Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montera drag påMarea Weekend

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montera drag påMarea Weekend

    Hej,

    Jag har köpt ett Kovildrag som jag ska montera på min Marea -00.
    Kabelsatsen som följde med har en kabelstam som ska dras ända fram till säkringspanelen under ratten.
    Måste jag verkligen dra kablarna ända dit? Det borde väl räcka att koppla in på de befintliga kablarna till broms, blinkers och bakljus vid bakluckan.
    Om jag förstått rätt så har vissa bilar en checkpanel som håller koll på trasiga lampor och då kanske det är viktigt att koppla frame vid säkringsdosan för att det ska fungera. Men denna checkpanel saknas på min bil. (Verkar som den försvann från -00.)
    Inkopplingen ska göras med "strömtjuvar" när checkpanel saknas och då borde det väl funka lika bra att koppla direkt på "baklysena".
    Någon som vet?

    /Mikael
    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

  • #2
    En följdfråga till ovanstående: Varför ska man byta orginal blinkrelät mot medföljande i kabelsatsen?

    /Mikael
    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

    Comment


    • #3
      Glöm inte att ombesiktiga bilen.
      Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

      Comment


      • #4
        Original blinkrelä är för klent. Orkar inte med extra förbrukning.
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          Nädå jag har ordinarie besiktning nära förestående, så jag tar reg. besiktningen i samband med den. Och den gör jag innan
          jag kör bilen till rostskyddsbehandling = extra vikt på bilen.

          Ok tack för info om relät.

          Någon som vet något om anslutningen av släpvagnskontakten.

          /Mikael
          Fiat Marea Weekend 155 20V -00
          Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

          Comment


          • #6
            När jag satte på ett kovildrag på min Marea HLX -97 så kopplade jag bara in mig på kabelstammen i bak på bilen.
            Kör även med orginal blikrelä och har aldrig haft några problem med det heller, men det får jag väl nu, vad är det för relä och vart kan man köpa det?
            SDE Racing
            Coupe 20VT-97 under konstruktion
            Marea Weekend HLX-97 påställd
            Punto 75 SX-98 påställd
            Tipo 1,4ei-94 såld

            Comment


            • #7
              Vi har haft inne någon enstaka med kollapsad relä. De som inte bytte relä alltså. Men alla fick reläet utbytt vid montering av kula hos oss. Ingick i elsatsen som medföljde kulan.
              Vad beträffar elsystemet för övrigt så tror jag för Marean så drogs elen fram på grund av trådljusvakten.
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                Har med att göra om det finns bodycomputer (centraldator) eller ej vilket marea fick samband med EOBD uttaget 1999 var det väl . Innan räckte det med att koppla in utan avlastare fast det händer att relät går sönder men med bodycomputer kan bilen få spasmer .

                Comment

                Working...
                X