Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min fiat 124 sport cupé 1800cc 1975-renoveringen pågår

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Jo, det är Möller från Bonnmeck som hade en Fiat 131. Jag snackade med hans polare och frågade om den, men det verkade som den bestod av bakaxel från Volvo och smidda kolvar/stakar osv om jag inte minns fel..

    Alf: Byte låter bra. Det underlättar enormt för mig att få startmotorn på andra sidan.. När var hur?
    Last edited by busta_rhyme; 24 August 2012, 07:10.

    Comment


    • #92
      Originally posted by Alf
      Hej alla!
      Det som Nick menar är i vevaxelns ende bakom kopplingen, där sitter en bussning som styr växellådans axel rakt in i motorn, den kan sitta hårt, den byter man till ett lager istället!

      MVH Alf
      Är den bussningen olik den från 124:ans motor pga av att Croman är fwd?

      Comment


      • #93
        Hej!Stooges,alla!

        Jag tror att samma bussning/lager passar på alla tc, varför det skulle vara bussning på Frwd o lager på Rwd som tråden nedan nämner har jag ingen aning om, men lager känns bäst till båda !

        Hittade en tråd hos GC so visar hur veven på några olika TC ser ut o att längden på växelaxlarna är olika, det kan vara annurlunda på Croman men borde vara rättså lik intergrale 8v som fanns vid samma tidpunkt!

        Kanske kan vara till någon hjälp..

        http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?t=720

        MVH Alf
        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

        Punto 80 ELX 16v -01
        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
        Ducato 2,5TD -92 flak
        Tel 070-5512431

        Comment


        • #94
          Originally posted by Alf
          Hej!Stooges,alla!

          Jag tror att samma bussning/lager passar på alla tc, varför det skulle vara bussning på Frwd o lager på Rwd som tråden nedan nämner har jag ingen aning om, men lager känns bäst till båda !

          Hittade en tråd hos GC so visar hur veven på några olika TC ser ut o att längden på växelaxlarna är olika, det kan vara annurlunda på Croman men borde vara rättså lik intergrale 8v som fanns vid samma tidpunkt!

          Kanske kan vara till någon hjälp..

          http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?t=720

          MVH Alf
          Det som kan krångla till det med gamla motorer och lådor som har åkt in och ut i olika bilar är att man ofta inte vet vad som har modifierats av tidigare ägare.

          I mitt fall så satt det en Regattamotor dvs fwd motor i 124:an och en 124-låda. Jag monterade en begagnad Argenta motor dvs rwd med samma 124-låda som tidigare.

          Dock fick jag kapa den sk "tappen" på 124-lådan för att få ihop den med Argenta motorn, om jag förstår Guy Croft rätt borde det ha varit tvärt om (se länk) dvs 124-lådan borde redan ha varit kapad för att få plats mot Regatta-motorn och en lång "tapp" borde funka rakt av mot Argenta-motorn.

          Bärringarna var dock lika i diameter på både Regatta-motorn och Argenta-motorn (15 mm (enligt mina mätningar)). Djäkligt mysko, men som sagt jag vet inte vad som är gjort med mina motorer/låda i tidigare liv.

          Slutsats: Mät, mät och mät igen

          http://www.guy-croft.com/viewtopic.p...thunberg#p8134
          Last edited by stooges; 25 August 2012, 11:41.

          Comment


          • #95
            Jag fick ett konkret tips från mitt inlägg i www.turbo124.com där en användare gav mig tillverkningsnumret på just det lagret som skall in i Cromamotorn. Jag fick tips från svärfarsan om en bra firma för detta ändamål här i Sverige som heter Jacking AB (www.jacking.se). För den som kommer göra detta i framtiden, så är det detta lager som gäller: FAG 63002-A-2RSR men det kan hända att de inte har just FAG, utan som i mitt fall så fick jag märket SMT istället, men med samma dimensioner. Det kostade mig 140 kr inkl frakt, men kostade egentligen det dubbla enligt Jacking AB.

            Här kan ni se skillnaden. Jag tog bort koppling och svänghjulet. Vad jag förstår så ska jag ersätta den inre delen i svänghjulet med det lager som jag köpte? För det som sitter där nu är inte ett lager, utan en slags gjutjärnsbit bara?
            Attached Files

            Comment


            • #96
              .. Och efter jag slipat bort lite rost från tappen, så gled lagret på där den kommer sitta framöver. Däremot kommer jag behöva slipa bort en del från toppen/spetsen av axeln också..
              Attached Files

              Comment


              • #97
                Ok nu vet jag! Den inre ringen som sitter i svänghjulet sitter med ena halvan på vevaxelns ytterkant och halva i svänghjulet. Den sitter alltså förankrad i båda. Jag hade alltså riktig tur som fick den med mig i svänghjulet istället för att den satt fast i vevaxeln.

                Nu väntar jag på sprängkåpa från Alf, med startmotorn på motsatta sidan från den 131låda som jag har hemma. Då kommer jag med bukt på startmotorproblemet också.

                Därefter måste jag slipa ner toppen av importaxeln för att den inte ska ta emot vevaxeln när jag trycker in den på plats mot motorn..
                Last edited by busta_rhyme; 25 September 2012, 18:25.

                Comment


                • #98
                  Någon som vet vad detta är för påfyllning? Den sitter högt upp i den främre sektionen innan sprängkåpan. Och som ni ser så är den en del för sig själv..
                  Attached Files

                  Comment


                  • #99
                    Nya sprängkåpan på plats, och finputsad fasad. TACK ALF!!!
                    Attached Files

                    Comment


                    • Originally posted by busta_rhyme
                      Någon som vet vad detta är för påfyllning? Den sitter högt upp i den främre sektionen innan sprängkåpan. Och som ni ser så är den en del för sig själv..
                      Vx olja - fylls till denna nivå
                      Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                      S/y Mascot
                      S/y Rebell
                      20vT
                      Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                      Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                      Comment


                      • Ingående axel skall kapas 6 cm..
                        Attached Files

                        Comment


                        • Det räckte inte. Kapade först ca 6 mm, men efter att provat och insett att den fortfarande tar emot vevaxeln så fick jag kapa den ytterligare en halv cm..
                          Attached Files

                          Comment


                          • Pazzo... Fast oljan fylls väl på andra sidan längre bak? Se denna bild.. -->
                            Attached Files

                            Comment


                            • Dessutom så var oljan som rann ut nästan i krämform? Knappt så den rann, utan krämade sig ur avtappningshålet. Ska det vara så? Är det en krämig viskositet på dessa gamla växellådor eller funkar det med biltemas rinnande?

                              Comment


                              • Har du laggt lådan på mage?
                                Inte lätt me dina bilder att se, oljan ska va rinnande har alltid varit om den är bra..
                                Last edited by pazzo; 7 October 2012, 19:51.
                                Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                                S/y Mascot
                                S/y Rebell
                                20vT
                                Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                                Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                                Comment

                                Working...
                                X