Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ska jag köpa centrallås från Tyskland??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ska jag köpa centrallås från Tyskland??

    Hej!

    Jag fattar vad det är med centrallåsmotor... Sorry korkat av mig! Jag är kass på bilgrejer, men lärdom hela tiden

    Jag kollade upp, så det är skadad i.. det är väl oxid (= Är det vit ojämt i metall-kontakt?)

    Jag tycker att det är bättre att skaffa helt nytt centrallås-system... men undrar hur det går med motorstart...det krävs 2 olika nycklar juh...

    Kan man byta lås i starten vid ratten??

    Men flesta reserv-centrallåsmotor har bara 4 st i pkt.

    Hur är det med baklucka??

    Jag behöver 4 lås till dörrar, 1 till bakluckan, och en till start vid ratten.


    PS jag har hittat sjukt billigare reservdelar från skrot i Tyskland. Ytter el justerbar backspegel till förarsidan, kostar 15-20 € medan här kostar ca 500-600 kr. Vansinnigt ockerpris!
    Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

  • #2
    Jag hade kopplat bort centrallåset i bakdörrarna !
    det gjorde jag på min 131 2000 TC..

    De bara frös ihop på vintern ändå.
    fungerade på framdörrarna
    o det räckte för mig.

    d.v.s. 2 problem mindre !!!
    Fiat for FUN

    Comment


    • #3
      Om du redan har centrallås är det sjukt mkt lättare att laga det. Ofta har sladdarna gått av i dörrgenomföringen eller bara loss i dörren. Lätt att skarva o laga! Eller så har även en säkring gått.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #4
        Hej Håkan och Per!

        Tack för tips!

        Jag ska kolla först med bakdörrarna som Per gav tips

        Om det vore så krångigt, så kan jag fixa som Håkans tips.

        1)
        Har köpt säkringar så ska byta, men jag kunde inte att dra "box" där säkringarna sitter i. (alltså jag kunde inte dra framåt mot mig... den är fast i. Jag kan inte uttala vad det heter.... Det är som kläm, spärr, lås-locka, eller.. Jag vågar inte dra så hårt.. trots jag försökte dra lite hårt, än riktigt hårt. Det var nåt fel i kläm/spärr/lås-lockan som man ska dra o så boxen faller ner.

        Jag försökte byta ut säkringarna men omöjligt att få titta därinne under, utan att öppna box.

        2)
        Jag ska fixa med bilden o bifoga med. Så förstår ni bättre... Även jag upptäckte en sladda som inte kopplade in. Jag vet inte vilken sladden är. Det var mkt ljusblå, kanske nästan vit o mellanljusblå. Vad är det?
        Ni kanske kan kolla vad det är. Den är under ratten.

        3) Min kupévärmare 12 v som kopplar in cigg-kontakten, men förra vecka funkar inte cigg-kontakt. Varför?
        Hur ska jag laga det?

        4) Bakbagage. Jag lagade låset ifjol, mkt låsolja och medel mot rost, även skruva loss och demonterade lite, men det var svårt att få funkar låsbart lås.
        Det var inte lätt direkt. Jag ska plåta på dom också. Hoppas att ni kan hjälpa till att förklara och vad som jag ska fixa.

        Jag har läst flertals forum som pratat om att tvätta lås och mekanism i nyckelhål typ... Ska jag göra det så?
        Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

        Comment


        • #5
          http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...threadid=10822

          Kanske onödigt med två trådar om dina centrallåsproblem.
          Om du är kunnig i bil-el så måste du nog ha ett elschema för att kunna felsöka. Jag hade ett till Tipo, tror jag fann det här men hittar inte det nu. Någon annan kanske vet?
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Ja det blev två.. förlåt!

            Men när jag undersökte mer o mer samt förstod mer där med. Eftersom första inlägget som du gav länken där jag hade mycket mindre kunskap.

            Jag har bra kunskap om allmämhets el, men inte elsystem i bilen. Det gör mig mer osäkert än att fixa el hemma typ. Jag byggde akvariebelysningar på "högklass-nivå". Den lockan består av playwood och hårt plastglas(inre lockan). Jag fixade el system själv: 4 lysrör, diolys (punktbelysning, 60 st, röd, blå, vit, o med timer på morgon ger det röd, dagtid ger vit, senkväll ger blå) o 4 st datorfläkt.
            Det är inte lätt att bygga upp själv. Krävande arbete. Man måste tänka på flera saker: vattentål, förminska överhett, placera belysningar under i lockan, o rätt materal. Men kul att bygga

            Jag försöker bara hitta nåt om det är ganska lätt så fixar jag det. Om det är så krångigt, glöm det.

            Elschema, men det räcker inte dock, eftersom man måste ha nån speciell el-provare. Det är mycket löjligt enkelt jobb med det. Om det är död, så går det inte fixa åt. Däremot om sladdarna kopplas in kvar, t.ex. cigg-kontakten, så kan man kolla genom elschema direkt. T.ex. ljusblå o mellanljusbå kablar hänger i luften. Man måste använda el-provare då. Om man är överduktig på överallt sladdar o färgkod, så inget problem...
            Nej... först hand är att byta säkringar och/eller relä... får se

            PS.
            Elschema har inte information om vilka färg på kablar/sladdar om jag minns rätt, har sett fait tipo's el-schema
            Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

            Comment


            • #7
              Elsystem med danska anteckningar (handstil typ)

              Jag letade efter men hittade inte.

              Där finns bra anteckningar... Känner ni nåt om det`?

              Jag tyckte att det finns här på fait forum men hittade inte...


              kanske en annan forum!?


              Tacksamt för tips!
              Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

              Comment


              • #8
                Sökte på Eniro med Elschema +fiat + tipo och fick denna träff:
                http://pdftown.com/Fiat-Tipo-Workshop-Manual.html

                Kanske hittar du det du behöver där.
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  tack schysst av dig, men det krävs lösenord efter jag laddade ner den i pdf.zip.
                  Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                  Comment


                  • #10
                    Lösenordet står i klartext på raden under länken.
                    pass : ...

                    /Mikael
                    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                    Comment


                    • #11
                      Japp.. jag såg nu

                      tack tack
                      Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                      Comment


                      • #12
                        Nr 1 OKÄND SLADD

                        Kan ni gissa vad den sladden är?

                        Kom med gissningslek!

                        Nr 1 bild: Den är närmare för att vara tydligare vad det är typ.
                        Attached Files
                        Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                        Comment


                        • #13
                          Nr 2 OKÄND SLADD

                          A= Säkringsbox
                          B= "mini" säkringsbox som ligger precis bredvid säkringsbox (jag vet inte vad det är.)
                          C= blå sladd, som är "okänd sladd", går förbi bakom mini säkringsbox.
                          Attached Files
                          Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                          Comment


                          • #14
                            Nr 3

                            Sista bilden.

                            Där jag håller .. som jag skrev "kläm/lucka/lås som jag kan inte uttala rätt svenskt ord.

                            Så som jag skrev om, att det inte går att falla ner eller öppna helt. Det är fast i.

                            Hur löser det sig att få öppna?

                            (jag vågar inte dra alltför hårt, tänk om den boxen pajas...)
                            Attached Files
                            Fiat Tipo 1,6 DGT, 1990

                            Comment

                            Working...
                            X