Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uno turbo motor i X 1/9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Uno turbo motor i X 1/9

    Hej
    Funderar lite på nästa projekt efter jag är klar med min 124 sc. Det tar säkert nåt år innan den är klar men ändå. Tanken är en inreggad banbil med bakhjulsdrift, lätt, snygg, välbalanserad, billig, en rolig motor och hög tillförlitlighet. Så efter mycket fundrande så verkar en Fiat x 1/9 med uno turbo motor vara någonting att hugga i med. Den bilen har ju mittmotor och som jag fattar det är det inte så dyrt att krama ut 150-200 hk ur en Uno turbomotor. Jag har läst lite om konvertering på:
    http://www.laursen-online.dk/x1-9/se...neconv-ut.html
    och det verkar ju rimligt att kunna göra det. Är det nån här i klubben som har gjort nåt liknande som kan berätta om:
    1 Svårhetsgraden?
    2 Vilka problem kan uppkomma rent tekniskt?
    3 Problem vid besiktning?
    4 Hur fungerar/fungerade bilen efter konvertering?
    5 Tips på andra nätsidor?
    6 Någon som har satt in en variabelturbo/biturbo på en Uno motor, och i så fall vilken typ av variabelturbo/biturbo skall man använda? Vill undvika turbolagg vid bankörning eller i alla fall minska den.
    MVH Stooges
    Last edited by stooges; 17 December 2008, 10:42.

  • #2
    1) Rimlig arbetsinsats. Det är i grund och botten samma motorblock. Du ska plocka motorfästena från orginalsnurran.

    2) Naivt och tro att det är arbetsfritt men det finns några problemområden. Hur få luft till intercooler och oljekylare (finns ett skoop på vardera sidan men det flödar inte så jättebra genom dem). Anpassninga av drivaxlar till växellådan eftersom man vill behålla naven. Den person som jag köpte min X1/9 tänkte byta innanmätet i växellådan eftersom orginal inte tål mycket över 100 hk. Jag fick med alla drev men har aldrig plockat ihop lådan. Mitt tips är ändå att använda UNO Turbons växellåda men då bilr växellänkaget ett problem. Finns lösningar här också. Har för mig wirelänkaget från Toyota Starlet ska fungera.
    Ett annat problem är att det blir varmt i motorrummet vilket orsakade ånglås i förgasarna på orginalen. Går att lösa särskilt om man kan tänka sig att ta en del av bakre trunken i anspråk för avledning av värme.

    3) Du kommer inte vara den första som besiktar den. Du behöver ju inte tala om att den har 150 hk vid besiktningen. Med orignal 101 turbo hk har jag för mig att den går igenom utan problem. Annars får du kolla med SFRO vilken väg som är lättast. Nån här på SFK kanske kan reglerna utantill.

    4) Jag slutförde aldrig förre ägarens ombyggnadsprojekt utan har andra plarner för min. Målet var Alfas v6 men jag nästan skrotat den idén. Har en ny och bättre plan (V6:an är för tung). Får man ordning på värmen så funkar det väldigt bra med UNO turbokonverteringen. Jag har genom åren talat med flera som gjort det.

    5) Det finns en komplett anvisning som en engelsman har gjort. Ska leta upp den och lägga ut länken. Finns på papper också så det går att kopiera och skicka till dig.

    6) Biturbo kan du nog glömma (jag gissar att du menar 2-stegs turbo men vill du mecka eller köra?) och i pricip är variabelturbo inte värt besväret. Erland på GIK avrådde mig när jag beställde mitt UNO aggregat. Om målet är att köra på bana tycker jag du ska skrota turbo helt och hållet. Satsa istället på att sätta in FIATs 2 liter motor. Det har många också gjort. På 70-talet tävlade dom mycket med den setupen. Bästa är att sätta i en 16 ventilare från TIPO GT, Lancia Dedra eller Fiat Coupe 16v utan turbo. Den ger ca 140 hk orginal och du får lätt ut 20 hk till. Det kommer gå betyldigt snabbare runt banan än toktimmad 200 hk 1,3 liters turbo. Och mycket roligare att köra.

    Om du bor i Stockholm eller har vägarna förbi är du välkommen att kika på motor, växellåda och de andra delarna.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Hej
      Tackar för svaret TurboB. Jag hade det lite på känn att det skulle kunna bli ett problem med turbo och efter ett så tydligt svar att variabel turbo inte är nån option så blir jag tveksam till hela projektet. Sammtidigt som jag förstår att byter jag ut x 1/9 motor mot en Lampredi twincam eller nyare motor utan turbo så ger det en bättre karaktär på motorn så inser jag att den konverteringen kommer att kräva väldigt mycket jobb ( i Auto Italia nr 150 finns det med en x1/9 med en Alfa 16 ventilare (321hk) och en med en Fiat 1600 sohc (170hk). Man får nog helt enkelt tänka om och satsa på nåt annat tex en 131 eller Alfa 75.
      Stooges

      Comment


      • #4
        hallåj!

        har själv en Uno Turbo som ligger nyrenoverad sedan 10 år tillbaka, den är meningen att den ska in i min andra Xy som står i garage.

