Announcement

Collapse
No announcement yet.

ECU'n gillar inte motorvärmare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ECU'n gillar inte motorvärmare?

    Det verkar som ECU'n inte är överens med min elektriska motorvärmare. När jag startar bilen efter att ha haft värmaren inkopplad några timmar så tänds motorstyrningslampan och kylfläkten går igång.
    Min teori är att ECU'n inte tror på den vattentemperatur som temperaurgivaren sänder. ECU'n jämför väl vattentemp.givaren med någon annan motortemperatur, dömer ut temp.givaren och beordrar igång fläkten för säkerhets skull.
    Lampan slocknar och fläkten stannar efter några 100 meters körning. Troligen har väl då värmen spridit sig tillräckligt i motorn så att ECU'n tror på värdet igen från vattentemp.givaren.
    Är det någon annan Marea-ägare som har råkat ut för detta fenomen?

    /Mikael
    Fiat Marea Weekend 155 20V -00
    Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

  • #2
    Re: ECU'n gillar inte motorvärmare?

    Jag har inga sådana problem på min coupé iaf..


    Originally posted by mikpa
    Det verkar som ECU'n inte är överens med min elektriska motorvärmare. När jag startar bilen efter att ha haft värmaren inkopplad några timmar så tänds motorstyrningslampan och kylfläkten går igång.
    Min teori är att ECU'n inte tror på den vattentemperatur som temperaurgivaren sänder. ECU'n jämför väl vattentemp.givaren med någon annan motortemperatur, dömer ut temp.givaren och beordrar igång fläkten för säkerhets skull.
    Lampan slocknar och fläkten stannar efter några 100 meters körning. Troligen har väl då värmen spridit sig tillräckligt i motorn så att ECU'n tror på värdet igen från vattentemp.givaren.
    Är det någon annan Marea-ägare som har råkat ut för detta fenomen?

    /Mikael
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

    Comment


    • #3
      Nu vet jag vad som händer. Motorvärmaren värmer upp kylvattnet i motorn till nära arbetstemperatur. När man slår på tändningen så ställer sig tempmätaren på mittenstrecket. När man sen startar motorn så pumpar vattenpumpen runt kylvattnet så att kallt kylvatten når tempgivaren. Denna faller då snabbt ner till noll. Denna hastiga temperatursänkning uppfattar ECU'n som onormal och felförklarar tempgivaren. Frågan är bara var det kalla kylvattnet kommer ifrån. Är vattentemperaruren så olika på olika ställen i motorn eller kan det vara termostaten som inte stänger så att kallt kylarvatten tas in från kylaren? Någon som har en idé?

      /Mikael
      Fiat Marea Weekend 155 20V -00
      Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

      Comment


      • #4
        Motortempen på min punto ville gärna ligga på 1/3 av tempmätaren när man körde, gick upp och stannade till knappt märkbart strax under ½ när man stod i köer när termostaten hade gått innan den fortsatte sin färd uppåt. Nu ligger den konstant strax under ½. Så om du tidigare sett att den rört sig mer än några millimeter skulle jag nog byta den, för motortempen skall hålla sig väldigt konstant även på en Fiat.
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Hej
          Jag förmodar att du har en "slangvärmare" på din bil.
          Alltså inkopplad på kylslangen.
          Är den rätt monterad? För det är väldigt viktigt att den är rätt monterad, så att du får cirkulation på vattnet.

          Sen förstår jag inte varför du har den inkopplad så länge. Det räcker med en timma. Efter en timme är det helt bortkastade pengar att ha den inkopplad.
          Och det kanske kan var en orsak till att du har de problem du beskriver.
          //R//

          Comment

          Working...
          X