Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tomgångsproblem vid kallstart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tomgångsproblem vid kallstart

    Hej!
    Har en Fiat Tipo 1.4 från 1990. Problemet är att när jag startar bilen så dör den om jag inte gasar lite hela tiden. Så fort jag släpper gasen med kall motor dör bilen och då går den inte att starta förän jag kopplar in startkablar.
    När motorn väl är varm går bilen bra på tomgång men det har hänt någon gång att den dött även då. Då går den inte heller igång förän jag använder startkablar. Det spelar ingen roll hur länge jag vevar med startmotorn.

    Om jag hela tiden håller lite gas så går bilen som en klocka även när det är kallt ute och har inga problem att starta så länge jag håller lite gas och att den inte dött pga. att jag släppt gasen.

    Gissar att det har med något elektriskt att göra men jag vet som inte vart jag ska börja. Har bytt batteri, tändstift och tändkablar vilket ledde till att bilen gick jämnare men dessa problem kvarstod.

    Hoppas någon kan ge mig tips om vart jag ska börja mitt felsökande.

    /Tobias
    Last edited by tobe83; 18 February 2009, 16:23.

  • #2
    Välkommen hit!

    Låter som antingen glapp vid/ eller / dålig tempgivare. Så att den inte fattar att den ska ha mer soppa som kall.
    Köp en Haynes verkstadsbok för Tipo.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Ok. ska genast kolla upp det där med tempgivaren. gissar att det inte är samma givare som styr mätaren inne i kupén för den mätaren fungerar. Haynes manualen har jag men just den konfiguration jag har på tändsystemet och förgasaren är inte helt rätt där. Det ser ut som att jag har en 1.6:ans tändsystem trots att min bil är en 1.4.

      /Tobias

      Comment


      • #4
        Efter att ha bytt tempsensor har bilen börjat fungera bättre. Nu går den jämt och går på tomgång även när den är kall. Dessvärre uppstod ett annat problem naturligtvis.
        När jag ska starta bilen kommer oftast inte bensinpumpen igång. Jag hör hur ett relä slår till och efter ett tag knäpper den igen. De gånger pumpen fungerar hör jag surrandet från bagaget mellan det att startnyckeln vrids till och att relät klickar ifrån. Då startar bilen utan problem. Som det är nu får jag sitta och slå av och på ända tills jag hör surradet och då går bilen som en klocka. Kan det vara relät som bråkar trots det att jag hör hur det klickar eller är det där problemet sitter?

        MVH Tobias

        Comment


        • #5
          Hej !

          Kolla kontaktstiften på bränslepumpen bak !
          Plast-luckan under baksätet

          mina var oxiderade så att pumpen la av på grund av dålig kontakt.
          Ska inte va nåt annat än detdära mångpoliga reläet som klickar annars !
          Jo, bränslefilter ska man byta då o då !
          kan va igensatt
          Fiat for FUN

          Comment


          • #6
            Det visade sig att det var bränslepumpen som var dålig. gick bara ibland men utan missljud eller något liknande. Efter byte går bilen bra

            Comment


            • #7
              Originally posted by tobe83
              Det visade sig att det var bränslepumpen som var dålig. gick bara ibland men utan missljud eller något liknande. Efter byte går bilen bra
              tja att soppapumpen lägger av , händer ju på självaste Mazda också,, de som ska va så hållbara !
              Irriterande skitfel !
              Fiat for FUN

              Comment

              Working...
              X