Announcement

Collapse
No announcement yet.

plåtfälgar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • plåtfälgar

    Har snubblat över 4st nästan nya vinterdäck med plåtfälg till vinterbilen. Tyvärr så är det bara ett problem, centerhålet på fälgen är 66mm mot orginalets 57mm.

    Så vad tycker ni, snida till några centreringsringar som passar?

    Betala 600kr för att kränga över däcken på orginal plåtfälgarna?

    Eller bara skruva på fälgarna och hoppas på det bästa?
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

  • #2
    Re: plåtfälgar

    Originally posted by hellfire
    Har snubblat över 4st nästan nya vinterdäck med plåtfälg till vinterbilen. Tyvärr så är det bara ett problem, centerhålet på fälgen är 66mm mot orginalets 57mm.

    Så vad tycker ni, snida till några centreringsringar som passar?

    Betala 600kr för att kränga över däcken på orginal plåtfälgarna?

    Eller bara skruva på fälgarna och hoppas på det bästa?
    Prata med Tommy på Åby gummi så fixar han att flytta över däcken billigare. Skicka pm för nummer...
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • #3
      Finns billiga Fiat plåtfälgar på skroten (Stilo, Multipla, vissa Marea osv hade 15"), annars t.ex. här: http://www.alven-ingvarsson.se/shop/...trl=Stalfalgar
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Jag hade inte kört utan centerringar. Risken finns att det vibrerar i ratten plus att fälgen vilar på navringen.

        Centerringar är dessutom billiga.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Originally posted by 84jr0
          Jag hade inte kört utan centerringar. Risken finns att det vibrerar i ratten plus att fälgen vilar på navringen.

          Centerringar är dessutom billiga.
          Hade inte heller tänkt köra utan centreringsringar.

          Enligt däckverkstaden fungerar dock inte centreringsringar på plåtfälgar?
          Turbo é livet

          Torx måste vara djävulens påfund...

          Comment


          • #6
            Det är väldigt viktigt att det är rätt mått på centrumhålet, annars blir det hemska skjuvkrafter på bultarna. Borde det inte gå att svarva till några fina aluminiumringar kanske? Om du har kontakter dvs?

            Det borde väl förresten vara lätt att kontrollera om centreringsringar passar till plåtfälgarna?

            En annan tanke jag fick var att det oftast väl är decimaler med i måtten för centreringsringarna, tex 57,1. Värt att tänka på om det ska svarvas.
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment

            Working...
            X