Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ispropp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ispropp

    Läser med intresse detta problem du har med att det ev. bildas ispropp.
    Att det inte finns någon tanke hos någon tidigare här, att när man åker, och ju fortare man åker när det är kallt, INTE när det är varmt ute, utan KALLT, så blir det ännu kallare framme vid kylaren på bilen. Är det -15 så kanske det blir -20 kanske -25 vid kylaren.
    Är det ingen som åkt tvåhjuling (mc) och känt att det drar kallt.
    Alltså, så blir det värre ju fortare du kör, när det är kallt ute. Det kyler ju mer.
    Beror på var man bor, men det räcker inte med typ glykol för 20 grader. Runt 30 och uppåt skall det vara

    Det finns ju tre saker att välja på. för lite glykol, eller felaktig termostat. Eller den elektriska kylfläkten?
    Fast termostaten är "ny" så kan den kärva.
    Så det är bara att mäta glykolhalten, och givetvis har det cirkulerat runt, så att du mäta i expansionskärlet.
    Du har ju kört innan det blev kallt, och då hade du ju cirkulation, eller?
    Men varför fick du fylla på så mycket vatten tidigare? Kanske du har termostatproblem i alla fall?
    Men det lättaste är ju att mäta, för då utesluter du ju en sak i alla fall.
    //R//

  • #2
    Temperaturen är nog densamma men köldeffekten ökar med vindhastigheten.

    Temperaturen sjunker ju inte bara för att mätytan färdas framåt.

    Comment


    • #3
      Det är ju precis vad jag skriver.
      Jag skriver inte att att lufttemperaturen sjunker, utan:

      "Alltså, så blir det värre ju fortare du kör, när det är kallt ute. Det kyler ju mer."

      Så föremålet som träffas av vinden kyls ner ännu mer.
      Sätt en digitaltermometer i fronten på bilen, oskyddat, så får du se vad det blir för temp när du kör, i förhållande till den lufttemp. du har på din yttertempmätare som finns i de flesta bilar, eller din hustermometer tex.
      Bilar med yttertemperaturmätare, har ju givaren sittande i skydd, av fartvinden, bakom/under stötfångaren. Man kan ju undra varför.......
      //R//

      Comment


      • #4
        Jag gissar att *temperaturen* som visas på digitaltermometern förblir densamma - även om den sitter i vindfånget.

        Comment

        Working...
        X