Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 2,3 JTD

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 2,3 JTD

    Jag har skaffat en Fiat Ducato 2006 med 2,3 JTD motor i . Jag tror den motorn kommer från Fiat (motor kod FIAE0481 C) till skillnad från 2,8 JTD som kommer från Iveco.
    Är det någon av er som bytt kamrem på en sådan motor ? Vad gäller måste man ha ett Fiat orginalverktyg för att låsa kammarna eller räcker det att låsa kamhjulen sinsemellan och bara byta remmen utan att lossa på kamhjulen ?
    // Göte J

  • #2
    Det behövs verktyg för att byta remmen men det går att byta utan men lite mer pill . Största problemet är att få bort kamremskåpan man får pilla bort lyset och motorfäste och ibland lossa ac pumpen för att få bort den .

    Comment


    • #3
      Fiat 2,3 JTD

      Är det samma verktyg till alla Fiats motorer med dubbla kamaxlar eller är det ett verktyg till varje motortyp ?
      Jag såg här på forumet någon som låst kammarna med att lossa ett överfall och lägga emellan en plåtbit (mjuk metall) och klämt åt. Är det ett godtagbart sätt ?
      Nu är jag iofs ute i väldigt god tid för bilen har bara gått knappt 3000 mil men det är ju intressant att veta. Hittills har jag ju aldrig behövt lämna någon av mina bilar till service .
      // Göte J

      Comment


      • #4
        Verktyget du pratar om (Om det är samma på "alla" italienare) har den funktionen att den låser kammen i rätt läge genom att den går över kamnocken. Sedan ställer du in vevaxeln efter det.

        Har du då en sliten kamrem eller att den står lite galet från början och så "låser du kamaxlarna" i ditt gamla läge och pillrar dit en ny rem och sträckare mm så kan det mycket väl fungera, men blir inte optimalt. Så säkrast är att använda originalverktygen.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment

        Working...
        X