Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt : Bravo HGT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    hihi

    Nerbantad ca 3kg

    från nästan 9kg från börjar är det nere på 6kg nu!

    så lite snabbare kommer man nog komma iväg nu
    Attached Files

    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

    Comment


    • #32
      Lite renare än vad det var från början!

      fått bort all tråkig olja som var fastbränd!
      någon knasig italienare som har kört bilen på Matolja eller något innan antagligen :/
      Attached Files

      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

      Comment


      • #33
        Sådär ja

        Nu börjar de mesta falla på plats!

        Kör med orginalkammar än så länge så får man se, C&B är ju inte så billiga! och de va inte billigt att slipa om dessa heller, ingen som våga sig på dessa för en billig peng! testar så här får vi se!

        Motorn har varit en tur på Fiat med motorn i ett stativ! Nya spännrullar, vattenpump och rem!
        så att dom kunde ställa in kamremmen med deras verktyg som man inte kan få tag på så lätt!
        Så tänkte iom att autoalfa tar ca 6000kr med inkl. kamrem och att man kommer med bilen!

        Kommer jag med motorn i ett stativ och rullar in till fiatverkstaden, de dom behövde göra var att låsa ena kammen med ett verktyg och stoppa i en indikatorklocka och finjustera drevet!

        men det kostade mig 1993:-
        plus att jag hade köpt kamremsats innan och gjort allt klart :/ helt otroligt men sant!

        Men nu återstår de att montera lite fästen på motorn, grenrör, insug, startmotor, växellåda etc sen ska klumpen i bilen igen så nu börjar de närma sig !

        Kommer med bilder och info nu när allt börjar närma sig sitt slut

        Mvh/Emil
        Attached Files

        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

        Comment


        • #34
          Den mest påkostade vinterbilen på forumet?
          Tummen upp!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Emilio

            Vem hjälpte dig med att lätta svänghjulet?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • #36
              Hej Emilio.

              Kul projekt det här.
              Håller på med liknande mod på min frus Alfa Romeo just nu.

              Ett tips är att byta ut kolvringarna också.
              Så att de slipas in rätt.
              Eftersom du har hornat cylindrarna så är det bara dumt att snåla in på detta.

              Åh vad man blir sugen på fler projekt...

              Mvh
              /Jonas
              Last edited by viksson; 12 November 2008, 21:57.
              Click here to visit Raceitaly
              ______________
              Fiat Coupe 20VT Plus -99
              Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
              Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
              Acura Legend 3,2l V6 -91
              SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

              "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
              Murphy´s law.

              Comment


              • #37
                Haha tack så mycket Per
                Men detta kommer vara min bruksbil året runt tänkte jag, känns ju dumt att nästan lägga ner runt 20-25tusen på motorn bara för att ha den på vintern

                Freddan: De gjorde han som utförde arbetet med hela motorn, Primoto i en stad nära mig som heter Skövde! ca 15mil från göteborg! riktigt skicklig! så han lättade svänghjulet sedan balanserade de med hela motorpaketet, så de sägs ju kunna göra upp till 15% av motoreffekten med balansering. för det var en hel del som skiljde i vikt mellan kolvar, stakar, även en hel del obalans i vevaxeln.
                Det som är mest obalans i är alltid tryckplattan sa han på primoto. och de hade rätt i, köpte ny koppling till detta också i samma veva! men de var nog säkert 10-12 nya borrade hål i tryckplattan runt om. så de var mycket som skiljde där, Pressad plåt är inget som är pålitligt

                Viksson: Självklart har jag inte snålat med att byta kolvringar. Nya kolvringar, nya låsringar till kolvbultarna också för säkerhetsskull. så 99% av bilens alla packningar/packboxar mm är nog bytta nu!

                Börjar närma sig nu

                Mvh/Emil

                Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                Comment


                • #38
                  Emilio

                  Vet du om det skiljer mycket i design mellan 20v och 20vt svänghjulet?

                  Vad fick du betala för lättningen?

                  Jag såg att ar-racingshop.de hade nytt svänghjul till 20vt för 529 Euro.
                  Last edited by Freddan72; 13 January 2009, 15:15.
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • #39
                    Tjena Freddan!

