Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjulbult sönderdragen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjulbult sönderdragen

    Efter att jag hållit på med bromsarna så skulle jag dra tillbaka hjulen och upptäcker då att någon skadat gängorna, nu till min fråga.

    Bilen är en 124 Sport Coupe 1969. Sitter gängan i skivan och var får man i så fall tag i skivor till denna modell.

    Känns som jag börjar bli lite tjatig men kan det finnas någon nyare modell som har samma skivor?

    Vad är det för gänga på hjulbulten, verkar vara M12, men vilken stigning, det ser ut att vara fingänga?
    "American iron runs good"

  • #2
    Re: Hjulbult sönderdragen

    Hejsan.
    Gängan sitter ine i bromsskivan den sitter i navet innanför.
    gängan är M12x1,25. men kan gå att rädda gangan med en
    gängtapp. Lyca till

    Comment


    • #3
      Hej Gökungen
      Skivor från Biltema till Fiat Uno (nr 64-250) bör passa, de passar i alla fall till 124 sc -73, tror dessvärre inte att Biltemas skivbromsbelägg passar. Om jag inte minns fel så är skivorna svensktillverkade och av hög kvalite hur konstigt det än låter

      Comment


      • #4
        Nu är det nog kört, kollade igår och gängan är helt slut på ett hjul.

        Har lyckats hitta Heli-coil i dimension M12 standard, kommer inte ihåg stigning men då måste jag frångå original gängan på det hjulet.

        Finns det något annat sätt att fixa detta på, antar att nav inte växer på trän?
        "American iron runs good"

        Comment


        • #5
          Det beror på vilka kompisar du har.
          Jag hade taskiga gängor i navet på min alfa 164. Som tur var har vi en mekverkstad på mitt jobb. Han svetsade helt enkelt igen hålet, borrade upp och gängade nytt hål... Så allt går att fixa.
          Fiat Punto Easy 1.2 -13
          Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

          Comment


          • #6
            Sjekk på en bilskrot,
            nav fra 124 berlina og Lada/Vaz passer, muligens også 125 og 132 (tidlig modell)

            Comment


            • #7
              helicoil ska finnas M12*1,25.Kolla med en välsorterad butik som förser industrin med verktyg och bult.Om inte annat kan de ta hem.Jag såg detta på nätet tidigare idag när jag var ute och surfade omkring.Problemet är kanske att få tag i en M14*1,25 tapp att gänga hålet med först. / Mvh Mats

              Edit: Kom att tänka på denna om det kan gå????
              http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=81229
              Last edited by alfamats; 20 November 2008, 22:06.
              Mats Nilsson

              Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

              Comment


              • #8
                Det blir nog Helicoilen som jag har, navet är ändå förstört och jag har hittat hjulbult i rätt dimension.
                Det är ingen tokrenovering jag håller på med och då spelar det inte mig någon roll om ett hjul har avvikande hjulbult.

                Frågan är nu, är det svårt att få bort navet? Finns det några sprängskisser någonstans?
                "American iron runs good"

                Comment


                • #9
                  bult sönderdragen

                  Är det ett fram eller bak hjul du håller på med?

                  //Anders

                  Comment


                  • #10
                    Hände samma sak på ena framhjulet på min gamla Uno Turbo. Fick då en pinnbult från en Alfa 164 isvetsad bakpå navet så att jag fick ha mutter på denna. Funkade bra!
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Nu har jag nog löst problemet, köpte nya bult på Feltema och gängade om hålet med originaldimension. verkar fungera, det var nog förhoppningsvis originalbultarna som fått för mycket stryk.

                      Det är ett bakhjul men vad jag kunnat se hittills så är det endast på detta hjul som gängorna är kass.
                      "American iron runs good"

                      Comment


                      • #12
                        Jaha jag trodde du hade skadat nav. Ingen fara då.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment

                        Working...
                        X