Announcement

Collapse
No announcement yet.

Experthjälp behöves!!! Fiat Marea hgt 20v.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Om det är en -00 så är det ett eobd uttag under säkringsdosan. Är det en -99 så är det ett 3 stifts diagnosuttag ute vid vänstra fjäderbens torn.
    Motorstyrningen sitter på en platta skruvad på spjällhuset. Jag har haft en bil som någon skruvat hemma och han hade missat att ansluta jordkabeln till plattan. Då går inte bilen. Kolla den!
    Men både motorstyrningslampan och kodlampan ska lysa med tändning på. Du nämner att motorlampan inte lyser. Tror boven ligger i det. Tror även att boven är en liten skitsak. Ska kolla lite närmare på jobbet då jag får tillfälle.
    När du beskriver att laddningslampan inte lyser så kolla först instrumentet därefter kabeln mellan D+ i generatorn och handsken till instrumentet.
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #17
      Kommer ingen vart...

      Jag får reläet till bränslepumpen och reläet till "tändningen" no 151 och 152 att dra då jag jordar A16 och A32. (lite annan ordning på bilens stöpsel men enligt schema är övrig el den samma, även färgerna ).

      Allting som har med kontakt A är i ordning, får även en lampan för insprutningen att tända när jag jordar denna A46.

      Alla jordningspunkter jag vet om är i ordning. Blocket, ramen, batteriet, metallplattan under styrenheten, växellådans jordning etc.

      Är det någon pin på styrenheten som skall vara koplad till jord? Någon som vet hur detta styrdon fungerar?
      Det kommer mao. ingen jord till reläen 151 och 152 via boxen och det borde det göra...

      Ström från batteriet direkt är ok, ström via strömlåset är ok, jordningen till boxens botten är ok.

      Comment


      • #18
        om du följer kabelstammen från styrdonet mot spridare ungefär halvvägs vid toppen går en kabel ner mot växelådan . Sitter den fast i nåt ?

        Den ena relät den till tändningen får den ström när du vrider om nyckel ?

        Comment


        • #19
          Jep

          Båda reläena får "positiv" ström när jag vrider om nyckeln... Det är den "negativa" stömmen till reläet jag saknar, alltså minus från styrboxen...

          Comment


          • #20
            Felet hittat och bilen går som en klocka!

            Hallgivaren var sönder och vid sista kamremsbyte har de på verkstaden monterat ihop elsystemet fel och sedan svängt om kablarna innan boxen... mao. så en ny hall givare och plocka om verkstadens "egna" elhärva på nytt och.. avott. Hon går som aen klocka!

            Comment

            Working...
            X