Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renovera Startmotor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Renovera Startmotor.

    Hej!

    Har nu plockat av startmotoron och testat den med ett batteri, start motorn går men solenoiden slår inte ut den i läge så att säga.

    Är detta nåt man kan renovera eler måste hela motorn bytas?

    Har ju fullt av verkstäder i närheten som reoverar generatorer men är en solenoid nåt de kan renovera?

    Vad brukar en beg. start motor gå på ?

    MvH Alex

  • #2
    Har du testat den med kablarna anslutna som den sitter i bilen? Dvs med jordkabel, pluskabel och manöver på rätt platser och motorn går runt?
    Eller har du satt pluskabeln direkt på utgången från solenoiden så att motorn snurrar?

    En solenoid går inte att reparera, då det gäller lindningarna inuti, utan bör bytas ut. Vissa går det att demontera huvudkontakten och putsa till den. Du kan nog beställa en ny. Är det en Bosch så skriv av numret på solenoiden och hör med närmsta bosch-återförsäljare.
    Ev kan du köpa en renoveringssats då du ändå håller på? Fick haveri på min startm. till min Alfa 164 för några år sedan. Den hade en inbyggd planetväxel i plast som gick sönder. Köpte då en rep-sat där växeln, kol, bussningar mm ingick och betalade ca 300kr. Rätt billigt... Köpte via en Bosch-återförsäljare.

    Pris på startmotor? Du skriver inte vilken bil du har men enl. bildelsbasen så går en beggad till en Uno på ca 5 - 600kr.
    Jag köpte en utbytes till min förra Uno för några år sedan och kostade ca 1 500kr.

    Du får väl ringa runt & jämföra lite priser och välja det du känner för.
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Hej!

      Så som jag har det nu har jag plockat av startmotorn och har den på bänken i verkstaden. Jag har helt enkelt kopplat massa och plus på "polen" på startmotorn och då kan jag se att kuggarna(Benedix?) snurrar men att den inte slår ut i läge.

      Är inte något vidare på bilar så jag måste alltid få allt förklarat för mig men jag har garage o verktyg så man försöker

      Har ju oturen att det är en magneti startis så bosch lär ju inte hjälpa mig

      Sökte lite på nätet o fann att man kan köpa en lös solenoid men inte på nåt språk jag behärskar.
      Finns det nånting i vårt land som sysslar med sådant?

      Edit: Bilen det hela handlar om är en Fiat Coupe 2.0 16V

      Comment


      • #4
        Prova här? Hittade en Marelli för 650kr

        http://www.bildelsbasen.se/
        Last edited by Chramon; 19 October 2008, 16:57.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment

        Working...
        X