Det verkar som ECU'n inte är överens med min elektriska motorvärmare. När jag startar bilen efter att ha haft värmaren inkopplad några timmar så tänds motorstyrningslampan och kylfläkten går igång.
Min teori är att ECU'n inte tror på den vattentemperatur som temperaurgivaren sänder. ECU'n jämför väl vattentemp.givaren med någon annan motortemperatur, dömer ut temp.givaren och beordrar igång fläkten för säkerhets skull.
Lampan slocknar och fläkten stannar efter några 100 meters körning. Troligen har väl då värmen spridit sig tillräckligt i motorn så att ECU'n tror på värdet igen från vattentemp.givaren.
Är det någon annan Marea-ägare som har råkat ut för detta fenomen?
/Mikael
Min teori är att ECU'n inte tror på den vattentemperatur som temperaurgivaren sänder. ECU'n jämför väl vattentemp.givaren med någon annan motortemperatur, dömer ut temp.givaren och beordrar igång fläkten för säkerhets skull.
Lampan slocknar och fläkten stannar efter några 100 meters körning. Troligen har väl då värmen spridit sig tillräckligt i motorn så att ECU'n tror på värdet igen från vattentemp.givaren.
Är det någon annan Marea-ägare som har råkat ut för detta fenomen?
/Mikael
Comment