Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fixa bakljus, missfärgat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fixa bakljus, missfärgat

    Mina bakljus på min 124 Sport Coupé har en mer brunaktig färg, än röd. Går det att åtgärda på något sätt, för det kan väl inte ha varit så original?

    Har sett artiklar på nätet där man polerar och grejar med bakljus så de blir i nyskick, men i mitt fall så är det nyansen på det röda som jag vill fixa till.

    Helst skulle jag vilja bleka ner dem och färga in på nytt men jag antar att det inte är något man kan fixa själv....

    Någon som vet?
    "American iron runs good"

  • #2
    Re: Fixa bakljus, missfärgat

    Upp med en bild.
    Det kan ju ha missfärgats och då äe det bara att nyta även om det går att lacka så ser det för skabbigt ut för att användas med värdighet.

    Annars är det bar att våtslipa och polera som gäller.

    MVH/


    Originally posted by Gökungen
    Mina bakljus på min 124 Sport Coupé har en mer brunaktig färg, än röd. Går det att åtgärda på något sätt, för det kan väl inte ha varit så original?

    Har sett artiklar på nätet där man polerar och grejar med bakljus så de blir i nyskick, men i mitt fall så är det nyansen på det röda som jag vill fixa till.

    Helst skulle jag vilja bleka ner dem och färga in på nytt men jag antar att det inte är något man kan fixa själv....

    Någon som vet?

    Comment


    • #3
      Tjena!
      På en gammal opel så fixade jag detta genom att hälla bromsvätska i lampglaset där färgen var kass.Det fick stå i några dar eller om det var en vecka, sen var det mesta av färgen borta.Köpte sen glasfärg från en hobbyaffär typ Panduro hobby och målade.Men idag finns väl transparant färg att köpa på burk i biltillbehörsaffärerna.Nu vet jag inte om det är genomfärgat glas på Fiat och då kan det vara svårt att få det bra.Mitt tips är att börja polera utsidan och se om färgen blir klarare.Ta en polish tex.Jag vet att det går att gå på med grövre saker typ autosol,800-papper tom 320papper, men det finns olika teorier om detta. / Mats
      Mats Nilsson

      Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)

      Comment


      • #4
        Polera glasen gör man på utsidan, för att förbättra finnishen...
        Det påverkar knappast färgen på skenet.
        Ska du ändra på det så får du allt "måla" på insidan av glaset som Mats tipsar om. Gäller bara att hitta en lämplig färgsom dessutom sitter kvar.

        Jag experimenterade med det för rätt många år sedan och då hade jag vanlig färg som jag lade i många lager tills jag fått rätt nyans. Du får nog testa dig fram lite.
        Fiat Punto Easy 1.2 -13
        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

        Comment


        • #5
          Plastglas oxiderar på sikt, så visst kan färgen ändras pga det, en klassiker är ju baklyktorna på volvo 855...

          MVH/

          Originally posted by Chramon
          Polera glasen gör man på utsidan, för att förbättra finnishen...
          Det påverkar knappast färgen på skenet.
          Ska du ändra på det så får du allt "måla" på insidan av glaset som Mats tipsar om. Gäller bara att hitta en lämplig färgsom dessutom sitter kvar.

          Jag experimenterade med det för rätt många år sedan och då hade jag vanlig färg som jag lade i många lager tills jag fått rätt nyans. Du får nog testa dig fram lite.

          Comment

          Working...
          X