Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemen tar aldrig slut :/ Coupe går skit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problemen tar aldrig slut :/ Coupe går skit

    Ahh problemen med coupen tar aldrig slut

    För 2 veckor sen rasa startmotorn, den är nu lagad.

    Bilen går bra ett par dagar, och så kommer nästa problem, den går som skit dör hela tiden pendlar i tomgång, går inte på alla cylindrar osv.

    Har bytt, stift, tändkablar rotor fördelarlock, men endå ingen skillnad, börjar misstänka att det kan luta åt att något har pajjat i elen.

    Så frågan är kan en bil som blitt fyllt med pulver från en brandsläckare få såna här konstigheter ett halvår senare?

    Bilen var inlämnad på ett företag som utförde sanering.

  • #2
    Så Såg det ut
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Om det brunnit i bilen - ja.

      Comment


      • #4
        Har ej brunnit, Någon med känsla för humor krossa rutan och tömde en släckare för skojs skull

        Comment


        • #5
          Låter verkligen som en trist person med ngn bokstavsstörning. Bara att hoppas på seriöst bad karma för puckot.

          Pulvret är inte elektriskt ledande så det ska inte påverka elen.

          Hur har saneringsfirman gjort; dammsugit eller kört på med vatten?

          Iofs så kan ju en del elfel på en italienare uppstå även "normalt". Startmotorer slits ju ut.

          Comment


          • #6
            Alltid bra att gå över bilens jordpunkter och applicera exv kopparfett.

            Särskilt jordpunkter för insprutning o tändning.

            Kolla att bensinpumpens spänningsmatning / flöde är enl spec. Kan drabbas av spänningsfall och då hackar motorn eller startar inte.

            Comment


            • #7
              Bilen var nerskruvad och dammsugen, profesionellt gjort.

              LIMP lampan har lyst någon gång kom jag på, kan ha något med insprut o göra?

              Skruva ut stiften för en stund sen, ett av dem var blött.

              Obegåvad fråga, men var han jag de fästpunkterna på en 16v?

              Comment


              • #8
                Originally posted by dzollo
                Bilen var nerskruvad och dammsugen, profesionellt gjort.

                - Kan ngn relevant kabel hamnat i kläm vid demontering? "Professionellt" är tyvärr ett missbrukat begrepp inom bilbranchen imho.

                LIMP lampan har lyst någon gång kom jag på, kan ha något med insprut o göra?

                - Absolut, styrboxen har fått signal fr ngn givare att ett värde är fel och det ska på verkstad kunna läsas ut felkod vart det är.

                Skruva ut stiften för en stund sen, ett av dem var blött.

                - Aha, det låter ju som tändningsrelaterat. Skifta plats på den tändkabeln/stift med den från en annan cyl och se om felet med blött stift flyttar på sig.

                Obegåvad fråga, men var han jag de fästpunkterna på en 16v?

                - Ngn med en verkstadsmanual kan säkert besvara detta. Jag har inte 16v men det brukar sitta jordpunkt för sprut till plenum och tändning vid tändspole/modul. OBS lossa först batteri minuspolen - så du inte bränner ngt dyrt vid elmek
                Edit: manual hittar du under Coupe info eller ang jordpunkternas placering direkt; http://www.polak.ch/coupemanual/chart1.htm
                Last edited by tempra33; 2 November 2008, 15:24.

                Comment


                • #9
                  Gör en sökning på Coupe-delen, finns många 16VT som haft driftstörningar pga glapp i / dåliga givare osv.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    kollat tändförstärkaren?
                    Turbo é livet

                    Torx måste vara djävulens påfund...

                    Comment


                    • #11
                      Jag hörde av en brandman att pulvret i pulversläckare kan ha mycket dåligt inflytande på elektronik. Det letar sig in överallt och ställer till med problem med tiden, även om det inte har brunnit. Pulvret är inte elektriskt ledande så det är inte problemet. Snarare att det smutsar ner och att det är korrosivt. Svårsanerat är det också.
                      Ditt problem kan ju så klart bero på något annat men pulvret verkar onekligen misstänkt. Hoppas du hittar felet.

                      Comment


                      • #12
                        Inlämnad på verkstad, har gått 3 dagar och de hittar inget dirrekt fel på den :/

                        Comment

                        Working...
                        X