Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gaslänkage, hjälpideér?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gaslänkage, hjälpideér?

    Tjenixen!
    Håller på att försöka sätta ihop min fiat 124 Sport C AC men förgasaren(weber 34 DCHE) verkar inte vara original eftersom att den inte finns med i haynesmanualen, därför har jag lite problem att fixa gaslänkaget.
    Jag står för tillfället lite idélös så skulle behöva en putt i rätt riktning

    Pilarna är riktningen reglagen rör sig i.
    Som ni ser är gasarmen delad, tror att övre armen används till handgas och den undre är fotgas. Det verkar lite klurigt att få gasarmen att lyfta högt nog för att öppna spjällen på förgasaren(ena är vakumstyrt)
    Attached Files
    Last edited by evil_ananas; 9 November 2008, 01:24.

  • #2
    Rör sig allting på spjällaxeln likadant när du gasar? Går det isåfall likabra att fästa någonting på armen där nere? Men då kanske insuget är ivägen? Kan bli knepigt det här, eftersom armarna inte verkar vara i linje heller, även om det är svårt att se på bild. Vad tror du om vajer då?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      båda armarna rör sig uppåt men insuget blir i vägen för att direkt fästa i reglaget,
      vajer kanske skulle funka men den måste då lyfta rakt uppåt får fortsätta tänka.

      Comment


      • #4
        Hej
        Jag tror att det skall vara ett linkage mellan torpedväggen och fram till förgasaren. Linkaget "lutar" mot den runda gummibussningen som sitter på torpedväggen (syns lite av bussningen på din 1a bild tror jag). Dessvärre gör linkaget så att motorn varvar lite underligt när motorn vrider sig. Men det kanske går att modifiera gasreglaget utan linkage med en vajer som sagt och använda sig av "handgas"-armen som jag har sett man har gjort när man använder sig av dubbla webrar, men då måste du byta riktning (dvs montera "första" vajerstoppet (från förgasaren räknat) till vänster snett ovanför förgasaren) eftersom som jag fattar det behöver du en rörelse uppåt istället för "mot" motorn som behövs vid 40idf se länk :

        http://www.kendickson.com/car/idf/idf/index.html
        Last edited by stooges; 9 November 2008, 20:04.

        Comment


        • #5
          Hej igen,
          Linkaget som jag tror att du kanske behöver ser ut så här, tyvärr är detta trasigt där pilen är (där skall det sitta en kula likadan som kulan till höger på bilden)
          Attached Files

          Comment


          • #6
            Oj mycket matnyttig information, tack för hjälpen!
            får se om det blir att bygga sig ett linkage eller vara lite innovativ och köra med vajer.
            Kul att svar kommer så snabbt, tack!

            Comment

            Working...
            X