Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min fiat 124 sport cupé 1800cc 1975-renoveringen pågår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Ok men min poäng var prylarna som sitter på bilen i nuläget, som styrväxeln och huvudcylindern?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #77
      Jo du har rätt. De sitter lite i vägen, frågan är om de kommer orsaka stora problem som inte går att lösa. Jag går lite i tankar på att skära ut och modifiera fronten. Skära ut, flytta fram motorn några cm och sedan svetsa tillbaka en ny anpassad front..

      Comment


      • #78
        Grenrörsbygge liknande denna. Och samma kille byggde även om huvudcylinder och flyttade den en bit, visserligen på andra sidan då. Men allt är möjligt enligt mig. Jag kommer försöka in i det sista att få ner motorn någonlunda original om jag kan.. Jag börjar helst inte pilla med toppen, ventilar, kammar osv osv..
        Attached Files
        Last edited by busta_rhyme; 21 August 2012, 17:25.

        Comment


        • #79
          Hej!
          Kul bygge, jäkligt snygg bil!!
          det skulle gå att lösa startmotorn med en 131 OHV låda med starten på höger sida, har en i min 131 som ska få TC motor istället, men det kvarstår ju lite problem med styrningen o du lär väl koka huvudcylindern med turbon under!

          Det går ju att flytta huvudcylinern framåt o byta styrsnäckan mot kuggstång som sitter på 131:an = mer plats, så kanske du kan slippa o kapa, samt flytta turbon...'

          Bara några tankar!! '

          MVH Alf
          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

          Punto 80 ELX 16v -01
          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
          Ducato 2,5TD -92 flak
          Tel 070-5512431

          Comment


          • #80
            Jag skulle börja med att få ihop motor,låda och koppling medans du har motorn utanför bilen.Vet
            ej vilken lamell som passar till 131 lådan/ Croma svänghjul och tryckplatta.Men det kanske du vet Alf? Sedan med motorn plats i bilen börja titta vart man kan placera turbon,med downpipe och oljeretur.

            Hoppas du kan använda org.grenrör och ev. dra rör från det till turbon. kl.racing har en del flänsar och rör men tyvärr inga grenrörsflänsar till Fiat.

            Om du bygger om pedalstället kan du flytta in huvudcylindern i cupén.

            Jag har en 73ans cupé med 4/1 grenrör och det är trångt även på den sidan mellan motorbalk,hjälpstyrarm och styrstag.

            Lycka till med bygget / Magnus

            Comment


            • #81
              Tack!

              Alf - Innebär det att du ska sälja lådan som skulle passa på mitt bygge?

              Getzen - Jag har motorn på pall nu, och den kommer stå där tills växellåda sitter monterad. Jag jobbar mycket hellre med att flytta huvudcylinder, pedaler och karrosseri än att pilla på motorn..

              Här är en lösning för att montera 131 lådan med komplett Cromakoppling kvar.. "Remove the flywheel and you'll find a pressed in centrering bush in the rear of the crank that needs removing and replacing with a bearing. A nice way to get the bush out is to run a tap through the hole and screw it out with a bolt. Measure the diameter of the recess in the crank and the gearbox input shaft diameter and go to any bearing supplier and they'll be able to provide a roller bearing to suit."

              Sen är det att smacka på 131 lådan med cromakoppling och cromamotor!


              Originally posted by Alf
              Hej!
              Kul bygge, jäkligt snygg bil!!
              det skulle gå att lösa startmotorn med en 131 OHV låda med starten på höger sida, har en i min 131 som ska få TC motor istället, men det kvarstår ju lite problem med styrningen o du lär väl koka huvudcylindern med turbon under!

              Det går ju att flytta huvudcylinern framåt o byta styrsnäckan mot kuggstång som sitter på 131:an = mer plats, så kanske du kan slippa o kapa, samt flytta turbon...'

              Bara några tankar!! '

              MVH Alf

              Comment


              • #82
                Hej Alla, Magnus, Busta ryme!

                Bästa är nog att ha cromans koppling o svänghjul, det ska funka, kolla bara att hålet i veven(cromans) för växellådans(131:ans) ingående axel inte går i botten för då kan det bli en glipa imellan lådan o motorn som inte går ihop,samt att det blir spä
                nn i hela motorn o växellådan!

