig rullemätning.Last edited by per; 14 October 2008, 16:22.
Comment
-
Det kommer inte att spela någon roll vad du gör så länge du har kvar EBVn, det är en reglerloop som håller i och reglerar det hela, enl. vad det sista som skrevs ang att den håller koll på varvtal, luftflöde och temp (blir väl summerat det samma som "laddtryck"). Att du får spik på 1.5bar med pysen före EBVn beror på att den begränsar luftflödet fram till wastegaten så den öppnar inte i tid, och det blir inte samma om du sätter den på andra sidan eftersom du inte tappar ut luft på det viset som EBVn gör då. Att ändra wastegaten till högre grundtryck kommer inte att spela någon roll, datorn kompenserar bara med duty-cycle på pulståget. Min åsikt, för vad den är värd. Synd, för det hade varit riktigt kul om man kunde samplat om styrsignalen och lurat bilen på det viset. Kan ju alltid ge sig på att manipulera signalen från AFM och kompensera med högre bränsletryck/större spridare men det är kanske inte någon trevlig väg.Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Jo men om man pyser ut ALLT mot wastegaten ska den ju aldrig öppna = skenande tryck?
Comment
-
Det förståss. Fast det kan sitta en spärr inne i ventilen som gör att du inte kan stänga den helt på det viset. Kolla med manometer och tryckluft om den verkligen tappar ut allt? Den agerar inte "peak-hold" på trycket föresten? Så den inte släpper ut trycket från wastegaten?
Men ändå; om det inte spelar någon roll vad du gör så håller nog bilen trots allt på och pysslar för att få det hela rätt, speciellt om du får en översläng till 1.5 som sedan går tillbaka, det tyder ju definitivt för mig att bilen styr och reglerar det hela, lite långsamt bara.
Man kan ju ta styrtrycket från insuget också istället för från turbon, för att verkligen se om det spelar roll vilket tryck man använder (borde väl vara samma sak som att spänna wastegaten?). Vet inte hur mycket tryck ni tappar genom rören fram dock. Och jag gillar inte alls det där, känns fel i magen men den är nog inte så tillförlitligEftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Comment
-
Ursäktar så gott jag kan, hade inte hunnit öppna pysen tillräckligt.. Man fick skruva rätt långt/stor justermån.
Men: det blir som jag trodde, en peak till det högre trycket (nu 1.4bar) som sen återgår tillbaka till 1.2bar. Som om ECU:n inte ger sig utan matar på med mer tryck till wastegaten...?
Fuel: verkar inte ha nåt läckage. Och baseboost är helt korrekt 0.8bar.
Comment
Comment