        Vi satte i turbon i min första X1/9 och allt är generellt mkt enkelt att få i. Visst är det en hel del jobb.
        Har sedan dess lärt mig en hel del av 2 killar från xyklubben.

        Båda har bland annat sagt att du se till att oljetråget från X1/9an sätts på turbo motorn.
        Detta har med vinkeln av tråget och oljepumpen.
        (har andra några idéer?)

        TurboB: kollar gärna in vad du gjort för att se om du gjort något annat
        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

        Mina Bilar.. Past & Present!

        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

        Comment


        • #5
          x1/9 frågor

          Trevligt bygge du skall börja med.

          Som Fiat Abarth säger ta olje pickupen och tråget från x1/9an, har med vinkeln plus att det är i alu.

          Om du skräms av uno T konvertering så ta en fiat brava 1600 twincam eller bravo i princip samma block, (flytta över motorfästen) sen blir det även där drivaxel problem.

          Ang twincam konvertering behövs nya fästen helt och hållet. Sök på Fiat Abarth Prototipo. de hade twincam i sina 1, 6, 1,8.

          Annars är mitt tips att köra med original motorn. Skaffa dubbla webrar antingen liggande dubbla DCOE ( gå in i bagaget krävs) eller Stående dubbla DCNF. och sen en vass kam på det så har du en shysst motor.

          Lite olika och tips råder ang uno turbo låda.. Ett j**vla meck att byta över drev. Från unot till x19. Förläng istället "armen" då de på de tidiga unot lådorna så går axeln ut på andra sidan, en bekant har denna lösning och det funkar super.. Annars är det som sagt vajerarbete som behövs.

          X1/9 är en riktigt rolig bil. Körde ifrån en Cheva Corvette stingray 70 talare på sturup raceway med min Dallara replica med dåliga dämpare...... dock hade han "lite" mer att sätta till på rakan...

          Mvh Felix
          Attached Files
          Fiat X1/9 Dallara
          Fiat 124 Special Moretti
          Fiat Grande punto Sporting
          Lancia Thesis 3,2 V6
          Lancia Delta integrale EVO I
          Alfa GTV 3,0 V6
          Fiat Strada 1,9d

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fiat Abarth TurboB: kollar gärna in vad du gjort för att se om du gjort något annat [/B]
            Du bor väl alldeles i närheten av min verkstad så det borde inte vara omöjligt att arrangera.

            Stooges, ge inte upp. Vad gäller roliga och bra bilprojekt kan du inte hitta något som är roligare att köra. Oavsett vilken motor du väljer. Som jag, Felle och Fiat Abarth skriver är det några puckar som ska tacklas men med tanke på vad du får ut i slutändan är det svårt att hitta en bättre pay-off oavsett arbetsinsats och pengar. Konverteringen är absolut inget oöverstigligt. "Go for it!"

            Vi kan nog hjälpa dig med både råd, dåd och delar. Jag har t.ex. alla delar liggande i lådor inklusive extra motorer och växellådor. Kabelstammar, styrboxar mm. Förresten har jag orginal 1500 motorn med CC trimkammar. Med nytt insug och ett par DCOE eller DHLA förgasare så får du ut en bra bit över 100 hk - och så slipper du all elektronik (bara en idé).
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Tackar för alla svar, man blir inspirerad Skall ta mig en funderare, jag har ju tid på mig. Det bör ju räcka med en 1500 motor med större förgasare och vassare kammar och därefter lätta bilen. Jag förmodar att bilen är kul att köra original och med lite extra pulver borde den väl påminna om tidiga Lotus Elise men bra mycket billigare.

              Comment


              • #8
                Om du söker lite på http://www.alfapower.nu/ så hittar du 2 trådar, om jag minns rätt, som handlar om motorbyte på X1/9.
                De hade slängt in Alfas V6:a. Kanske lite inspiration även om vissa tycker att motorn är för tung. En av dem hade t.o.m. besiktigat med motorn. Kan ju va kul läsning...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #9
                  Tackar för infon Charom. Gick in och kollade lite och fann några X1/9 motorbyten, lite för avancerad för min del kanske. Jag lägger upp länkarna här samt några till med mycket info som har lagt in andra motorer.

                  Lancia 1800 Twincam
                  http://www.xwebforums.org/showthread.php?t=900

                  Alfa Romeo V6
                  http://www.alfapower.nu/viewthread.p...0556#pid219321

                  http://www.x19.nu/phpBB2/viewtopic.p...er=asc&start=0

                  http://alfapower.nu/viewthread.php?tid=6907

                  Honda B16a
                  http://autox19.com/b16/index.html

                  HondaK20Z1
                  http://www.midwest-x19.com/FiatX19Acura_files/frame.htm

                  Comment

                  Working...
                  X