                    Jag vet att det är någon skillnad iaf, tror de var skillnad på bultcirkeln om man säger!

                    för jag kollade med en om jag kunde köpa hans 20VT svänghjul till min bravo, men de var tydligen inte samma!

                    ca 1800kr för maximal lättning. Eller så mycket lättning som går innan man börjar tvivla på att de skulle sprängas när man kör

                    Cufaro-racing.de har lättade svänghjul i stål som väger ca 4.8kg till coupen!
                    även orginal lättade till 6kg om jag inte minns fel

                    men frågan är hur de blir när man sätter på ett svänghjul som är så mycket lättat utan att balanserat svänghjulet med resten av motorn ?!

                    Mvh/Emil
                    Last edited by EmiliO; 18 January 2009, 11:26.

                    Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                    Comment


                    • #40
                      Oj oj oj.

                      Nu är det mesta på plats förutom drivaxlar, stötdämpartorn och spindlar.

                      Så imorgon gäller de, Uppstarten.
                      SKA motorn smälla eller håller den
                      Blir intressant att se.

                      ska försöka filma uppstarten om jag får möjlighet!

                      återkommer med mer info och bilder på allt som gjorts!

                      Mvh/Emil

                      Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                      Comment


                      • #41
                        HE´S ALIVE ! ! !

                        Nu lever han

                        Stort Tack till Tony här på klubben för Elschemat till Bravon!

                        Det är något Elfel någonstans i kabelhärvan i motorrummet, men vi kopplade 15spänning ( Tändningslåset ) direkt från batteri + till stiftet på Ecu.n som slår på strömmen i boxen!
                        Så om vi inte hittar felet så får vi gör en fuling!
                        men på så sätt kunde vi starta upp, och motorn den gick riktigt fint!

                        Största skillnaden man märkte direkt var hur lugnt och fint motorn gick, går inte att jämföras mot innan, varvar man 4000 varv så känns de knappt på motorn att de vibrerar, så de kommer nog göra sitt balanseringen när man ska ta ut effekten!

                        så det kommer lite bilder och filmklipp inom en snar framtid på detta

                        Wihooo

                        Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                        Comment


                        • #42
                          Nice!!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • #43
                            Hitta EL-Felet!

                            Vi grävde vidare i kabelhärvan och hittade tillslut felet, Det var när alla 5 pluskablar från tändspolarna gick ihop till en kabel, Tändkablarnas storlek är 4 gånger så stor som den lilla signalkabeln som går till ECU.n
                            Men då har Italienarna varit så fyndiga att dom har satt ihop alla 5 tåtar och kört in den lilla signal kabeln i ett sedan nypt ihop dom.

                            Nu är de ihoplött och ordnat med krympslang, så nu kommer resten av bilen sättas ihop.

                            Ut på Provtur snart hihi
                            Attached Files

                            Fiat Coupe 20V Turbo Ink Black

                            Comment


                            • #44
                              Re: Hitta EL-Felet!

                              Originally posted by EmiliO
                              Vi grävde vidare i kabelhärvan och hittade tillslut felet, Det var när alla 5 pluskablar från tändspolarna gick ihop till en kabel, Tändkablarnas storlek är 4 gånger så stor som den lilla signalkabeln som går till ECU.n
                              Men då har Italienarna varit så fyndiga att dom har satt ihop alla 5 tåtar och kört in den lilla signal kabeln i ett sedan nypt ihop dom.

                              Nu är de ihoplött och ordnat med krympslang, så nu kommer resten av bilen sättas ihop.

                              Ut på Provtur snart hihi
                              Ahh. Lite italiensk ingenjörskonst.
                              Bra att du löste det. Tummen upp.
                              Click here to visit Raceitaly
                              ______________
                              Fiat Coupe 20VT Plus -99
                              Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
                              Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
                              Acura Legend 3,2l V6 -91
                              SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD

                              "Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
                              Murphy´s law.

                              Comment


                              • #45
                                Roligt att kunna hjälpa till!
                                Bra att du hittade felet i kabelhärvan.
                                SDE Racing
                                Coupe 20VT-97 under konstruktion
                                Marea Weekend HLX-97 påställd
                                Punto 75 SX-98 påställd
                                Tipo 1,4ei-94 såld

                                Comment

                                Working...
                                X