Announcement

Collapse
No announcement yet.

Högt motorljud vid kall start

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Högt motorljud vid kall start

    --------------------------------------------------------------------------------

    Min Punto-05 (även min förra -01) låter som om den hade "raka rör" i ca 10-20 min efter start då den stått kall (-10 eller kallare) några dagar. Låter som ljudet kommer frammifrån (typ instrumentbrädan) eller från grenrören då jag öppnar huven. Är detta typiskt för Punto? Orsak? Själv misstänker jag att oljan är kall (seg) och inte smörjer alla delar förräns motorn och oljan blivit varm. Eller läcker grenröret först och tätas vid hetta (mindre troligt)?
    Kan jag köra försiktigt, eller bör jag gå på tomgång tills ljudet försvunnit?
    Någon som vet något??
    Anders P-son

  • #2
    Se till att du har föreskriven olja/nivå.

    Jag låter motorn gå 1-2 min på tomgång med värmereglage av medan rutorna skrapas.

    Därefter kör jag, utan att segdra/tokvarva, tills tempnålen rör sig. Därefter på med värmen som vanligt.

    Kan vara en grenrörspackning som läcker tills grejorna blivit varma. Inget som pajar motorn. Är avgasvärden ok på bes?

    Comment


    • #3
      Besiktad för 2 mån sedan, u.a. Hade samma problem med min förra Punto (-01, lika motor). Högt morrande efter flera dagars stillastående i extra kallt väder. Då försvann "morret" efter ett par minuter.
      Anders P-son

      Comment


      • #4
        Modernabilar har ju en förhöjd tomgång ngn minut för att värma katten som sedan sänks - det kan inte vara det som "morrar" ? Om den är bes ua hade jag skruvat upp stereon och kört vidare utan åtgärd.

        Comment


        • #5
          Du kör väl med fräsch helsyntet antar jag? Annars kan det ju låta lite.
          Kanske skulle ett dåligt flexrör kunna låta mer kall och sedan mindre som varm..? Hissa upp o känn efter om det puffar nåt där isf.
          Last edited by per; 13 January 2009, 21:49.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment

          Working...
          X