Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 127 1050 -83 olja i luftfiltret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 127 1050 -83 olja i luftfiltret

    Hej!

    Min fiat får in för mycket olja i Luftfiltret, detta händer efter en kort stunds körning. Jag har försökt att köra utan luftfilter men ändå är mängden olja aldeles för stor.
    Misstänker att någon kanal/cirkulationssystem etc är tilltäppt till och från kamaxel/oljetråg. Någon som har vart med om liknande eller vet på ett ungefär vad det kan vara?

    Mvh

  • #2
    Hej ! Kan bero på övertryck i vevhusventilationen som beror på slitna oljeringar alt fastärjade/rostade oljeringar.Om bilen har stått still länge kan ringarna ärja eller rosta fast.Men du kan börja med att göra rent alla slangar till vevhusventilationen och även filtret om det sitter något där.På Lancia Beta var det en passage i vevhusventilationen som var för trång och då uppstod övertryck i systemet,bara man borrade upp det så blev allting bra..Kolla övertrycket enklast genom att ta bort oljepåfyllningslocket när bilen är igång.Blåser det där så har du övertryck i ventilationen och oftast slitna ringar.Men var fösiktig så du inte får dig en oljedusch. / Mats
    Mats Nilsson

    Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

    Comment


    • #3
      Overtrykk kan også skyldes fastkoksede oljeringer. Kan løses opp med å dusje vann inn i innsuget mens motoren går. Det finnes også rensevæsker som kan gjøre dette.
      Kan også løses ved at man kjører motoren med rensemiddel innblandet i oljen, type omega, forte, osv. Allt dette må gjøres i forbindelse med oljeskift.
      Et bra trick å prøve dette før man begynner å demontere motoren.

      Comment


      • #4
        Bra tips ang fastkoksade ringar,har en bruksbil som jag har övertryck i.Ska testa.Menade du vanligt vatten?låter ju helt osannolikt men jag tror dig:-) Finns det ngn speciellt märke på "rensevätskan" som man sprutar in.Jag hade en tanke på att spruta i WD40 i cylindrarna som får stå några dagar.Men då verkar det lättare att spruta in ngt i insuget. Mvh Mats
        Mats Nilsson

        Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

        Comment


        • #5
          Ja, vanlig vann. Jeg brukte et middel for mange år siden som het "Slider 2000", det bestod av for det meste vann, men sikkert også noe i tillegg. Luktet som såpe (svensk=diskmedel)
          Kjenner ikke til noe slikt på markedet i dag.
          Slider sortimentet bestod også av teflonmidler for smøreolje, folkene bak det hadde en tidligere tilknytning til de som solgte Slick 50. Men dette med vanninsprut tror jeg ikke fantes i Slick.
          Kjør motoren på rask tomgang, bruk en vanlig håndsprøyte og dusj inn i innsuget (ta bort luftfilteret) i ca 15 min

          Comment


          • #6
            Tjena Igen!
            F-låt om jag trådkapar din tråd 127frolle.Men jag har en fråga ang detta med att sputa in vatten i insuget.Bruksbilen har insprutning,kan det vara någon fara?jag tänker på luftmängdsmätare och dyligt. / Mvh mats
            Last edited by alfamats; 31 October 2008, 21:00.
            Mats Nilsson

            Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

            Comment

            Working...
            X