                På dom framhjulsdrivna fiat tc :s vevaxel kan vara några mm ca2mm grundare än på dom bakhjulsdrivna tc, det brukar gå att lösa genom att slipa av lite på ingående växelådasaxeln, o då som nämt sätta dit ett lager istället för bussningen!

                Bästa är att mäta djupet o diametern i veven först samt växelaxelns längd då jag inte är säker på Cromas vevaxel, o inte slipa för mycket på växelaxeln för då kan det bli en gräddvisp istället!

                Busta ryme: Vi kan byta växellådor om du vill? så kan du få en startmotor för den sidan till lådan!

                MVH Alf
                Last edited by Alf; 22 August 2012, 21:33.
                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                Punto 80 ELX 16v -01
                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                Ducato 2,5TD -92 flak
                Tel 070-5512431

                Comment


                • #83
                  Så ingåendeaxel är lika på 131 och Cromalådan så att det går att köra med Cromans lamell?

                  Hur mycket effekt tål 131 lådan,med tanke på att den är väl till en 75hk stötstångsmotor, eller?javascript:smilie('')

                  Comment


                  • #84
                    Grundare? Menar du då att kuggarna inte är lika djupa på t ex cromans vev, och att man således inte får in 131ans axel i de spåren?

                    Från Nick i Nya Zealand så fick jag rådet att slå in en bult i veven och skruva ut den instansen för att kunna byta mot en som passar 131ans axel? Låter det troligt?

                    Getzen, jag behöver ändå ta bort kopplingen från Croman om jag ska byta instans i veven, så då kan jag testa lamell osv på 131lådan..

                    Comment


                    • #85
                      Du kan behöva ta av ingåendeaxel på 131 lådan pga att Cromans vev är grundare vid lagringen.

                      Mät på Cromalådan avståndet mellan ingåendeaxel och kopplingskåpans anliggningsyta mot motorn, sedan gör du lika på 131 lådan så har du differansen.

                      Comment


                      • #86
                        Det är axeln från växellådan som du ev behöver ta bort 5-6mm ifrån (se bild). Pröva genom att sätta dit växellådan på motorn och kolla om du kan snurra motorn, om du inte kan det måste du kapa, men som sagt mät noggrant så du inte tar av för mycket!

                        (Jag behövde kapa min axel när jag monterade 124:ans låda mot Argentans motor.)

                        PS: Nicks förslag är nog bara en annan lösning på samma problem. Vet dock inte vilket av förslagen som är bäst och/eller enklast.
                        Attached Files
                        Last edited by stooges; 23 August 2012, 09:05.

                        Comment


                        • #87
                          Men menar Nick att man ska byta banan om man INTE vill kapa ingående axel, medans om man kapar ingående axel som ni säger så behöver man inte röra något på veven?

                          Comment


                          • #88
                            Är det alltså 1. tappen som skall slipas ned 5-6mm? Eller 2. Spåren som skall slipas ned? Det låter ju som att tappen, dvs längden på axel, som skall kortas ned.. Eller har jag fel?
                            Attached Files

                            Comment


                            • #89
                              Originally posted by busta_rhyme
                              Är det alltså 1. tappen som skall slipas ned 5-6mm? Eller 2. Spåren som skall slipas ned? Det låter ju som att tappen, dvs längden på axel, som skall kortas ned.. Eller har jag fel?
                              1. Tappen är det som skall slipas ned om du nu behöver det, kolla det först toknoga

                              Comment


                              • #90
                                Hej alla!
                                NU är ni inne på rätt spår, det är enden på växelaxeln som kan behövas kortas men mät så noga du kan!

                                Det som Nick menar är i vevaxelns ende bakom kopplingen, där sitter en bussning som styr växellådans axel rakt in i motorn, den kan sitta hårt, den byter man till ett lager istället!

                                Prova för säkerhets skull lamellen på 131 lådan, då jag inte gjort denna omvandling o inte har några Croma delar, mest 131!

                                Getzen: 131 lådan tål trots blygsamma 75hk i stötstångarn med säkerhet en bit över 200hk!

                                Bustarhyme; du skulle höra med Bonnmeck från Skåne som har varit här med en silver 131 med Croma turbo motor i för att höra med han hur han gått till väga!
                                Dumt att inte ta tillvara en som gjort det i verkligheten!

                                MVH Alf
                                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                                Punto 80 ELX 16v -01
                                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                                Ducato 2,5TD -92 flak
                                Tel 070-5512431

                                Comment

                                Working...
                                X