If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jo klart man vill. Jag siktar på 200hk, det räcker och blir över i denna bilen. Har ett komplett turbokit med grenrör + turbo & downpipe, behöver bara bygga mig ett insug över förgasaren och dra lite vatten + oljereturer/matningar.
Det är ingen cykelväg där inte. Min polare bor där uppe. Går en väg runt om hans gård som man måste köra på.
Originally posted by per Man vill alltid ha mer hästar...
Såg din kärra snurra runt på cykelvägar i Guldheden i lördags kväll.. Din buse!
Originally posted by Kjell-Inge Bills Vad är det för bromsar du har bak, det är ju standard med trummor bak
villken fiat modell kommer de i från uno turbo?
mvh
Kjell-Inge
Tror de kommer ifrån Fiat 131 alt. volvo 440. Inge helt säker.
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Originally posted by Erajack Först å främst, vilken skön bil! Nu till wire'n. Har du hört med Fiat? Harva på skrotar går också naturligtvis. Blir nog billigare också.
Tack så väldigt mycket
Har inte hunnit ännu då wirén gick sönder inatt under meckandet. Ska höra mig för, bildelsbasen hade endast 1 wire. Kan ju vara universal wire också, skall passa weber 36/36
Originally posted by Carfreak Jo klart man vill. Jag siktar på 200hk, det räcker och blir över i denna bilen. Har ett komplett turbokit med grenrör + turbo & downpipe, behöver bara bygga mig ett insug över förgasaren och dra lite vatten + oljereturer/matningar.
Det är ingen cykelväg där inte. Min polare bor där uppe. Går en väg runt om hans gård som man måste köra på.
Har du tänkt turbokonv. din nuvarande motor?
givetvis är det en jättebra ide men det kan bli något dyrt bara.
Du verkar ju ha det mesta för att göra konverteringen och kunskapen till att göra det men tänk på en sak.
man brukar säga lite mellan tummen och pekfingret att om man ökar trycket med 1bar över atmosfärstryck har man ung. fördubblat din gruneffekt.
läs nu att detta har många fler faktorer än bara laddtryck.
vad har du för komp i maskin?
100hk redan nu så har du nog rätt hög komp och förmodligen rätt vass kam?
jag hade rekomenderat att du kanske sänker kompen genom att svarva av dina kolvar lite eller det enklaste att köra med dubbla toppackningar. funkar rätt bra det också.
Det tråkiga är ju nu när vi kompsänkt att vi genom det minskade din gruneffekt. =( men ingen fara, man kan alltid ladda på lite extra och köra lite vassare tändning.
Förgasare:
ett knep jag gjorde en gång när jag turbokonv. en gammal folkvagn var att jag byggde en tryckbox i alu runt hela förgasaren då den ej var avsedd för överladdning.
Det kan vara ett alternativ till att köpa dyra förgasare som är tätade och gjorda för ändamålet.
Vi testade även att suga genom turbon men det var med sämre resultat.
Turbon höll inte länge och du vill ju ha pålitlighet vid bankörning gissar jag.. inte byta turbo var 500:e mil. =)
det finns ju en lite nackdel med tryckboxen och det är givetvis att det är knepigt att ställa in förgasaren då man måste plocka bort boxen hela tiden för att bara skruva åt en liten skruv ett kvarts varv.
lite jobbit men när man väl är färdig så är det ju ingen fara längre.
Jag har turbokonv. det mesta som råkat stå ivägen och det är verkligen skitkul!!
lite av en utmaning och man har roligt med grabbarna.
givetvis ökar en kall öl arbetsmoralen en gnutta men det hör till!
lite andra saker att tänka på är ju bromsservon vid överladdning.
nu vet jag inte hur det är uppbyggt på din bil men ta reda på vad som händer vid övertryck i dina vakumslangar!
hur är din tänding byggd?
Vakumklocka som vrider fördelaren?
Skaffa isåfall en klocka som är gjord för även övertryck.
då får man lite hjälp med tändingen vid laddtryck.
För vass tänding, för lite soppa, för högt laddtryck eller allihopa faktorerna samtidigt och man börjar spika. ingen kul...
kan bli spännande! =)
låna en bredbandslambda av någon när du "mappar"
man vill ju inte köra sönder maskinen bara för att den går något snålt vid laddtryck.
och framförallt; ha kul! =)
det är ju mycket roligare och gjort det själv än att bara slänga i en uno turbo motor.
Tack för ditt svar. Ang. den tryckboxen, sluter man in hela förgasaren i den eller sätter man den där man hade luftfiltret innan? Det som var tänkt var att ha en liggande strombergare som tål trycket. Finns ju en tätningsguide för den och det verkar inte svårt alls. Jag har ca.10bars nuvarande komp. Har flera topppackningar liggandes hemma så är bara att försöka sänka kompet med dessa. Om spikningar skulle uppstå så löser man det med ett extra sprut.
Nu har jag tyvär skjutit toppen på min nuvarande maskin. Har funderingar på en 1,3l uno turbo maskin. Undrar dock om en ritmo 105 TC låda passar på uno blocket?
Har även hittat en Lancia Beta motor med 105TC låda som verkar intressant. Ev. kan man bygga turbo konvertering på denna
Får se vad som händer i framtiden, ingen som vill låna ut 6000:- ?
Nu är det bestämt, en Ritmo 85 Super motor och en 5växlad låda är påväg hem och ska hitta sin plats i 128:an, kommer bli en otrolig skillnad
Sedan slänger jag på min weber 36/36, pipercam så ska det bära iväg rätt gött
En lite fråga:
hur är drivaxlarna fästa i växellådan? Är de bultade som x1/9 har eller sitter de på något annat sätt?
Originally posted by per Härligt! Den motorn med en löddrig Weber kan bara bli succe..
Ja, det blir verkligen något att se och HÖRA!!
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Nu har det hänt en del i garaget. Plockat ur motorn, rivit den, allt var fräsht. Men den kommer endå inte användas så har inte så stor betydelse. Ska slipa & lacka motorrummet. Fixa alla kablar mm.
Gamla motorn och lådan ur bilen, tog 30min.
Hyffsat fräscha kolvar efter 37år
Ush så det ser ur, måste fixas till. Skall slipas och lackas. Sen ska jag nog klä panelen där vid spolarvätskebehållaren med durkplåt, höjjer utseendet en del.
Comment