Announcement

Collapse
No announcement yet.

Plana topp 124 Sport Coupe AC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Plana topp 124 Sport Coupe AC

    Anledningen till det låga priset på min bil var att toppen var i behov av åtgärd. Bilen går som en dröm men kylarvattnet innehåller präktigt med olja. Nu ska jag lyfta toppen och plana, antar att man även byter kamrem då.
    Motorn är en 1,4 liters twincam och årsmodellen är -69.

    Är det bökigt att lyfta toppen, något särskilt man bör tänka på och samma med kamremmen, är det någon spännrulle som man måste byta. Passar delar från någon nyare Fiat, då reservdelsfirmor ofta inte har med denna modell i sina kataloger (och personalen vet ofta inte vilket håll en skruv går åt...)

    Var kan man hitta åtdragningsmoment?

    Tacksam för råd och tips
    "American iron runs good"

  • #2
    På eBay finns verkstadshandböcker till 124, sen är Guy Crofts böcker om motorn mkt bra. Speciellt vid trimning.

    De flesta Twincam-motorerna har liknande delar, från 124 -66 till Croma/Tempra -93. Spännhjul behöver inte bytas men kamrem. Inte heller säkert att toppen behöver planas, kolla först att den är plan. Annars är det inget speciellt jämfört med andra motorer.

    http://www.guy-croft.com/

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Hayne...sQ5fLiterature
    Last edited by per; 15 November 2008, 17:25.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Åtdragnings moment på toppen enligt autodata är

      Moment 1 40nm
      Moment 2 77nm
      Fiat Croma 16v -95 (såld)
      Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
      Ford Mustang cab -71

      Comment


      • #4
        Originally posted by per
        På eBay finns verkstadshandböcker till 124, sen är Guy Crofts böcker om motorn mkt bra. Speciellt vid trimning.

        De flesta Twincam-motorerna har liknande delar, från 124 -66 till Croma/Tempra -93. Spännhjul behöver inte bytas men kamrem. Inte heller säkert att toppen behöver planas, kolla först att den är plan. Annars är det inget speciellt jämfört med andra motorer.

        http://www.guy-croft.com/

        http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Hayne...sQ5fLiterature
        Vad menar du egentligen med liknande delar, passar de då eller måste man kolla upp exakt vilken motorfamilj eller något?

        Kan det vara så att det bara är en packning som är skjuten och att toppen alltså inte är slagen menar du?
        "American iron runs good"

        Comment


        • #5
          Nu kommer nästa fråga, jag antar bara att toppen måste planas, anledningen är att det fanns olja i vattnet men jag är inte säker.

          Har nu haft in toppen för mätning på en verkstad och de har ett värsting mätbord där de har konstaterat att toppen är banan-formad och skillnaden mellan lägsta och högsta punkten är en tiondels mm.

          Nu undrar jag om det är nödvändigt att plana toppen bara för den skillnaden? Toppen är som sagt en banan och lägsta punkten är på mitten, det borde som jag ser det, innebära att om man drar ner toppen med moment så skulle den ligga plant ändå. I sidled så är den så att säga bra, det är bara i längsled som det är höjdskillnad. Vad tror ni?
          "American iron runs good"

          Comment


          • #6
            Jag skulle nog inte chansa. skulle plana toppen.
            Men den borde ju inte va så rak i sidled heller?
            kostar ju inte så mycket att få en top planad. och när den endå är ur
            Fiat Croma 16v -95 (såld)
            Lancia Delta HF Integrale 8v -88 (såld)
            Ford Mustang cab -71

            Comment

            Working...
            X